Positiva fakta om lärarutbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Kristina Bäck VFU-handläggare
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
STs Arbetsmiljörapport 2010
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
PROGNOS hösten 2015 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Riksidrottsförbundet
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
vid Göteborgs universitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Varför förbrukas inte alla resurser?
Vägval för livslångt lärande
Arbetsmarknadsläget för sjuksköterskor
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Studentundersökningen 2017
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Bjurholm "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Vindeln "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Vilhelmina "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Robertsfors "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
VFU i CL-programmet
Prognospresentation Västernorrland.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Positiva fakta om lärarutbildningen

Lärarutbildningen är populär Lärarutbildningen är populär. Lärarutbildningarna har flest förstahandssökande totalt sett (UKÄ). C:a 20 000 studenter söker varje år en lärarutbildning i första hand. Var fjärde student på ett yrkesprogram är idag en lärarstudent. Antalet förstahandssökande till lärarprogrammen har ökat för varje år sedan 2011 (med närmare 75%; UKÄ). Merparten av lärarstudenterna har goda förkunskaper. Över 500 sökande per år antas med toppbetyg. Det är fler studenter med minst meritvärde 20,0 som antas till lärarprogrammen än till läkarprogrammet. 1750 lärarstudenter hade över 18 i meritvärde ht14 (LR). De med höga betyg klarar utbildningen bättre, vilket slår hål på myten att vem som helst kan bli lärare (UKÄ). Nöjda med VFU men vill ha mer: Överlag är studenterna nöjda med sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). De har bland annat till största del haft behöriga lärare som VFU-handledare och är nöjda med deras stöd och handledning. Däremot är det hela 63 procent som inte instämmer, eller bara instämmer delvis, i att tiden för VFU varit tillräcklig under utbildningen.(LR) Lärarutbildningen rekommenderas. I princip alla studenter skulle rekommendera någon annan person att utbilda sig till lärare. Endast 5 procent svarar att de troligen inte eller absolut inte skulle rekommendera att gå en lärarutbildning. (LR) Avhoppen från lärarutbildningen är inte större än på många andra yrkesutbildningar, såsom utbildningarna till ingenjör, agronom, arkitekt, ekonom, receptarie eller socionom. Av uppföljningen framgår att lärosätena har lagt ner betydande resurser på att kvalitetssäkra den verksamhetsförlagda utbildningen och att den verksamhetsförlagda utbildningen överlag fungerar betydligt bättre nu än tidigare granskningar och uppföljningar har visat. UKÄ-rapporten Uppföljning av den verksamhetsförlagda utbildningen inom lärar- och Förskollärarutbildningarna (Rapport 2015:24).

God pedagogik och forskningsanknytning: Studenterna är på det hela taget nöjda medlärarutbildarnas pedagogiska kompetens. Över 70 procent uppger att de är nöjda eller delvis nöjda medan andelen som är delvis missnöjd eller missnöjd uppgår till 27 pro-cent. Man är också nöjd med forskningsanknytningen i utbildningen, där över 80 procentupplever att forskningsanknytningen i kurserna varit hög eller ganska hög. (LR) Andelen alumner som tycker att deras lärarutbildning förberett dem väl för sin yrkesutövning ökar successivt i takt med att lärosätena får ro att arbeta med sitt systematiska kvalitetsarbete (Alumnenkäten). Två år efter examen är mindre än en procent av alumnerna från lärarutbildningen utan arbete. Av de som arbetar inom skolverksamhet har 93 % erhållit tillsvidareanställning (Alumnenkäten). Lärarutbildningen är utan tvivel den mest kvalitetssäkrade av alla högskole- och yrkesutbildningar. Ingen annan utbildning har fått söka om alla sina examenstillstånd (2010). VFU:n har särskilt granskats av UKÄ under 2015. Alla som deltar i försöksverksamheten med övningsskolor granskades under 2016. Nu genomförs pilotgranskning av förskollärar- och grundlärarutbildningarna, och 2018 och 2019 granskas samtliga lärarexamina. Samtliga utvärderingar har visat att utbildningarna håller allt högre kvalitet. Efterfrågan på examinerade/legitimerade lärare kommer att vara fortsatt hög under överskådlig framtid (SCB). Av uppföljningen framgår att lärosätena har lagt ner betydande resurser på att kvalitetssäkra den verksamhetsförlagda utbildningen och att den verksamhetsförlagda utbildningen överlag fungerar betydligt bättre nu än tidigare granskningar och uppföljningar har visat. UKÄ-rapporten Uppföljning av den verksamhetsförlagda utbildningen inom lärar- och Förskollärarutbildningarna (Rapport 2015:24).

Brist på personer med lärarutbildning Efterfrågan på personer med lärarexamen förväntas öka med 71000 personer fram till 2035. Under samma period beräknas tillgången, med en årlig examination på 8400 personer, minska med 9000 personer. = ett underskott på drygt 20 % 2035. (4000/år)

Bristen störst inom grundskolans senare år/gymnasieskolan där det kommer att saknas 31 000 personer, och inom gruppen grundskolans tidigare år där bristen förväntas bli 20 000 personer. Relativt sett förväntas bristen bli störst bland yrkeslärare, speciallärare/specialpedagoger och lärare i fritidshem där efterfrågan beräknas överstiga tillgången med 30 %.