Bo-anders jönsson, lunds universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Advertisements

Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Regionala kompetensplattformar - bakgrund
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
OECD Territorial Review of Sweden
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
En utbildningsgaranti – möjligheter på regional nivå Jonas Olofsson Malmö högskola
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
INTER Internationaliseringsstrategi Karolinska Institutet Forum för Internationalisering 2 februari 2012 Docent Clara Gumpert, ordförande i internationella.
Pågående aktiviteter/På gång Skånes kompetenskarta: 1) Hur ser kompetens- och utbildningsprofilen ut i det skånska näringslivet i förhållande till de andra.
Validering Av Livslångt Lärande
Validering och folkbildning
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
1 Projektet Study Destination Sweden. 2 Vad är Study Destination Sweden (SDS)? Ett projekt som drivs av Svenska institutet och 31 universitet och högskolor.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
TRACKIT på Högskolan Väst
Kompetensförsörjning i Skåne
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Verksamhetsplan FSV 2016.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Pilotlän för grön utveckling
Göteborgs universitet Året 2016
Fokus Yrkesutbildning VO
Uppsala universitet i siffror
Alumnrelationer vid LNU
Uppsala universitet i siffror
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Uppsala universitet i siffror
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Från Trackit till OpenEdu@LU Bo-anders jönsson, lunds universitet “ Hur har vårt strategiska arbete med uppföljning av våra studenter och alumner påverkat vårt lärosätes arbete med breddat deltagande? “ Trackit - Studentuppföljning för bättre stöd, Stockholm 22 maj ,2017

Trackit och Lunds universitet

Ett inkluderande universitet som inspirerar och välkomnar alla till högre studier. Ett universitet som engagerar och stödjer studenterna under och efter utbildningen och ger kunskapen att bidra till en bättre värld

TRACKIT 2012-2014 Trackit-konceptet bygger på att olika verktyg utvecklas för att följa studenten före, under och efter studierna

Åtta fakulteter på tre campus Ekonomihögskolan Humanistiska och teologiska fakulteterna Juridiska fakulteten Konstnärliga fakulteten Lunds Tekniska Högskola, LTH Medicinska fakulteten Naturvetenskapliga fakulteten Samhällsvetenskapliga fakulteten Campus Helsingborg Trafikflyghögskolan Inom universitetet finns även MAX IV, Internationella miljöinstitutet IIIEE, samt flera centrumbildningar och publika verksamheter, däribland Skissernas Museum. Nära knutet till universitetet är även Raoul Wallenberg-institutet för mänskliga rättigheter och humanitär rätt HELSINGBORG LUND MALMÖ

Studenterna (2016) … Studenter Antal Individer, helår 42 000 Individer, per termin 30 000 Program och kurser Antal Fristående kurser 2060 Program på grundnivå 80 Program på masternivå 200 Varav på engelska; 6 kandidatprogram, 100 masterprogram och 700 kurser.

Trackit på Lunds universitet

Några exempel … Samverkansinlärning (SI) utökats till flera fakulteter KUBEN – nu väl fungerande för uppföljning Universitetsgemensamma enkäter (med fakultetspecifika frågor) Nybörjarenkät Examensenkät (grund- och avancerad nivå) Examensenkät för forskarutbildningen Alumnenkät Kvalitetsdialogerna utvecklats / kvalitetsindikatorer Universitetsledning – Fakultetsledning Fakultetsledning – Institutionsledning – Program/kurser

Några exempel … Två moocar i akademiskt skrivande (sv + eng) Live@Lund (kurs-/programplattform) - studentportfolio Inkluderande pedagogik i högskolepedagogiska kurser Forskarutbildningen Individuella studieplaner (ISP) / Styrdokument uppdaterats Kvalitetsdialoger Examensenkät Kvalitetsrapporter “Should I stay or should I go?” 1200 doktoranders syn på avhopp och akademisk karriär Ensamarbetande doktorander om sin arbetssituation och doktorandtillvaro …

Ett verktyg för uppföljning och analys KUBEN Ett verktyg för uppföljning och analys

KUBEN (exempel på gränssnintt - retention)

Mooc i akademiskt skrivande https://www.coursera.org/learn/akademiskt-skrivande/home/welcome

Mooc in Writing in English at University https://www.coursera.org/learn/writing-english-university/home/welcome

