Uppdrag med fokus på boende för asylsökande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Information om ensamkommande barn
Advertisements

Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande
Ensamkommande flyktingbarn
Information om ensamkommande barn
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Länstal 2014.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Information om ensamkommande barn
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Prognos och länstal 2013.
Bosättning och mottagande av nyanlända Johan Vikström.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Justitiedepartementet Möte i Lunds arbetarekommun 5 oktober 2015 Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson 1.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Asylsökande och kommunmottagna, utfall och prognos Källa: Migrationsverket.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Flyktingmottagande och Integration i Jämtlands län Hans Halvarsson, Länsstyrelsen.
SIDAN 1 Reform för nyanländas etablering.
STATISTIK FYRBODAL 1 juni 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Tillväxt- och regionplanenämnden den 11 december 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 5 januari 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande Januari 2016.
STATISTIK FYRBODAL 1 maj 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 7 november 2015 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Workshop om inkludering MIUN Anneli von Wachenfeldt
STATISTIK FYRBODAL 1 APRIL 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Projekt Agata Information fristående gymnasieskolor
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Presentation fristående förskolor
Tidiga insatser för asylsökande
Frågor om bedömning av ålder – ensamkommande barn
Etableringsplan Civila samhället Ensamkommande barn
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
3 mars 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Analysseminarium – ÖK maj
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Bostadsplaneringen i Västerås
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Hur många barn kommer? Migrationsverkets prognos för 2012 är att ensamkommande barn och ungdomar kommer ansöka om asyl i Sverige. Bristen på platser.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Praktik för asylsökande
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Förstudie Friluftslivets år 2020
Så jobbar vi med hemlöshetsfrågan
Västvärlden, Sverige och Söderhamn står inför en mycket stor utmaning och stora möjligheter beträffande flyktingmottagandet Söderhamns kommuns vision:
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
METOD Strategisk kompetensförsörjning
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Uppdrag med fokus på boende för asylsökande Migrationsverkets logotype kan symbolisera migrationsrörelse mellan länder, till Sverige och/eller från Sverige. Januari 2016

”Ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter” Migrationsverkets vision Alla har något att vinna på rörligheten över gränserna. Rätt hanterad kan migrationen bidra till att göra Sverige starkare och mer konkurrenskraftigt och samtidigt kan ursprungsländerna utvecklas och växa ekonomiskt. Migrationen kan också stärka individen och vara en väg till förverkligande av drömmar och livsmål. Men den globala migrationen har också baksidor i form av exempelvis handel med människor och utvecklingsländernas förlust av välutbildad arbetskraft. Utmaningen är att kunna dra fördel av migrationens positiva effekter och samtidigt motverka de negativa. Cirkulär migration Cirkulär migration innebär att människor migrerar fram och tillbaka mellan länder - de "cirkulerar". Människor återvänder till sina ursprungsländer - för att sedan migrera igen. Detta gäller främst vid arbetskraftsinvandring och studenter.

Regleringsbrevet 2015 ”Att eftersträva långsiktiga och kostnadseffektiva lösningar när det gäller asylsökandes boende. Myndigheten ska i möjligaste mån beakta kommunernas behov av goda planeringsförutsättningar för sin verksamhet.”

Boende, stöd och sysselsättning i mott. Olika boendeformer beroende på behov, kommunens bostadsförsörjningsplan styr Utvecklar aktiv och meningsfull sysselsättning Integration från dag 1. Presumtiva nya medborgare Samarbetet med kommuner och andra samverkande aktörer utvecklas. Avsiktsförklaring med Kommun, Arbetsförmedling, Migrationsverk som parter. Det första boendet man kommer till i samband med att man ansöker om asyl är ett ankomstboende. Alla som inte kan ordna sitt boende själv anvisas en plats. Den inledande asylprocessen tar 2-3 dagar. Därefter anvisas man till det boende som bäst möter behoven i den fortsatta handläggningen. Migrationsverkets boendeformer är lägenhetsboende, kollektivt boende med självhushåll, upphandlade boenden med kost, utreseboende och förvar. Under asylprocessen erbjuds den asylsökande sysselsättning. Det består i språkstöd och praktik. Eftersom tiden till beslut på asylansökan har blivit längre utvecklar Migrationsverket innehållet i sysselsättningen. Den ska vara meningsfull och sikta mot arbete och försörjning. Den som kan göra sin identitet sannolik har också möjlighet att arbeta (UAT = undantag från krav på arbetstillstånd) Nationell samverkan mellan olika myndigheter, kommuner och aktörer utvecklas på ett antal orter. Fokus är att göra det enklare för den enskilde individen. Genom samlokalisering och gemensam informationshantering kan ”onödiga” möten och resor undvikas för den enskilde.

