Familjen Helsingborg Turism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
Advertisements

10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Sweden&Norway Euro 2016 i Sverige & Norge Presskonferens 29 september.
Varumärke. Ett VARUMÄRKE är det man förknippar med namnet. Det väcker bilder, känslor och associationer.
Webbutbildning i miljö. Bakgrund Flera miljöförbättringar de senaste åren Sparat energi i lokaler och hög andel ekologiska livsmedel Utmaningar- Vi kan.
De 33 skånska kommunernas intresseorganisation. Medlemmar: Båstad, Ängelholm, Klippan, Örkelljunga, Helsingborg, Landskrona, Svalöv, Malmö, Lund, Ystad,
BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Konjunkturen i Stockholms län kv September 2017
Kan vi mäta effekter besökares konsumtion med hjälp av rAPS?
Anläggningskommittén
Informationsmöte VA till Varola
Analys gjord av Science Skills i samarbete med Mercuri Urval
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Konjunkturen i Stockholms län kv Juni 2017
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Uppdrag, roller och ansvar
Sveriges största företagarorganisation
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
SKL Trygghet & säkerhet
genererar nya beteenden och möjligheter
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Malmö högskola.
IAAP Norden Susanna Laurin.
En kort presentation av Tillväxtverket
Maturity Matrix.
Analysseminarium – ÖK februari
instagram. com/p/BZ1PYzQHOsU/
Gå hem, gå ut, kom hit! Kreativa lösningar på familjecentraler för att alla familjer ska nås av stödet.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Välkommen till Huddinge!
Vårddagarna tillsammans m AF
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
Miljömålen i samhällsplaneringen
Lions jubileumsmynt.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Uppdraget Bolaget ska arbeta operativt för nyföretagande och näringslivets utveckling i Karlskrona kommun. Bolaget ska erbjuda god service och underlätta.
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Synliggörandeprojektet i Laholm
DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA
Samverkan hälsingland
Åtgärdswebben.
1889 Första snabbstålsverktyget
Utvärdering av Turistbyrå
• • SKAPAD AV
Näringsliv Näringslivsstruktur Antal företag 1923 AB 494
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2018
Budget Område Kostnader Intäkter Kommentar Strategisk utveckling 225
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande
Strategisk plan: till LCI framåt Strategisk plan: till
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Strategisk kommunikation
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Produktpaket för geodata
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
GÖTEBORGS UNIVERSITET
@GreaterCph #GreaterCph
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Familjen Helsingborg Turism Vege 20130130 Välkomna!

Vår gemensamma vision är att Vi ska upplevas som en sammanhängande stad och vara en av norra Europas mest kreativa och toleranta regioner Familjen – hört talas om. SkNv, 10 kommuner tillsammans. Lång historia!

Turism – en viktig bransch 264 miljarder kronor i total konsumtion, + 6,4 % (+ 76,0 % från 2000) 162 300 sysselsatta (personer, medeltal), + 5,8 % (+ 24,1 % från 2000) 98,8 miljarder kronor i exportintäkter (utländsk konsumtion i Sverige), plus 9,3 % (+ 143,2 % från 2000) 14,1 miljarder kronor i momsintäkter från utländsk konsumtion i Sverige, plus 11,0 % (+ 156,4 % från 2000) 7,1 procent av svenska hushålls totala konsumtion är turismkonsumtion i Sverige 2,9 procent, turismens relation till/andel av Sveriges totala BNP

Statistik Helsingborg Familjen Helsingborg Omsättning 1 200 mkr Skatteintäkter 180 mkr 519 mkr Övernattningar 1,4 miljoner 2,2 miljoner Årsanställda Ca 1 200 Ca 3 300

Vår uppgift Stärka destinationens attraktionskraft Samla värdskapet och sälja Helsingborgsregionen Stödja och utveckla besöksnäringen Näringslivsstrategin antagen i kommunfullmäktige!

Målbild 2015 Vår region – den bästa delen av Skåne! Helsingborgsregionen är en exportmogen besöksdestination på framkant Året-runt Paketerat Kommunicerat Bokningsbart Exportmogen, dvs fler utländska besökare. Här kan vi göra skillnad tillsammans!

