Från Trackit till OpenEdu@LU Bo-anders jönsson, lunds universitet “ Hur har vårt strategiska arbete med uppföljning av våra studenter och alumner påverkat vårt lärosätes arbete med breddat deltagande? “ Trackit - Studentuppföljning för bättre stöd, Stockholm 22 maj ,2017
Trackit och Lunds universitet
Ett inkluderande universitet som inspirerar och välkomnar alla till högre studier. Ett universitet som engagerar och stödjer studenterna under och efter utbildningen och ger kunskapen att bidra till en bättre värld
TRACKIT 2012-2014 Trackit-konceptet bygger på att olika verktyg utvecklas för att följa studenten före, under och efter studierna
Åtta fakulteter på tre campus Ekonomihögskolan Humanistiska och teologiska fakulteterna Juridiska fakulteten Konstnärliga fakulteten Lunds Tekniska Högskola, LTH Medicinska fakulteten Naturvetenskapliga fakulteten Samhällsvetenskapliga fakulteten Campus Helsingborg Trafikflyghögskolan Inom universitetet finns även MAX IV, Internationella miljöinstitutet IIIEE, samt flera centrumbildningar och publika verksamheter, däribland Skissernas Museum. Nära knutet till universitetet är även Raoul Wallenberg-institutet för mänskliga rättigheter och humanitär rätt HELSINGBORG LUND MALMÖ
Studenterna (2016) … Studenter Antal Individer, helår 42 000 Individer, per termin 30 000 Program och kurser Antal Fristående kurser 2060 Program på grundnivå 80 Program på masternivå 200 Varav på engelska; 6 kandidatprogram, 100 masterprogram och 700 kurser.
Trackit på Lunds universitet
Några exempel … Samverkansinlärning (SI) utökats till flera fakulteter KUBEN – nu väl fungerande för uppföljning Universitetsgemensamma enkäter (med fakultetspecifika frågor) Nybörjarenkät Examensenkät (grund- och avancerad nivå) Examensenkät för forskarutbildningen Alumnenkät Kvalitetsdialogerna utvecklats / kvalitetsindikatorer Universitetsledning – Fakultetsledning Fakultetsledning – Institutionsledning – Program/kurser
Några exempel … Två moocar i akademiskt skrivande (sv + eng) Live@Lund (kurs-/programplattform) - studentportfolio Inkluderande pedagogik i högskolepedagogiska kurser Forskarutbildningen Individuella studieplaner (ISP) / Styrdokument uppdaterats Kvalitetsdialoger Examensenkät Kvalitetsrapporter “Should I stay or should I go?” 1200 doktoranders syn på avhopp och akademisk karriär Ensamarbetande doktorander om sin arbetssituation och doktorandtillvaro …
Ett verktyg för uppföljning och analys KUBEN Ett verktyg för uppföljning och analys
KUBEN (exempel på gränssnintt - retention)
Mooc i akademiskt skrivande https://www.coursera.org/learn/akademiskt-skrivande/home/welcome
Mooc in Writing in English at University https://www.coursera.org/learn/writing-english-university/home/welcome
OpenEdu@LU – ett 2-årigt projekt Avdelningen Student & utbildning Sammanflätade aktiviteter bildar ett kluster Huvudprojekt 5-6 delprojekt Delar som regionalt samarbete inom Lärosäten Syd och Kompetenssamverkan Skåne Regional SI-plattform Breddad rekrytering och breddat deltagande mooc i akademiskt skrivande Nyanlända akademiker och ungdomar Validering Reell kompetens (REKO) Ett inkluderande universitet som inspirerar och välkomnar alla till högre studier
Samverkan Integreringen mellan samhälle, skola och den högre utbildningen måste öka. Kompetenssamverkan Skåne (KoSS) Kompetensförsörjningsfrågan är ett tydligt exempel på ett utvecklingsområde som går tvärs över flera politikområden och hänger tydligt samman med tillväxtutmaningarna. För att kunna skapa utveckling på detta område krävs en tydlig samverkan mellan kommunal, regional och statlig nivå. Kompetenssamverkan Skåne (KoSS) bildades 2012 i syfte att säkra denna samverkan, och är det sätt som Region Skåne valt som arbetsform för regeringsuppdraget från 2010 om att varje region/län ska etablera en regional kompetensplattform. KoSS består av en styrgrupp respektive arbetsgrupp med representanter från Arbetsförmedlingen, Kommunförbundet Skåne. Centralt i utvecklingen är att samla aktörer, ta fram kunskapsunderlag och främja lyckade projekt och modeller.ne, Region Skåne (ordförande), Länsstyrelsen Skåne samt Lärosäten Syd. Utifrån prioriterade områden bildas uppdragsgrupper där arbetsgruppen fördjupar sig genom att bjuda in externa deltagare. Dessa uppdragsgrupper är flexibla och kan förändras över tid. Under 2014 inrättades ett sekretariat med en koordinator för arbetet samt en kommunikatör. Kompetenssamverkan Skånes uppgift är att vara rådgivande åt sina uppdragsgivande organisationer och är ett samverkande organ med följande uppgifter: • Kraftsamla offentliga aktörer i Skåne och när möjligt, agera samlat i dialog med regeringskansli och statliga myndigheter • Forum för utvecklingsdiskussioner och dialog • Ta fram analyser och kunskapsutveckling • Samverka kring regionala målbilder och omvärldsbevakning • Samverka med andra aktörer i utbildnings- och kompetensfrågor Vi arbetar genom att: • Vidareutveckla och stärka de initiativ som är på gång. • Ta initiativ till nya insatser • Synliggöra väl fungerande projekt i Skåne. • Inhämta goda exempel från andra regioner, både nationellt och internationellt samt att synliggöra skånska initiativ gentemot den nationella nivån. • Öka samverkan mellan Kompetenssamverkan Skåne och aktörer i Skåne Aktörerna i Kompetenssamverkan Skåne har identifierat åtta prioriterade områden som behöver främjas med insatser: • Utlandsföddas möjligheter på arbetsmarknaden • En könsintegrerad arbetsmarknad • Ungas väg till utbildning och arbete • Lärar-, utbildnings-, och skolutveckling • Intresset för teknik- och naturvetenskapliga utbildningar • Kompetensförsörjning inom vård och omsorg • Samverkan mellan arbetslivet och utbildningssystemen • Utveckla vuxenutbildningen Kunskapsunderlag i form av utredningar och prognoser ligger till grund för inriktningen av många konkreta insatser. De används inte bara av aktörerna inom ramen för Kompetenssamverkan Skåne utan även av de skånska kommunerna och på nationell nivå.
BRoD aktiviteter Inspiration Före Efter Under Information och aktiviteter riktade till barn, familjer och allmänheten; Vattenhallen Science Center, Experimentshower, LUKOM, Doktorander i lärande Före Mer riktad skolsamverkan och studievägledning, allternativt urval, folkhögskolorna, basår, masterförberedande studieår, regionala SI-plattformen, insatser för nyanlända, sommarskolor, … Under Introduktionsaktiviteter, olika typer av pedagogiskt stöd, SI, mooc i akademiskt skrivande, utveckling av studie- och karriärvägledning, studentambassdörer Efter Uppföljning (nyckeltal) och ökad alumnverksamhet