Bidrag till fristående huvudmän
Reglerna om bidrag och ersättningar Skollagen (SFS 2010:800) I 2 kap finns en regel säger att kommunerna ska fördela resurser till skolväsendet efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov – och att rektor/förskolechef ska göra detsamma I kapitlen för respektive skolform finns regler för interkommunal ersättning och bidrag till fristående verksamheter Skolförordningen (SFS 2011:185) I 14 kap. finns mer detaljerade bestämmelser om bidrag till fristående förskolor och grundskolor Gymnasieförordningen (SFS 2010:2039) I 13 kap. finns mer detaljerade bestämmelser om bidrag till fristående gymnasieskolor
Likabehandlingsprincipen Innebär att bidraget ska beräknas efter samma grunder som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser till den egna verksamheten av motsvarande slag. Alla kostnader som är förknippade med verksamheten ska ingå i bidraget. Det finns inte möjlighet att istället träffa överenskommelse om bidragets storlek (undantaget vissa av gymnasieskolans introduktionsprogram).
Bidraget ska baseras på budget Bidraget ska grunda sig på hemkommunens budget för det kommande budgetåret och beslutas före kalenderårets början. Om en kommun tillskjuter ytterligare resurser till den egna verksamheten under löpande budgetår, ska motsvarande resurser tilldelas de verksamheterna. En kommun som under löpande budgetår minskar ersättningen till verksamheter i sin egen regi kan minska bidragen till enskild verksamhet i motsvarande mån. Det är dock bara återstående utbetalningar under budgetåret som kan minskas.
Bidraget kan överklagas Fristående huvudmän kan överklaga kommunens bidragsbeslut (både grundbelopp och tilläggsbelopp) med s.k. förvaltningsbesvär. Det innebär att domstol vid en överklagan kan fastställa bidragets storlek.
Grundbeloppet I det ska ingå ersättning för: Undervisning (omsorg och pedagogisk verksamhet för förskola och fritidshem) Lärverktyg (pedagogiskt material och utrustning för förskola och fritidshem) Elevhälsa Måltider Lokalkostnader (baserat på kommunens genomsnittskostnad eller i undantagsfall den fristående skolans faktiska kostnad) Administration (en schablon på tre procent, för pedagogisk omsorg en procent) Moms (en schablon på sex procent)
Tilläggsbelopp Det är bara fristående skolor som har lagstadgad rätt till tilläggsbelopp för elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd (eller modersmålsundervisning) Men regleringen har till stor del blivit styrande även för hur kommunen gör med den kommunala skolorna Ett tilläggsbelopp för särskilt stöd ska avse extraordinära stödåtgärder som är kopplade till en enskild elev. Kommunen behöver ha rutiner för ansökan, bedömning och utbetalning av tilläggsbelopp Handlar om att hitta en balans mellan hur mycket pengar som läggs i grundbeloppet hur mycket som behålls för ”sökbart” tilläggsbelopp Förtydligande från den 1 juli 2016 innebär att tilläggsbelopp även kan avse extraordinära stödåtgärder i själva undervisningen
Kommunens beslut om bidrag Kommunen ska senast i december fatta ett särskilt beslut om bidrag för kommande budgetår för varje fristående huvudman i vilken kommunen har elever. Innehållet i de olika besluten kommer i flertalet fall att vara likalydande. Varje ärende ska dock ha ett eget diarienummer. Besluten ska vara skriftliga, ange tillämplig lagbestämmelse och vara försett med motivering. Motiveringen kan utgöras av ett beräkningsunderlag, gärna kompletterat med en förklarande text. Varje beslut ska förses med en underrättelse om hur man kan överklaga kommunens beslut, en s.k. överklagandeanvisning. Den fristående huvudmannen ska underrättas om beslutet. Underrättelsen om beslutet kan ske genom vanligt brev, genom delgivning eller på något annat sätt. Underrättelse kan även ske genom e-post.
Kompletterande information i bidragsbeslutet Det kan vara lämpligt att, utöver de formella krav som ställs på bidragsbeslutet, även ha med kommunens tillämpningsanvisningar i bidragsbeslutet. Det kan exempelvis handla om att: Redogöra för vid vilka datum som kommunen tillämpar för att läsa av antalet inskrivna barn/elever. Det kan även finnas skäl att förtydliga att ett barn/en elev faktiskt måste gå i verksamheten för att bidrag ska utgå. Detta för att undvika dubbla utbetalningar om ett barn/en elev är felaktigt inskrivet på dubbla skolor/förskolor. Redogöra för kommunens rutiner för hur eventuella felaktigheter i utbetalningarna hanteras, t.ex. att ett belopp kan återkallas om antalet barn/elever som den fristående huvudmannen uppger är felaktigt.
Överklagan av kommunens beslut Ett beslut överklagas skriftligt av den fristående huvudmannen. Kommunen prövar om skrivelsen kommit in i rätt tid, dvs. inom tre veckor från det att klaganden fick del av beslutet. Har skrivelsen kommit in för sent ska den avvisas. Om kommunen finner att beslutet är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter ska kommunen ändra beslutet. Om kommunen ändrar beslutet så som klaganden begär förfaller överklagandet. Om kommunen inte finner anledning att ändra beslutet bör kommunen på lämpligt sätt notera sitt ställningstagande, så att förvaltningsrätten får besked om detta. Skrivelsen och övriga handlingar i ärendet ska överlämnas till förvaltnings-rätten. När handlingarna överlämnas kan kommunen bifoga ett eget yttrande över överklagandet.
Kommunen måste kunna förklara hur bidraget beräknats Skolförordningen 14 kap 10 § ”En kommun som lämnar bidrag för en elev i en fristående skola eller för ett barn i en fristående förskola eller i annan pedagogisk verksamhet med en enskild huvudman ska för den enskilda huvudmannen kunna redovisa hur bidraget har beräknats. Av redovisningen ska framgå beloppen för lokalkostnader, administration och mervärdesskatt. Om det inte finns särskilda skäl ska redovisningen även innehålla beloppen för övriga kostnadsslag var för sig.”
Hur visar kommunen att det är lika villkor? Utgångspunkten bör vara att den enskilde huvudmannen ska kunna bedöma om kommunen använt samma grunder som vid fördelning av resurser till de egna verksamheterna. Enligt SKL:s bedömning kan det göras genom en jämförelse av bidragsbeloppen till egen och enskild verksamhet, kompletterad med en beskrivning av beräkningsgrunderna, vad som ingår och vad som inte ingår. Eventuella skillnader ska kunna förklaras, t.ex. om kommunens enheter gratis kan nyttja kommungemensamma resurser såsom städning eller måltider medan motsvarande kostnader ingår i bidragen till enskilda huvudmän. Förslagsvis redovisas även en sammanfattning av nämndens totala budget för att tydliggöra vilka resurser som finns utöver de som ingår i bidragsberäkningarna, t.ex. kostnader för myndighetsutövning, skolskjutsar och liknande övergripande kostnader.
Skillnader mellan kommuner kan bero på: Eller ett enda genomsnittspris? Socioekonomi Ålder genomsnitt/uppdelat Vistelsetid genomsnitt/ uppdelat Ambitions- nivå Fria nyttigheter Strukturella förutsättningar Vem tar in avgiften Grund/ tilläggsbelopp Styrning
Särskilt om gymnasieskolan För utbildning på nationella program och nationella inriktningar som hemkommunen erbjuder ( i egen regi eller i samverkan med annan kommun) ska bidraget bestämmas enligt likabehandlingsprincipen. I övriga fall ska kommunen lämna bidrag enligt den s.k. riksprislistan. Inriktningar i riksprislistan: BA – anläggningsfordon ES – musik FT – transport NB – djur, lantbruk, skog, trädgård Riksprislistan finns på http://www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/riksprislistan
Introduktionsprogram i fristående gymnasieskolor För preparandutbildning ska bidraget bestämmas på samma grunder som de egna kommunala skolorna ersätts För programinriktat individuellt val ska bidraget bestå av två delar. Dels en del motsvarande det yrkesprogram som det programinriktade individuella valet är inriktat mot och dels en del avseende det stöd som eleven behöver för att uppnå behörighet för yrkesprogrammet. Hur stort ”stödbeloppet” ska vara framgår av Skolverkets riksprislista och ska utgå under högst ett år. För övriga introduktionsprogram ska kommunen komma överens med huvudmannen om bidragets storlek. En fristående gymnasieskola skyldig att ta emot en elev till yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion bara om huvudmannen och elevens hemkommun har kommit överens om det bidrag som kommunen ska betala till huvudmannen för utbildningen.
Särskilt om avgiftsbelagd verksamhet För fristående verksamheter som själv tar in föräldraavgifterna gör kommunen ett avdrag för avgiftsintäkten. Avdraget bör göras sist i beräkningen av bidraget, dvs. efter att administrations – och momsschablonerna lagts på. Annars missgynnas de fristående verksamheter som själva tar in föräldraavgifterna.
Riktade statsbidrag och bidrag till fristående huvudmän Kommunerna måste hålla reda på vilka intäkter som bör räknas bort från bidragen och vilka statsbidrag som alla huvudmän bör få del av. Riktade statsbidrag som huvudmännen själva ansöker om (t.ex. lärarlyft, karriärtjänster, mindre barngrupper, lågstadiesatsningen) ska inte ingå i kommunens bidrag. Om statsbidraget inte täcker de ökade kostnaderna måste dock eventuellt kommunalt tillskott ingå i beräkningen av bidrag till fristående huvudmän. Riktade statsbidrag som bara kan sökas av kommunen, t.ex. statsbidrag för maxtaxa och kvalitetssäkrande åtgärder och flyktingbidrag, ska fördelas enligt likabehandlingsprincipen .
Lika villkor kommunala och fristående huvudmän – vanliga tvisteområden Otydliga beslutsunderlag/beslut inför kalenderåret Gränsdragning administration Beräkning moms och administration Samverkansavtal gymnasiet – hur ska ersättning beräknas då? Ersättning per program eller inriktning? Kommunala underskott Lokaler Villkorade bidrag Avläsningstillfällen Socioekonomisk viktning/strukturbidrag/små skolor
SKL:s stödmaterial om bidragen Cirkulär 16:33 Ändrade regler om tilläggsbelopp Cirkulär 10:50 Komplettering av bidragsvillkor Cirkulär 09:75 Förvaltningsbesvär Cirkulär 09:41 Nya bidragsregler Frågor och svar Intressanta domar Allt finns på http://skl.se/skolakulturfritid/skolaforskola/vagledningsvarpavanligafragor/fristaendeskolorbidrag.205.html
Utgå från barnen och eleverna! Transparenta och jämförbara underlag!