OpenEdu@LU – ett 2-årigt projekt Avdelningen Student & utbildning Sammanflätade aktiviteter bildar ett kluster Huvudprojekt 5-6 delprojekt Delar som regionalt samarbete inom Lärosäten Syd och Kompetenssamverkan Skåne Regional SI-plattform Breddad rekrytering och breddat deltagande mooc i akademiskt skrivande Nyanlända akademiker och ungdomar Validering Reell kompetens (REKO) Ett inkluderande universitet som inspirerar och välkomnar alla till högre studier

Samverkan Integreringen mellan samhälle, skola och den högre utbildningen måste öka. Kompetenssamverkan Skåne (KoSS) Kompetensförsörjningsfrågan är ett tydligt exempel på ett utvecklingsområde som går tvärs över flera politikområden och hänger tydligt samman med tillväxtutmaningarna. För att kunna skapa utveckling på detta område krävs en tydlig samverkan mellan kommunal, regional och statlig nivå. Kompetenssamverkan Skåne (KoSS) bildades 2012 i syfte att säkra denna samverkan, och är det sätt som Region Skåne valt som arbetsform för regeringsuppdraget från 2010 om att varje region/län ska etablera en regional kompetensplattform. KoSS består av en styrgrupp respektive arbetsgrupp med representanter från Arbetsförmedlingen, Kommunförbundet Skåne. Centralt i utvecklingen är att samla aktörer, ta fram kunskapsunderlag och främja lyckade projekt och modeller.ne, Region Skåne (ordförande), Länsstyrelsen Skåne samt Lärosäten Syd. Utifrån prioriterade områden bildas uppdragsgrupper där arbetsgruppen fördjupar sig genom att bjuda in externa deltagare. Dessa uppdragsgrupper är flexibla och kan förändras över tid. Under 2014 inrättades ett sekretariat med en koordinator för arbetet samt en kommunikatör. Kompetenssamverkan Skånes uppgift är att vara rådgivande åt sina uppdragsgivande organisationer och är ett samverkande organ med följande uppgifter: • Kraftsamla offentliga aktörer i Skåne och när möjligt, agera samlat i dialog med regeringskansli och statliga myndigheter • Forum för utvecklingsdiskussioner och dialog • Ta fram analyser och kunskapsutveckling • Samverka kring regionala målbilder och omvärldsbevakning • Samverka med andra aktörer i utbildnings- och kompetensfrågor Vi arbetar genom att: • Vidareutveckla och stärka de initiativ som är på gång. • Ta initiativ till nya insatser • Synliggöra väl fungerande projekt i Skåne. • Inhämta goda exempel från andra regioner, både nationellt och internationellt samt att synliggöra skånska initiativ gentemot den nationella nivån. • Öka samverkan mellan Kompetenssamverkan Skåne och aktörer i Skåne Aktörerna i Kompetenssamverkan Skåne har identifierat åtta prioriterade områden som behöver främjas med insatser: • Utlandsföddas möjligheter på arbetsmarknaden • En könsintegrerad arbetsmarknad • Ungas väg till utbildning och arbete • Lärar-, utbildnings-, och skolutveckling • Intresset för teknik- och naturvetenskapliga utbildningar • Kompetensförsörjning inom vård och omsorg • Samverkan mellan arbetslivet och utbildningssystemen • Utveckla vuxenutbildningen Kunskapsunderlag i form av utredningar och prognoser ligger till grund för inriktningen av många konkreta insatser. De används inte bara av aktörerna inom ramen för Kompetenssamverkan Skåne utan även av de skånska kommunerna och på nationell nivå.

BRoD aktiviteter Inspiration Före Efter Under Information och aktiviteter riktade till barn, familjer och allmänheten; Vattenhallen Science Center, Experimentshower, LUKOM, Doktorander i lärande Före Mer riktad skolsamverkan och studievägledning, allternativt urval, folkhögskolorna, basår, masterförberedande studieår, regionala SI-plattformen, insatser för nyanlända, sommarskolor, … Under Introduktionsaktiviteter, olika typer av pedagogiskt stöd, SI, mooc i akademiskt skrivande, utveckling av studie- och karriärvägledning, studentambassdörer Efter Uppföljning (nyckeltal) och ökad alumnverksamhet