Vaddå elevskyddsombud?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att använda systematiskt arbetsmiljöarbete och AML kap 6 § 6a
Advertisements

Arbetsmiljö Vad är det?.
Skyddsombud/arbetsmiljöombud
Skyddsombuds- utbildning
Säker i butik Gratis utbildning på Internet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Skyddsombudets uppgifter.
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Plan mot kränkande behandling
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
Vem blir skyddsombud? Engagerad och intresserad av sin arbetsplats
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsgivarens ansvar regleras i lag & föreskrifter
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vinster med förebyggande företagshälsovård
ÅTER TILL ARBETET - nya regler vid rehabilitering.
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Örebro läns läkarförening
Örebro läns läkarförening
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Information från skyddsombuden vid DSV
Skyddsombudets roll.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Ansvarsroller för arbetsmiljön
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde 1 § Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö.
Skyddsombudet uppgifter
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Arbetsmiljön 2012 – svar från ST skyddsombud
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Vad säger lagen? Rökfri skola och skolgård – 2 § p 1 tobakslagen Rökning är förbjuden i lokaler som är avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Varför ska vi samverka?.
ARBETSTEKNIK I VÅRDEN FÖRFLYTTNINGSKUNSKAP Uppföljningsutbildning
ArbetsmilJö Här kan det stå en övertitel, typ Samhällsmarknadsdagen
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Presentationens avskrift:

Vaddå elevskyddsombud? Vi är alla varandras arbetsmiljö Krockar elevskyddsombudets roll med skyddsombudets? Skillnaderna på elevskyddsombud och skyddsombud Att utse elevskyddsombud Hur många elevskyddsombud? Rättigheter för elevskyddsombud Elevskyddsombudets roll Medverkan i arbetsmiljöarbetet Samverkanskommitténs frågor Psykosocial arbetsmiljö Här hittar du reglerna Citat från 2 artiklar med elevskyddsombud Användbara länkar eitis projekt av Suzie Vondracek

Elevskyddsombudets roll Elevskyddsombudet ska företräda eleverna i arbetsmiljöarbete Elevskyddsombudet ska verka för en bra arbetsmiljö på skolan Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Att utse elevskyddsombud Från och med årskurs 7 i grundskolan ska elevskyddsombud utses Eleverna utser sina elevskyddsombud Skolledningen ska ge eleverna möjlighet att träffas och utse elevskyddsombud Skolledningens roll är att visa varför det är viktigt med elevskyddsombud Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Hur många elevskyddsombud? Två elevskyddsombud per årskurs och gymnasieprogram Om färre utses ska eleverna delas upp på dessa Det ska tydliggöras vilket elevskyddsombud som den enskilde eleven ska vända sig till Även personal ska informeras vilka elevskyddsombud som är valda På stora skolor med många elevskyddsombud kan ett huvudskyddsombud utses Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Vad har man rätt till som elevskyddsombud Utbildning för att klara uppdraget Ledighet för uppdraget Rätt till den information man behöver förutom sådant som har med sekretess eller tystnadsplikt att göra Möjlighet till stödundervisning i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan Regelbundet träffa skolledningen för att framföra synpunkter om arbetsmiljön Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Medverkan i arbetsmiljöarbetet I föreskriften 4 § systematiskt arbetsmiljöarbete framgår det att elevskyddsombudet likställs med arbetstagare 2 av skolans elevskyddsombud har rätt att delta i skolans samverkanskommitté och då få sina synpunkter antecknade Elevskyddsombudet ska ges möjlighet att samverka med skyddsombuden för personalen Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Skillnader på elevskyddsombud och skyddsombud På samverksanskommittémöten har elevskyddsombudet endast yttranderätt skyddsombudet har rätt att rösta och begära ett möte Skyddsombudet har rätt att stoppa arbete som utgör fara för liv och hälsa denna rättigheten har inte elevskyddsombudet Skyddsombudet kan begära ingripande av arbetsmiljöverket elevskyddsombudet kan vända sig till arbetsmiljöverket i likhet med alla andra medborgare Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Samverkanskommitténs frågor Företagshälsovård/elevvård Handlingsplaner och rutiner Planering av nya och ändrade lokaler m.m. Upplysning och utbildning rörande arbetsmiljön Arbetsanpassning och rehabiliteringsverksamhet Förebyggande åtgärder mot ohälsa och olycksfall (Fundering: Finns elevernas olycksfallsstatistik med?) Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Psykosocial arbetsmiljö Om hur vi behandlar varandra Alla skolar ska ha en handlingsplan mot mobbing Enligt läroplanen skall skolan genomsyras av värderingar om jämlikhet och jämställdhet Upplevelsen av stress påverkas t.ex. av, mycket att göra på kort tid, dåligt schema, stökigt klassrum eller jobbigt hemma. Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Här hittar du reglerna Arbetsmiljölagen 6 kap. 17 § Arbetsmiljöförordningen 18 a § AFS 2001:1 systematiskarbetsmiljöarbete 4 § Skolverkets föreskrift SKOLFS 2004:13 Grundskoleförordningen 6 kap. Gymnasieförordningen 6 kap. Specialskoleförordningen 7 kap. Särskoleförordningen 6 kap. Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Användbara länkar www.av.se arbetsmiljöverket www.skolverket.se skolverket www.svea.se Sveriges elevråd www.arbetslivsinstitutet.se www.skolliv.nu arbetslivsinstitutet www.elevorg.se elevorganisationen www.skolutveckling.se myndigheten för skolutveckling Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Citat från en artikel där man intervjuat elevskyddsombud i Göteborg Det finns minst fyra viljor, elevens, lärarens, rektorns och dessutom föräldrarnas. Det är svårt för lärarna att upptäcka mobbing, stress och rasism. Vi har håltimmar, många olika lärare och stora lokaler. Ofta vet vi mer säger Malin. Ungdomarna vill få igång ett ökat engagemang både bland elever och lärare. Det handlar inte om stora belopp, men det är viktiga investeringar i elevernas framtid. Nästa artikelcitat Läs hela artikeln Du måste vara uppkopplad till internet Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek

Eleverna arbetar med skolmiljön - När eleverna får vara med i arbetsmiljöarbetet påverkas hela deras inställning till sin vardag och sitt skolarbete. De känner ett större engagemang, berättar rektor Johnny Johansson vid Hjortsjöskolan i Vaggeryd. Läs hela artikeln Du måste vara uppkopplad till internet Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek