SKL Matematik PISA 2015 En modell för att utveckla skolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Advertisements

Välkomna till nätverksträff e-arkiv Fyrbodal. Deltagare Laget runt Blått = närvarande Gult = förhinder Grått = ej svarat.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
KLL NATIONELLA BIOBANK. VAD ÄR EN BIOBANK? Ett systematiskt sätt att samla in prover från patienter Möjliggör upprepad provtagning Kopplat till kliniska.
Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
1 Idé- beskrivning Styrgrupps- beslut Bemannings- process Projekt- genomförande Avslut/ implementering Projekt- uppstart Nej Ja Idélogg Projektmodell för.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Servicemätning 2015-års ärende Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 40 av 54 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Enkätsvar på län I den här presentationen redovisas resultaten på fråga 1 och 2 i den enkät som skickades ut till SKL:s 310 medlemmar i början på hösten.
PO-verksamheten i Skåne
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Uppdrag, roller och ansvar
Länsgemensam ledning i samverkan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare”
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kartkontroll och godkänd karta
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Servicemätning 2017-års ärenden Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 55 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
Enkätsvar på län I den här presentationen redovisas resultaten på fråga 1 och 2 i den enkät som skickades ut till SKL:s 310 medlemmar i början på hösten.
Skolledningskonferens
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Avrapportering barn och unga
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Akademikerförbundet SSR
Servicemätning 2015-års ärende Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 40 av 54 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen.
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Asfalt – Region Beläggning Syd
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Nationella riktlinjer
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Regionalt och lokalt beslutsfattande
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Rekrytering med lokala jobbspår
Befolkningen i Sverige fram till 2030 – Regionala skillnader
Enkätsvar på län I den här presentationen redovisas resultaten på fråga 1 och 2 i den enkät som skickades ut till SKL:s 310 medlemmar i början på hösten.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Om Tro.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

SKL Matematik PISA 2015 En modell för att utveckla skolan Fyra nivåer- Styrning och ledning – Arbetande nätverk

SKL:s mål (mars 2011) för Sverige i PISA matematik studien 2015 Halvera andelen i lägstanivån (från 22 %) Öka andelen i högstanivån (från 8 %) Sverige bland de tio bästa i OECD Jämfört med PISA 2009

Förutsättning: Alla nivåers delaktighet Politiker Förvaltnings- ledning Rektorer Lärare

SKL:s satser om Styrning och ledning Gemensam ledning Ledningsnivåerna är sammanlänkade (nämnd, förvaltningsledning, rektor) Det finns en tydlig uppdrags- och rollfördelning Gemensam syn Höga förväntningar på alla elever och övriga Lärarnas kompetens och samarbete är avgörande Gemensamma rutiner Det finns fungerande rutiner för en systematisk uppföljning och återkoppling Det finns fungerande rutiner för att fånga upp elever i behov av stöd

Arbetande nätverk valdes som metod Väl förberedda underlag Blandade grupper Kritiska vänner Kommunala åtaganden Arbete på hemmaplan Årlig rapport

Plan: Alla kommuner ska kunna delta 2011/12 (6) 2012/13(30) 2013/14(180)

Villkor för deltagande SKL Matematik PISA 2015 Avsiktsförklaring – acceptera villkoren Alla fyra nivåer ska vara med aktivt Kommunen ska satsa/pröva sin styrning Operativa mål i matematik (NP åk 9) Arbeta med andra kommuner Bistå nya kommuner i starten Kontaktperson med mandat

Risker med arbetande nätverk Varierande ambition Bristande fokus Bristande kritisk hållning Kontaktpersonernas mandat/arbetsbelastning Bristande kontinuitet Arbetet på hemmaplan 8

Spridning av satsningen SKL PISA 2015 1 nätverk 6 nätverk 6 nätverk 7 kommuner 40 kommuner 39 kommuner

Styrning och ledning, Fyra nivåer Gemensam ledning Höga förväntningar på alla elever och övriga Lärarnas kompetens och samarbete är avgörande Rutiner för systematisk uppföljning och återkoppling Rutiner för att fånga upp i elever i behov av stöd Rektor Kontaktperson Lärare Politiker Förvaltningschef Lärare Rektor