Mottagningssystemet 11/1 -2016 Lägenheter 30 261 platser Korridorsboende 2928 platser 3 Upphandlade boenden 57 307 platser Utreseboende 1 300 platser 2 1 Ankomstboende 12 441 platser Kommun-bosättning Vi har tre boendetyper. För ankomst och utreseboenden görs anpassningen av platsantalet utifrån prognosen över antalet asylsökande per vecka samt andelen med avslagsbeslut. För lägenheter, korridorboenden och upphandlade plaster (steg 3 boenden) gör bedömningen av platsbehovet utifrån prognosen över antalet inskrivna i mottagningssystemet

Migrationsverkets prognos Antal asylsökande 2015 74 000 2016 73 000 2017 63 000 2018 58 000 Migrationsverket lämnar prognoser till regeringen 5 gånger om året. Prognoserna är det planeringsverktyg som bla. ligger till grund för boendekapacitet, bosättning och återvändande av de som inte får stanna i Sverige. Omkring 60 % väljer att bo i Migrationsverket boenden (ABO) resterande sökande väljer att orda boende på egen hand (EBO) För närvarande är bifallsandelen ca 75% Största gruppen är Syrier 30-40%

Om det går att minska antalet inskrivna med tillstånd minskar platsbehovet med 10 till 15 tusen platser

Fördelning av asyl- och flyktingmottagande i Sverige Länstal: anvisningsbara platser självbosatta Arbetsförmedlingens och länsstyrelsernas roller Balans i in- och utflöde Undvika stopp i systemet (”PUT-problematik”) Antalet anvisningsbara platser behöver öka. Nivån på överenskomna platser i kommunerna motsvarar inte behoven. I dagsläget bosätter flertalet som fått uppehållstillstånd sig själva. Det skapar problem för kommunerna och etablering på bostads- och arbetsmarknad försenas. Trots att många bosätter sig själva har Migrationsverket ca. 10 000 personer med uppehållstillstånd i mottagningssystemet. För att undvika stopp i systemet behövs en balans mellan anvisningsbara platser och asylboendeplatser i kommunerna. Det kräver att alla kommuner tar emot sin andel. Så är det inte för tillfället. Konsekvensen blir att antalet upphandlade platser, som är tänkt vara tillfälliga, ökar i både antal och längd.

Ökad tillgång till lägenheter Långsiktigt hållbara lösningar: Befintliga lägenheter, bostadshyreskontrakt. Kollektivt boende med självhushåll, lokalhyreskontrakt Nybyggnation bostadshyreskontrakt med kommunen. Utfästelse om hyresgaranti upp till 6 år ger trygghet Obs! Bygg inte åt Migrationsverket Bygg bostäder till en bred målgrupp! Den bästa boendelösningen för individen ur ett integrerings- och normaliseringsperspektiv är ett vanligt lägenhetsboende. Det är också den mest samhällsekonomiska. Eftersom det råder brist på hyreslägenheter utökar Migrationsverket andelen kollektiva boenden med självhushåll. Ambitionen för 2015 är nyanskaffning av 3000 lägenhetsplatser och 5000 platser i kollektiva boenden. Under senaste året har det diskuterats om staten i någon omfattning ska äga och eventuellt bygga bostäder för asylsökande. Eftersom det finns ett stort underskott av hyresbostäder i de flesta av landets kommuner är det långsiktigt bättre att kommunerna får stöd i att kunna bygga än att staten bygger bostäder för särskilda grupper av människor.

Hyresupplägget med en kommun Kommunen är beställare/upphandlande myndighet vid nybyggnation och anpassning av lokaler till kollektivt boende. Kommunen är hyresvärd. Olika förutsättningar beroende på läge och behov. Standardiserad produktion av ”vanliga bostäder” växande utbud på marknaden med prisnivåer från 10 000 kr per kvadratmeter Det finns ett stort antal producenter som kan leverera kvalitativa och snabba boendelösningar. Marknadens kapacitet är god. Bygglovshantering, markförberedande åtgärder och infrastruktur påverkar både tid och kostnad. En kombination av höga förvaltningskvalitéer, möjlighet till industrialiserad tillverkning och anpassningsbarhet är framgångsnycklar = Hög kvalitet till lägre kostnad kort byggtid.

Statligt ägande? Statskontorets utredning om statligt ägande Boverkets regeringsuppdrag kring PUT-arna. Delrapport 1 mars Delrapport 2 november Ekonomisk och social exkludering BYGG! Migrationsverket har i uppgift att tillhandahålla boende för samtliga asylsökande som inte ordnar boende på egen hand. Antalet asylsökande varierar kraftigt både mellan olika år och under året, vilket leder till höga krav på flexibilitet i Migrationsverkets tillhandahållande. Migrationsverket har föreslagit att befintliga boendeformer för asylsökande kompletteras med nyproduktion av bostäder i statlig regi, statligt förvärv av outhyrda fastigheter, samt modulbostäder som temporärt boende Syftet med statskontorets uppdrag var bl.a. att bedöma nya lösningar för att minska de stora kostnader som idag är förknippade med tillfälligt anläggningsboende i samband med ett ökat antal asylsökande. Statskontorets uppdrag redovisadess i en promemoria till Regeringskansliet (Justitiedepartementet) den 31 maj 2015. Statskontoret ansåg inte att det var ekonomiskt eller organisatoriskt bättre än dagens system att staten äger asylbostäder. Boverket redovisade i mars 2015 förslag till lösningar på PUT- problematiken. Ett av förslagen är att Migrationsverket lämnar tillbaka hyrda lägenheter till kommuner som inte kan ta emot nyanlända pga. brist på bostäder. Ersättningsbostäder i form av kollektiva boenden och nyproduktion av modulbostäder byggs i kommuner med goda kommunikationer till tillväxtorterna.

