Ledarskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Coachande ledarskap som mentor
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
LEDARSKAP Kristina Yondt
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Analytiker & Holistiker
Att lära på mottagarens villkor
verksamhetsförklaring
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
JOHANNA BJÖRK
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Helena Cronebäck, Leg Arbetsterapeut Projektassistent
Socialpsykologi.
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Ett arbetsområde om poesi
Äventyrspedagogik.
Intressenter OL108A.
Dubbelteckna före l. n och r.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Konsten att lyckas med sina studier
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Behovsanpassat ledarskap
Analytiker & Holistiker
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Inkludering – med plats för alla
Skriva noveller.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Seminarium Industriell Försäljning Eric Marketoft.
Olika typer av ledarskap
Idrottspsykologi.
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Hur du tar hand om din kunskap
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Lärenergi När jag känner :
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Genomgång 1: mål Känna till hur ljud bildas och hur det sprids i luften 2. Känna till att ljud kan beskrivas som en vågrörelse 3. Veta vilken.
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Sida vid sida. I det här bildspelet får ni titta in i olika situationer, om hur vi har det tillsammans med våra personliga assistenter.
- kunskap om och färdigheter i uttryck och ”material” man kan inte göra ”hur som helst” och det blir ”bra ändå”… - det lustfyllda lärandet allt lärande.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Hur du kan lära bättre!.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Kommunikation.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Undersök er lärmiljö.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Det mystiska Hälsoäventyret
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Att lära på mottagarens villkor
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Tips för bättre kommunikation
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
Presentationens avskrift:

Ledarskap

Ledartyper Lärstilar Behov Hinder Gruppen Konflikter Ledarskap Ledartyper Lärstilar Behov Hinder Gruppen Konflikter

Ledarskap Ledartyper Låt-gå-ledaren: Auktoritäre ledaren: Passiv, utan inflytande på gruppen Tar få initiativ, inget aktivt ledarskap Bryr sig inte om konflikter Auktoritäre ledaren: Bestämmer allt, ger order Har stor distans till de aktiva Planerar och genomför utan gruppens påverkan

Ledarskap Demokratiske ledaren: Intensive ledaren: Delar ansvaret med de aktiva Planerar och genomför gemensamt med gruppen Intensive ledaren: Mycket engagerad, full fart och högt tempo Lyssnar inte på gruppen pga. sin egen iver Aktiverar deltagarna

Ledarskap Sinnen & bearbetning av information Syn  Det visuella Hörsel  Det auditiva Rörelse  Det kinestetiska (djupkänsel) Känsel  Det taktila (ytkänsel)

Ledarskap V, A, K, T Visuell lärstil Läser & betraktar (visualiserar), följer skrivna instruktioner, iakttar vad andra gör Auditiv lärstil Lyssnar & hör, följer muntliga instruktioner Kinestetisk lärstil Vill fysiskt göra rörelser, följer instruktioner som utförs & övas in Taktil lärstil Vill ta/känna/uppleva föremål för att koppla informationen till någon känsla

PEDAGOGIK Behov Primära Sekundära Mat & vatten Sömn Värme Luft Musik Gå på toaletten Sekundära Musik Resa Vänner Att lyckas Utveckling

PEDAGOGIK

PEDAGOGIK

Ledarskap Vad är en grupp? Gemensamt mål Påverka varandra ömsesidigt Medvetna om varandra Betraktar sig själva som en grupp

Ledarskap Undergrupper Andra gemensamma intressen Mer samhörighet mellan vissa Ungefär lika duktiga åkare Redan en grupp sen tidigare

Roller i gruppen Den tyste Den dominante Clownen Den aggressive Ledarskap Roller i gruppen Den tyste Den dominante Clownen Den aggressive

Ledarskap

Ledarskap Konflikter Vad skapar konflikter? Stark undergrupp Olika uppfattning om målsättning Utomstående påverkan Bristfällig och felaktig information

Ledarskap Konflikthantering Hur Löser man en konflikt? Tillmötesgående, lyssna Bibehåll ett lugn Saklig, inte agera efter känslor