Ledarskap
Ledartyper Lärstilar Behov Hinder Gruppen Konflikter Ledarskap Ledartyper Lärstilar Behov Hinder Gruppen Konflikter
Ledarskap Ledartyper Låt-gå-ledaren: Auktoritäre ledaren: Passiv, utan inflytande på gruppen Tar få initiativ, inget aktivt ledarskap Bryr sig inte om konflikter Auktoritäre ledaren: Bestämmer allt, ger order Har stor distans till de aktiva Planerar och genomför utan gruppens påverkan
Ledarskap Demokratiske ledaren: Intensive ledaren: Delar ansvaret med de aktiva Planerar och genomför gemensamt med gruppen Intensive ledaren: Mycket engagerad, full fart och högt tempo Lyssnar inte på gruppen pga. sin egen iver Aktiverar deltagarna
Ledarskap Sinnen & bearbetning av information Syn Det visuella Hörsel Det auditiva Rörelse Det kinestetiska (djupkänsel) Känsel Det taktila (ytkänsel)
Ledarskap V, A, K, T Visuell lärstil Läser & betraktar (visualiserar), följer skrivna instruktioner, iakttar vad andra gör Auditiv lärstil Lyssnar & hör, följer muntliga instruktioner Kinestetisk lärstil Vill fysiskt göra rörelser, följer instruktioner som utförs & övas in Taktil lärstil Vill ta/känna/uppleva föremål för att koppla informationen till någon känsla
PEDAGOGIK Behov Primära Sekundära Mat & vatten Sömn Värme Luft Musik Gå på toaletten Sekundära Musik Resa Vänner Att lyckas Utveckling
PEDAGOGIK
PEDAGOGIK
Ledarskap Vad är en grupp? Gemensamt mål Påverka varandra ömsesidigt Medvetna om varandra Betraktar sig själva som en grupp
Ledarskap Undergrupper Andra gemensamma intressen Mer samhörighet mellan vissa Ungefär lika duktiga åkare Redan en grupp sen tidigare
Roller i gruppen Den tyste Den dominante Clownen Den aggressive Ledarskap Roller i gruppen Den tyste Den dominante Clownen Den aggressive
Ledarskap
Ledarskap Konflikter Vad skapar konflikter? Stark undergrupp Olika uppfattning om målsättning Utomstående påverkan Bristfällig och felaktig information
Ledarskap Konflikthantering Hur Löser man en konflikt? Tillmötesgående, lyssna Bibehåll ett lugn Saklig, inte agera efter känslor