Vår organisation Försäljning Turistbyrån B2B B2C Logi, biljetter, souvenirer B2B Återfsg, Agenter, Turoperatörer, Media, Organisationer B2C Kampanjer, Paket, Webb, Kartor, Info, Mobilguider mm Presentera medarbetarna! Produkt Produktutveckling, Paketering Ledning Strategi, Samarbeten, Destinationsutveckling

Tre fokusområden Destinationsutveckling Sälj och Marknadsföring Produktutveckling Destinationsprogram Kvalitetssäkring Tekniska plattformar Sälj och Marknadsföring Webb B2C Kampanjer Sverige & Danmark B2B bearbetning Internationell marknadsfond Service och mottagning Turistbyrå Kartor Appar Destinationskunskap Callcenter Vårt arbete delar vi in i tre områden. På plats med oss och näringen innan vi går ut på marknaden. Sälj och marknadsföring för att locka hit samt mottagning och service!

Destinationsutveckling Produktutveckling Marknadsanalys Kravspecifikation Exportmognad Inriktning/Tema ”Soft Adventure” Produktutvecklingsprocesser med idélabb Vandring/Cykel, utveckling, paketering och certifiering Mål: 5 nya exportmogna produkter Hitta nya vägar och produkter efter marknadens behov och önskemål.

Destinationsutveckling Tekniska plattformar Gemensamt informations- och bokningssystem Samtliga reseanledningar, bokningsbara produkter mm Öppen data Kan användas på hemsidor, appar, kalender mm Mål: 3000 bokningar 2013 Gemensam bas för information och kommunikation i hela Skåne

Sälj och Marknadsföring – Webb & Broschyrer Säljande Informativ E-Handel Hela familjen Sommartidning Marknadsföringsbroschyr Mässor & Events App, Callcenter mmm Familjens webb, regional

Vege – vilka förutsättningar finns? Jonstorp Ängelholm Norra Häljaröd Farhult Utvälinge Vege – vilka förutsättningar finns? Rögle Tånga Välinge Mjöhult Strövelstorp

Koppla ihop Vege med världen! Vandringsled Cykelled Ev bas- o info-punkt Station och by N Häljaröd Jonstorp Utvälinge Farhult Fågelskådning Koppla ihop Vege med världen!

Kullaleden certifieras och Kattegattleden invigs 2015 Kärnan – Utvälinge LQT Leading Quality Trails ERA European Ramblers Association Leaderprojekt, Höganäs drivande Invigning 1 juni Kattegatt HBG-Göteborg 2015

Utmaningar nationellt, regionalt och lokalt Utveckling och förvaltning av leder i Sverige - Vems ansvar? - Kullaleden endast fram till Utvälinge Koppla ihop med Skåneleden Certifiering endast kortare sträckor Enskilda markägare Cykelväg överklagad – invigning 2015? Marknadsföring & paketering

Sälj och Marknadsföring Kampanjer B2C Sverige & Danmark Återkommer

Sälj och Marknadsföring B2B bearbetning Bearbetning av professionella reseindustrin som researrangörer, incoming, turoperatörer, rederier, bussarrangörer, konferens- och mötesindustrin mfl. Säljbesök Press och visningsresor Internationella mässor Danmark, Tyskland, USA och UK Produktmanual Nyhetsbrev Mål: 5 nya arrangörer till familjen Monica, framförallt på internationell marknad.

Sälj och Marknadsföring Internationell marknadsfond Incentivefond för att attrahera nya arrangörer Riktat mot internationella aktörer Lågprisflyg skapar stora volymer och nya resmönster Medverkan från näringslivet, kommuner, flygplats mfl Mål: 10 000 nya internationella gästnätter per år Förflytta stora volymer, inte hönan eller ägget utan både och.

Service och mottagning Turistbyrå 7 dagar i veckan Callcenter Appar Kartor Broschyr Guidningar Sommartidning Utbildning för frontpersonal mm Sveriges bästa turistbyrå, öppna callcenter för hela Skåne, trycksaker, informationsmaterial, app mm

Service och mottagning Kartor & Reseguide Digital och tryckt guide Besökskartor samt folder (100 000 ex) sommar och vinter Distribution på turistbyråer, hotell, attraktioner samt på 170 partnersajter 32 000 visningar online i år 2013-2014 besöksinfo, kombo av digitalt och tryckt samt nerladdningsbar guide. Spara miljö – kommer ut till er!