Familjen Helsingborg Turism Vege 20130130 Välkomna!
Vår gemensamma vision är att Vi ska upplevas som en sammanhängande stad och vara en av norra Europas mest kreativa och toleranta regioner Familjen – hört talas om. SkNv, 10 kommuner tillsammans. Lång historia!
Turism – en viktig bransch 264 miljarder kronor i total konsumtion, + 6,4 % (+ 76,0 % från 2000) 162 300 sysselsatta (personer, medeltal), + 5,8 % (+ 24,1 % från 2000) 98,8 miljarder kronor i exportintäkter (utländsk konsumtion i Sverige), plus 9,3 % (+ 143,2 % från 2000) 14,1 miljarder kronor i momsintäkter från utländsk konsumtion i Sverige, plus 11,0 % (+ 156,4 % från 2000) 7,1 procent av svenska hushålls totala konsumtion är turismkonsumtion i Sverige 2,9 procent, turismens relation till/andel av Sveriges totala BNP
Statistik Helsingborg Familjen Helsingborg Omsättning 1 200 mkr Skatteintäkter 180 mkr 519 mkr Övernattningar 1,4 miljoner 2,2 miljoner Årsanställda Ca 1 200 Ca 3 300
Vår uppgift Stärka destinationens attraktionskraft Samla värdskapet och sälja Helsingborgsregionen Stödja och utveckla besöksnäringen Näringslivsstrategin antagen i kommunfullmäktige!
Målbild 2015 Vår region – den bästa delen av Skåne! Helsingborgsregionen är en exportmogen besöksdestination på framkant Året-runt Paketerat Kommunicerat Bokningsbart Exportmogen, dvs fler utländska besökare. Här kan vi göra skillnad tillsammans!
Vår organisation Försäljning Turistbyrån B2B B2C Logi, biljetter, souvenirer B2B Återfsg, Agenter, Turoperatörer, Media, Organisationer B2C Kampanjer, Paket, Webb, Kartor, Info, Mobilguider mm Presentera medarbetarna! Produkt Produktutveckling, Paketering Ledning Strategi, Samarbeten, Destinationsutveckling
Tre fokusområden Destinationsutveckling Sälj och Marknadsföring Produktutveckling Destinationsprogram Kvalitetssäkring Tekniska plattformar Sälj och Marknadsföring Webb B2C Kampanjer Sverige & Danmark B2B bearbetning Internationell marknadsfond Service och mottagning Turistbyrå Kartor Appar Destinationskunskap Callcenter Vårt arbete delar vi in i tre områden. På plats med oss och näringen innan vi går ut på marknaden. Sälj och marknadsföring för att locka hit samt mottagning och service!
Destinationsutveckling Produktutveckling Marknadsanalys Kravspecifikation Exportmognad Inriktning/Tema ”Soft Adventure” Produktutvecklingsprocesser med idélabb Vandring/Cykel, utveckling, paketering och certifiering Mål: 5 nya exportmogna produkter Hitta nya vägar och produkter efter marknadens behov och önskemål.
Destinationsutveckling Tekniska plattformar Gemensamt informations- och bokningssystem Samtliga reseanledningar, bokningsbara produkter mm Öppen data Kan användas på hemsidor, appar, kalender mm Mål: 3000 bokningar 2013 Gemensam bas för information och kommunikation i hela Skåne
Sälj och Marknadsföring – Webb & Broschyrer Säljande Informativ E-Handel Hela familjen Sommartidning Marknadsföringsbroschyr Mässor & Events App, Callcenter mmm Familjens webb, regional
Vege – vilka förutsättningar finns? Jonstorp Ängelholm Norra Häljaröd Farhult Utvälinge Vege – vilka förutsättningar finns? Rögle Tånga Välinge Mjöhult Strövelstorp
Koppla ihop Vege med världen! Vandringsled Cykelled Ev bas- o info-punkt Station och by N Häljaröd Jonstorp Utvälinge Farhult Fågelskådning Koppla ihop Vege med världen!
Kullaleden certifieras och Kattegattleden invigs 2015 Kärnan – Utvälinge LQT Leading Quality Trails ERA European Ramblers Association Leaderprojekt, Höganäs drivande Invigning 1 juni Kattegatt HBG-Göteborg 2015
Utmaningar nationellt, regionalt och lokalt Utveckling och förvaltning av leder i Sverige - Vems ansvar? - Kullaleden endast fram till Utvälinge Koppla ihop med Skåneleden Certifiering endast kortare sträckor Enskilda markägare Cykelväg överklagad – invigning 2015? Marknadsföring & paketering
Sälj och Marknadsföring Kampanjer B2C Sverige & Danmark Återkommer
Sälj och Marknadsföring B2B bearbetning Bearbetning av professionella reseindustrin som researrangörer, incoming, turoperatörer, rederier, bussarrangörer, konferens- och mötesindustrin mfl. Säljbesök Press och visningsresor Internationella mässor Danmark, Tyskland, USA och UK Produktmanual Nyhetsbrev Mål: 5 nya arrangörer till familjen Monica, framförallt på internationell marknad.
Sälj och Marknadsföring Internationell marknadsfond Incentivefond för att attrahera nya arrangörer Riktat mot internationella aktörer Lågprisflyg skapar stora volymer och nya resmönster Medverkan från näringslivet, kommuner, flygplats mfl Mål: 10 000 nya internationella gästnätter per år Förflytta stora volymer, inte hönan eller ägget utan både och.
Service och mottagning Turistbyrå 7 dagar i veckan Callcenter Appar Kartor Broschyr Guidningar Sommartidning Utbildning för frontpersonal mm Sveriges bästa turistbyrå, öppna callcenter för hela Skåne, trycksaker, informationsmaterial, app mm
Service och mottagning Kartor & Reseguide Digital och tryckt guide Besökskartor samt folder (100 000 ex) sommar och vinter Distribution på turistbyråer, hotell, attraktioner samt på 170 partnersajter 32 000 visningar online i år 2013-2014 besöksinfo, kombo av digitalt och tryckt samt nerladdningsbar guide. Spara miljö – kommer ut till er!