Vaddå elevskyddsombud? Vi är alla varandras arbetsmiljö Krockar elevskyddsombudets roll med skyddsombudets? Skillnaderna på elevskyddsombud och skyddsombud Att utse elevskyddsombud Hur många elevskyddsombud? Rättigheter för elevskyddsombud Elevskyddsombudets roll Medverkan i arbetsmiljöarbetet Samverkanskommitténs frågor Psykosocial arbetsmiljö Här hittar du reglerna Citat från 2 artiklar med elevskyddsombud Användbara länkar eitis projekt av Suzie Vondracek
Elevskyddsombudets roll Elevskyddsombudet ska företräda eleverna i arbetsmiljöarbete Elevskyddsombudet ska verka för en bra arbetsmiljö på skolan Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Att utse elevskyddsombud Från och med årskurs 7 i grundskolan ska elevskyddsombud utses Eleverna utser sina elevskyddsombud Skolledningen ska ge eleverna möjlighet att träffas och utse elevskyddsombud Skolledningens roll är att visa varför det är viktigt med elevskyddsombud Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Hur många elevskyddsombud? Två elevskyddsombud per årskurs och gymnasieprogram Om färre utses ska eleverna delas upp på dessa Det ska tydliggöras vilket elevskyddsombud som den enskilde eleven ska vända sig till Även personal ska informeras vilka elevskyddsombud som är valda På stora skolor med många elevskyddsombud kan ett huvudskyddsombud utses Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Vad har man rätt till som elevskyddsombud Utbildning för att klara uppdraget Ledighet för uppdraget Rätt till den information man behöver förutom sådant som har med sekretess eller tystnadsplikt att göra Möjlighet till stödundervisning i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan Regelbundet träffa skolledningen för att framföra synpunkter om arbetsmiljön Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Medverkan i arbetsmiljöarbetet I föreskriften 4 § systematiskt arbetsmiljöarbete framgår det att elevskyddsombudet likställs med arbetstagare 2 av skolans elevskyddsombud har rätt att delta i skolans samverkanskommitté och då få sina synpunkter antecknade Elevskyddsombudet ska ges möjlighet att samverka med skyddsombuden för personalen Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Skillnader på elevskyddsombud och skyddsombud På samverksanskommittémöten har elevskyddsombudet endast yttranderätt skyddsombudet har rätt att rösta och begära ett möte Skyddsombudet har rätt att stoppa arbete som utgör fara för liv och hälsa denna rättigheten har inte elevskyddsombudet Skyddsombudet kan begära ingripande av arbetsmiljöverket elevskyddsombudet kan vända sig till arbetsmiljöverket i likhet med alla andra medborgare Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Samverkanskommitténs frågor Företagshälsovård/elevvård Handlingsplaner och rutiner Planering av nya och ändrade lokaler m.m. Upplysning och utbildning rörande arbetsmiljön Arbetsanpassning och rehabiliteringsverksamhet Förebyggande åtgärder mot ohälsa och olycksfall (Fundering: Finns elevernas olycksfallsstatistik med?) Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Psykosocial arbetsmiljö Om hur vi behandlar varandra Alla skolar ska ha en handlingsplan mot mobbing Enligt läroplanen skall skolan genomsyras av värderingar om jämlikhet och jämställdhet Upplevelsen av stress påverkas t.ex. av, mycket att göra på kort tid, dåligt schema, stökigt klassrum eller jobbigt hemma. Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Här hittar du reglerna Arbetsmiljölagen 6 kap. 17 § Arbetsmiljöförordningen 18 a § AFS 2001:1 systematiskarbetsmiljöarbete 4 § Skolverkets föreskrift SKOLFS 2004:13 Grundskoleförordningen 6 kap. Gymnasieförordningen 6 kap. Specialskoleförordningen 7 kap. Särskoleförordningen 6 kap. Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Användbara länkar www.av.se arbetsmiljöverket www.skolverket.se skolverket www.svea.se Sveriges elevråd www.arbetslivsinstitutet.se www.skolliv.nu arbetslivsinstitutet www.elevorg.se elevorganisationen www.skolutveckling.se myndigheten för skolutveckling Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Citat från en artikel där man intervjuat elevskyddsombud i Göteborg Det finns minst fyra viljor, elevens, lärarens, rektorns och dessutom föräldrarnas. Det är svårt för lärarna att upptäcka mobbing, stress och rasism. Vi har håltimmar, många olika lärare och stora lokaler. Ofta vet vi mer säger Malin. Ungdomarna vill få igång ett ökat engagemang både bland elever och lärare. Det handlar inte om stora belopp, men det är viktiga investeringar i elevernas framtid. Nästa artikelcitat Läs hela artikeln Du måste vara uppkopplad till internet Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek
Eleverna arbetar med skolmiljön - När eleverna får vara med i arbetsmiljöarbetet påverkas hela deras inställning till sin vardag och sitt skolarbete. De känner ett större engagemang, berättar rektor Johnny Johansson vid Hjortsjöskolan i Vaggeryd. Läs hela artikeln Du måste vara uppkopplad till internet Tillbaka eitis projekt av Suzie Vondracek