Lagen om offentlig upphandling (LOU) Om Migrationsverket inte kan tillgodose platsbehovet med lägenheter och kollektiva boendelösningar? Återstår: LOU och upphandlade platser utan kontroll och önskad styrning. Höga kostnader för staten Minimal samverkan och förutsägbarhet för kommunerna

VÄSTERVIK När Migrationsverket upphandlar boendeplatser får kommunerna i bästa fall information om att ett boende ska etableras i kommunen men inte var, när och hur. Och det är frustrerande. För att kunna påverka mottagningen bestämde sig Västerviks kommun för att skaffa kontroll genom att ta fram egna fastigheter att hyra ut till Migrationsverket.   Eftersom vi inte står med tomma lägenheter i Västerviks kommun handlar det om att bygga nytt. Kommunen fastnade för tanken på modulboende eftersom de går fort att bygga, kan placeras där det passar bäst, har en relativt låg byggkostnaden, är möjliga att flytta och kan användas till annat när Migrationsverket inte behöver dem längre.

Under våren förde kommunen och Migrationsverket diskussioner om det som kom att kallas Västerviksmodellen. Viktiga delar i den här modellen är boende med god kvalitet, lägre kostnader för Migrationsverket, en förberedd kommun och ett aktivt samarbete med det lokala föreningslivet. Kommunen bestämde sig för att placera husen i Ankarsrum – en ort med 1 300 invånare strax utanför Västervik. Orten har all service, ett aktivt föreningsliv och goda kommunikationer med Västervik.

Allmännyttiga Västerviks Bostads AB fick uppdraget att handla upp husen och i somras gick uppdraget till Älö trä. De har byggt husen i fabrik i Västervik och monterar dem på plats. Arbetet är i full gång och det sista huset kommer att stå klart för invigning i slutet av oktober 2015   Husen byggs på en tomt där det tidigare stått hus. Mitt i byn. Fyra hus med två lägenheter om 75 kvm i varje och i varje lägenhet ska 6-8 personer bo. Husen kan flyttas och användas som vanliga bostäder om Migrationsverket går ur hyresavtalet. De byggs med sådana mått att de kan användas som särskilt boende för äldre. Migrationsverket hyr av Bostadsbolaget på sex år med option på att hyra fyra år till. Det är frågan om lokalhyresavtal där Migrationsverket betalar 60 procent av kapitalkostnaden för husen i hyreskostnaden. Trots att Migrationsverket står för en stor del av investeringskostnaden för husen blir kostnaden för verket ca. hälften av kostnaden jämnfört med kostnaden för upphandlade platser – ca 100 kr per dygn och person jämfört med 200 kr för upphandlade platser sk. ABT boende. Vi bedömer att alla vinner på den här lösningen. Kommunen som får möjlighet att förbereda sig. Som kan planera mottagandet i skolan och informera dem som redan bor på orten. Och som kan arbeta aktivt med integrationen från början. Migrationsverket som får bättre boende till betydligt lägre pris. Bostadsbolaget som får möjlighet bygga hus på en ort som får ökad sysselsättning i och med asylboendet. Föreningslivet i Ankarsrum. Göran Johansson som är fritidsledare i Ankarsrum och som står som samordnare för föreningarnas satsning på att integrera de asylboende berättar att det är mycket på gång men att saker inte riktigt fallit på plats ännu. Det är ännu osäkert vilka ekonomiska medel som finns och eftersom ingen vet vilka som kommer till Ankarsrum är det lite svårt att planera. Men de har ordnat en insamling med varma kläder och annat som kan behövas och planerar att ställa till med fest i Folkets hus där byborna kan hälsa de nyanlända välkomna. De ha krokar ute för att hitta en pensionerad lärare som kan smyga igång svenskaundervisning redan på boendet och föreningarna håller på att planera hur de på bästa sätt kan informera och ta emot de som är intresserade. Och sist men inte minst de asylsökande som får ett boende med kvalitet i ett levande samhälle där människor är beredda på att ta emot dem och hjälpa dem att komma in i livet i Sverige. De kommer också till en kommun som står beredd att göra vad de kan för att de asylsökande ska kunna stanna kvar när de fått uppehållstillstånd. För Västervik handlar det om att ha ett bra mottagande men också om att få till en lyckad integration. Vi kommer att ha stora behov av arbetskraft framöver och vår förhoppning är att de människor som kommer till Ankarsrum och får uppehållstillstånd ska vilja stanna kvar.