Fristående förskolor Stationsgatan 12, Lokal: Matsalen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
1 EALTA Europeiska sammanslutningen för prov och bedömning i språk
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
En reviderad läroplan för förskolan
Modersmålens dag! Den 21 februari firades Modersmålens dag över hela världen. För att fira den internationella modersmålsdagen utförde modesmålslärarna.
Albanska Amarinja Arabiska Arli Armeniska Assyriska Azerbadjanska
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Verksamhetsstöd gymnasiet
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Överenskommelse om samordning kring barn
Minoritetsspråk i Sverige
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Svenska språkets utveckling & släktskap
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
SPRÅKHISTORIA Språkets utveckling.
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
En flerspråkig kyrka - policy och mål Uppsala Svante Ewalds.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Projekt Agata Information fristående gymnasieskolor
Presentation fristående förskolor
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Utbildningsförvaltningen
Fristående Grundskolor
Möte fristående förskolor
Fristående gymnasieskolor
Kommunikationsstöd för människor på flykt
Fristående grundskolor
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Presentation fristående förskolor
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nav-projekt Arbetstidsförkortning samt friskvård inom förskola.
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Resursfördelning Grundskolenämnden
+1,6.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Daglig verksamhet i utveckling
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Fristående förskolor Stationsgatan 12, Lokal: Matsalen Utbildningsförvaltningen 24 november 2016

Innehåll Information Individstöd Konsultativt stöd Antagningsenheten Enheten för flerspråkighet Besök av språk- och kulturpedagogerna Information Systemstöd Ersättningar Mål och budget Strukturersättning Projekt Agata Handlingsplan för särskilt begåvade barn och elever

Ersättningar Mål och budget 2017

Strukturersättning För att skapa likvärdiga förutsättningar för skolor och förskolor fördelas resurser efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov

Strukturersättning för förskolor Så här stor del går till strukturersättning

Strukturersättning för förskolor Barnen kopplas till bakgrundsvariabler, t ex föräldrars utbildningsnivå, familjesammansättning och utländsk bakgrund Bakgrundsvariablerna viktas samman till en jämförelsepoäng för respektive förskola Varje förskola jämförs med ett kommungenomsnitt. Index för hela kommunen sätts till 100

Strukturersättning för förskolor Exempel: Jämförelsepoäng för hela kommunen: 10 Förskola A: 5 Förskola B: 20 Index för hela kommunen: 100 Index för förskola A: 50 Index för förskola B: 200

Strukturersättning för förskolor Ersättning ges till förskolor med index större än 85 Högre index ger mer strukturersättning, dock maximalt 30 000 kr/barn och förskola Inte mer än 3000 kr minskning mellan två år Förklara att en förskola kan ha exakt samma sammansättning av barn men ändå få en justerad ersättning om sammansättningen i hela kommunen har ändrats. Små barngrupper kan ge stor effekt på index. Därför finns en inbyggd gräns, max 3000 kr minskning från ett år till ett annat.

Projekt Agata Information fristående grundskolor Utbildningsförvaltningen   24 november 2016

EU-projekt Agata Syfte: Utveckla Uppsala kommuns asyl- och mottagningsprocesser. Utveckla IT-system och ärendehanteringssystem för att få ett bättre prognosverktyg för planering av bostäder, skola och introduktionsinsatser Säkerställa att informationen om asylsökande och nyanlända med uppehållstillstånd registreras på ett korrekt sätt Höja kunskapen om målgruppen asylsökande och nyanlända Projektet startade 1 juli 2016 och pågår i två år. Finansierat av EU Asyl-, migrations och integrationsfonden. Syfte är att utveckla Uppsala kommuns asyl- och mottagningsprocesser och att höja kunskapen inom område flykting/asyl. Få koll på volymer för att bättre kunna planera och göra prognoser.

Ersättning till förskolan Förskolan får en grundersättning samt ett engångsbelopp på 12 000 kr för asylsökande barn och barn med uppehållstillstånd. Ersättningen betalas ut när en förskola tar emot barnet. Kommunen återsöker i sin tur ersättning från Migrationsverket och behöver ibland skolans hjälp med vissa uppgifter t ex dossiernummer För asylsökande barn i allmän förskola får förskolorna särskild ersättning. Kommunen i sin tur återsöker kostnaden och får en schablon för barnen. Hjälp ibland med viss fakta t ex doss.nr. Viktigt att vi hjälps åt. Kommunen ligger ute med stora summor för asylsökande och det är viktigt att dessa kostnader sedan återsöks.

