Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Faktauppsats.
Informationssökning & Källkritik
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Svenska p Svenska p.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hur presentera och opponera?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
©Else-Britt Hellström
Textgenrer Vad är en textgenre?.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Teoretisk referensram
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Moment 2 Mall för presentation av idé
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?
Krönika Vad? Hur? Varför?.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Sista rycket i grundskolan. Vad ska vi göra?
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Resonerande text Använd din elevbok!
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Att skriva essä.
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Utbildningspresentationens rubrik
Idag: Planering v 2-12 Placeringar Förförståelse
Exempel på Hexagoners frågeställningar :
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Rubrik på utbildningspresentation
Utbildningspresentationens rubrik
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan. Välkommen! Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.

Idag: Rensa mapp – behöver du material? Grovplanering vt17 NP Betygsamtal och IUP Placeringar Läsa bok Skriva uppsats

Material Hitta din mapp Rensa din mapp Vad behöver du?

Svenska vt17 Uppsats och presentation Dikt och poesi Bokrecension Förberedelse och genomförande NP Söka jobb och skriva CV Debattartikel Debatt Retorik - hyllningstal

NP Läsa 15/3 Häfte med texter. Läs och anteckna på lösblad. Häfte med frågor. Skriva 17/3 Läshäftet Ca tre olika alternativ t ex novell, debattinlägg, krönika. Du väljer och följer instruktionerna. Skrivs på dator.

Betygsamtal och IUP Mentorstid v 2,3 och 4 Styrkor och utvecklingsområden Mål

Placeringar Hur vill du sitta? Motivera!

Läsa bok Välj bok (idag) Läs (v.2-7) Logga (v.2-7) Läxa. Skriva recension

Skriva uppsats Läs sid.218-220 i Portal Fundera på: I vilka sammanhang framöver kommer du att ha nytta av att kunna skriva vetenskapligt? Ämne att skriva om? Avgränsa dig! Brainstorm!

Hur ska uppsatsen vara uppbyggd? Inledning Syfte och frågeställning Material och metod Avhandlande del Slutsats och diskussion Käll- och litteraturförteckning.

Först: Det är en god idé att börja med att öppna upp ett dokument och lägga in delarna 1-6 som rubriker i dokumentet. Spara ditt dokument som: Namn, klass, uppsats svenska vt17. Infoga också sidhuvud på en gång, där du skriver: Ditt namn, klass, skola, termin och år, uppsatsens titel.

Inledning Under den första huvudrubriken, ”inledning”, berättar du kort, ofta med en personlig ton, om varför du har valt att arbeta med ämnet.

Syfte och frågeställning Det här är den viktigaste delen i den inledande delen av uppsatsen. Här berättar du vad som är syftet med uppsatsen och vilka frågeställningar du har. Syftet talar om vad som ska undersökas och varför. Frågeställningarna talar om vilken eller vilka huvudfrågor du valt att koncentrera dig på. Kom ihåg tratten! Smalna av och gör din frågeställning hanterbar. Saklig och formell ton.

Material och metod Här presenterar du vilka källor du har använt och hur du har valt att samla in och arbeta med dem. Källor kan tillexempel vara litteratur. Metod kan vara fältstudier eller enkätundersökningar. Under den här rubriken kan du också diskutera trovärdigheten i dina källor (källkritik).

Avhandlande del I det avhandlande huvudkapitlet beskriver du vad du har undersökt. Här genomför du det du har sagt att du ska göra i inledningen. Du redogör för dina resultat utifrån din frågeställning, dina källor och bakgrundsfakta. Visa tydligt när du använder källor – referera och/eller citera. Använd dig av tekniken du lärt dig och de mallar vi använt tidigare.

Diskussioner och egna slutsatser I den avslutande delen berättar du vilka slutsatser du har dragit. I detta kapitel får du inte introducera något nytt utan bara diskutera sådant som du har tagit upp tidigare i uppsatsen. Utgå från din frågeställning. Vilka svar kom du fram till? Argumentera, resonera och reflektera kring ditt resultat. I denna del kan du vara lite mer personlig.

Käll- och litteraturförteckning I källförteckningen ska du redovisa de källor du har använt. Du skriver källförteckningen enligt den mall vi arbetat med tidigare.