Kartläggning och Progression Första gången ett tema (en av SKL:s satser) behandlas redovisar varje kommun en kartläggning av läget i sin kommun Varje nätverkskonferens (nvk) avslutas med tankeställare och kommunala åtaganden Dessa utgör en av utgångspunkterna vid nästa nvk med samma tema

Varje kommun prövar sin styrning och ledning mot SKL: satser STYRNING OCH LEDNING PRÖVAS Alla fyra nivåerna i varje kommun: Politik, förvaltningsledning, rektorer och lärare Avsikts-förklaring Under-visningen ges bättre förutsätt-ningar Kart- läggning Missiv Granska Fastställ åtagande Arbeta hemma Missiv Granska Fastställ nya åtagande Hårt arbete Ärlighet Uthållighet

Arbetande nätverk PISA 2015 Missiv, tillgängliga för alla före konferensen Frågor/bearbetning i blandade grupper Redovisningar/diskussion i storgrupp Kommungrupper: utvärdering och åtaganden Skriftlig/muntlig återkoppling från kommungrupper 13

Planering och uppföljning av nvk Inför varje nvk träffas kommunernas kontaktpersoner och SKL:s projektledning under två dagar för att planera kommande nvk. Pilotomgång (ett nätverk), Höstomgång (sex nätverk) och Våromgång (sex nätverk) träffas var för sig. Varje omgång har successivt stöttat följande under dess första år. 14

Rutiner vid Kontaktperson-träffar Projektledningens inledning Följ upp föregående nätverkskonferens (nvk) i nätverksgrupp samt i blandade grupper Göra och presentera preliminära program/missiv för nästa nvk Ta del av övriga nätverks motsvarande program i storgrupp Färdigställa programförslag/missiv i nätverksgruppen E-posta skriftligt förslag till projektledningen 15

Förberedelse på hemmaplan i kommungruppen Följa upp erfarenheter och åtaganden Ta fram innehåll eget missiv gemensamt i kommungruppen Läs och diskutera övriga kommuners missiv gemensamt i kommungruppen Identifiera intressanta punkter Bestäm hur spridning av egna åtaganden ska ske internt 16

Krav nvk SKL Matematik PISA 2015 Konferensanläggningen ska vara godkänd (en kommun är värd) Konferensen inleds senast 10.30 Dag 1, avslutas gemensamt tidigast 14.00 Dag 2 Av programmet ska framgå i vilka grupperingar olika moment genomförs; storgrupp, blandade grupper och kommungrupper Tiden som ges blandade grupper ska dominera, minst 3h Alla inspel ska hållas korta, ha fokus på styrning och ledning, samt bearbetas gemensamt i någon form Näst sista inslag är tillräcklig tid för kommungrupperna Sista inslag är gemensam återkoppling av kommungruppernas synpunkter och åtaganden, muntligt och skriftligt till webforum.

Pilotomgången, start våren 2012 Borås Karlstad Landskrona Luleå Sollentuna Umeå Uppsala

Höstomgången, start hösten 2012 Nätverk Norr Nätverk Karlstadregionen Boden Arboga Haparanda Grums Kalix Hallsberg Lycksele Hammarö Piteå Karlskoga Robertsfors Lekeberg Strömsund Åmål Nätverk Högbo Nätverk Bohuslän Bollnäs Angered SDN Gävle Kungälv Hofors Lysekil Knivsta Munkedal Ovanåker Orust Sundsvall Stenungsund Älvkarleby Tjörn Nätverk 08 Stockholm Nätverk Skåne Järfälla Bromölla Nacka Hyllie SDN Strängnäs Kävlinge Vallentuna Svedala Upplands-Bro Tomelilla Österåker Vellinge

Våromgången, start hösten 2013 Nätverk Dalarna Nätverk Västergötland Berg Alvesta Hedemora Gnosjö Mora Lidköping Orsa Skara Rättvik Trollhättan Vansbro Värnamo Nätverk Västmanland Nätverk NÖS Enköping Askersund Fagersta Motala Hallstahammar Mönsterås Lindesberg Nässjö Surahammar Tranås Västerås Sävsjö Vadstena Nätverk Östersjön Nätverk Syd Finspång Emmaboda Gotland Karlshamn Katrineholm Lessebo Norrköping Svalöv Sundbyberg Sölvesborg Trosa Tingsryd Värmdö Älmhult