Ansvarig för resurstilldelning och återsökning av statsbidrag Marco Arancibia, administrativ samordnare E-post: marco.arancibia@uppsala.se Enhet för utbildningsutbud och tilldelning

Implementering handlingsplan särskilt begåvade barn och elever i förskola och skola Sedan 2014 finns en handlingsplan för särskilt begåvade barn och elever. Handlingsplanen är ett resultat av ett samarbete mellan sju kommuner och SKL (Sveriges kommuner och landsting). Handlingsplanen har nu uppdaterats.  Redan från tidig ålder har ofta personer med särskild begåvning svårigheter att passa in och känner sig ofta missförstådda. Genom att göra handlingsplanen känd, och använd, kan kunskapen om hur vi uppmärksammar och bemöter dessa barn och elever öka. Genomgång för förskolechefer och rektorer erbjuds http://utforare.uppsala.se/sv/Skola-och- forskola/Grundskola/Handlingsplan-for-sarskilt-begavade-elever/

Konsultativt stöd (KONST) Förslag på avtal har skickats ut. Kontakta KONST om det finns frågor kring avtalet KONST kan komma ut och berätta vad just er skola kan få för stöd av KONST. birgit.mikaelsson@uppsala.se

Tre team 0-19 år

Antagningsenheten  Platsbrist, och vi är i behov av platser. Främst i de centrala delarna, men allt är intressant. Nya rutiner för att säkerställa att förskolan får kartläggning 1 innan nyanlända barn börjar på förskolan Fungerar det? Ny organisation i förskoleantagningen.

Förskoleplatser sökes Tacksam för hjälp med plats i förskola från och med januari/februari. Mail kommer.

Enheten för flerspråkighet Enheten för flerspråkighet, EFF, träder i kraft från 1/1-17. Chef blir Marianna Aivazova. Ytterligare en biträdande enhetschef anställs i EFF från 1/1-17 med ansvar att hantera uppdragen i förskola Klart vilka av tidigare anställda modersmålspedagoger i modersmålsenheten som får tjänst i EFF. (23 av 55) Övrig personal från modersmålsenheten, som inte söker annat jobb eller slutar på annat sätt matchas mot lediga tjänster inom utbildningsförvaltningen.

Kompetenskrav för en modersmålspedagog i nya enheten för flerspråkighet Förskollärarutbildning, lärarutbildning eller motsvarande pedagogisk utbildning på högskolenivå som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Goda kunskaper i svenska, (svenska 1 på gymnasienivå).

Uppdraget som modersmålspedagog Uppdrag gällande barn med behov av särskilt stöd gällande modersmål i förskolan. Inkluderat arbete på förskollärares uppdrag (ingen egen planering). Uppdrag för nyanlända. Minoritetsspråk.

Vad finns inte i uppdraget som modersmålspedagog i förskolan Undervisning i språk. Framtagande av material. Särskilt stöd som inte har med en problematik som handlar om språket. Stöd på längre tid. Enskilt modersmålsstöd till enskilda barn separerat från ordinarie verksamhet.

Budget för uppdraget modersmålspedagog i förskolan Det finns en budgetram för 2017 som möjliggör för ca 15 årsarbetare fördelat på nedanstående språk och omfattning.

Nya tjänster i EFF med procentsats Arabiska 380 Persiska 100 Bengali 25 Polska 50 Dari/pashto 100 Ryska 75 Engelska 30 Somaliska 100 Finska 150 Sorani 100 Grekiska 60 Spanska 60 Kinesiska 50 Tigrinja 30 Kurmanji 140 Turkiska 80 Tyska 20

5 – 10 procent utökad tjänst för befintliga modersmålslärare Albanska Amhariska Armeniska Bosniska Bulgariska Estniska Franska Hindi Isländska Italienska Japanska Kirundi Lettiska Litauiska Nederländska Norska Portugisiska Rumänska Serbiska Swahili Tagalog Teckenspråk Thai Tjeckiska Ukrainska Ungerska Urdu

Att beakta vid beställningar Tillgången på modersmålspedagoger är MYCKET begränsad. EFF har uppdraget att fördela det utrymme som finns på de beställningar som görs. Ny blankett kommer. Stödet ges under begränsad tid i begränsad omfattning. Ett mer omfattande stödbehov för ett barn ska tillgodoses av förskolan under skollagens text om särskilt stöd. Modersmålspedagogen ska ha en tydlig muntlig beskrivning av uppdraget då hen kommer till förskolan. Uppdraget ska inkluderas i ordinarie verksamhet.

Språk- och kulturpedagoger Vårt uppdrag Vår värdegrund Förskolans ansvar

Vårt uppdrag Kartlägga förskolornas arbete med flerspråkighet och interkulturalitet Ge stöd, förslag och åtgärder i förskolan i deras arbete med att integrera alla barns kulturella identitet och modersmål i den dagliga verksamhet Att göra en kartläggning över hur E-lärandet kan bidra till att ge flerspråkiga barn bra och individualiserat modersmålsstöd

Flerspråkighet som norm Nyfiket, flexibelt, öppet klimat Flerspråkighet är en pedagogisk tillgång Anpassad undervisning med flera språk i strukturen Andra kommunikationsformer – drama, musik, dans Miljö och material som speglar gruppens flerspråkighet

Interkulturellt förhållningssätt Individuellt bemötande för inkludering och interaktion Ömsesidigt utbyte – aktivt i möte och handling Vårdnadshavare delaktiga – hemkultur – barnets kulturidentitet Individens intressen tas tillvara i gruppens aktivitet Interkulturell kompetens, demokrati och medmänsklighet

Övriga frågor