Workshop Länshandikappråd Tillgänglighetsråd region Norrbotten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
Ett arbete med att etablera
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vision 2018 för hälsa och helhet
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
Ramverk för patientmedverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Bilder för lokal utbildning
Landstinget Kronoberg
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Förtroendeskapande dialog och ökat självbestämmande Landstinget – en attraktiv arbetsgivare som värnar om medarbetarna Medarbetare som motiveras att göra.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Ett aktivt medarbetarskap
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Målbild 2012 Mariestad
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Personalpolitisk inriktning
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Nämndplan 2015.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Landstingsstyrelsens plan I sammanfattning.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Beslut i kommunfullmäktige
Ramverk för patientmedverkan
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för Bästa Heby
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Jämlik psykiatrisk vård
Vad innebär regionbildningen?
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Gnosjö kommuns styrmodell
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samverkan inom Region Norrbotten
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Tillsammans hälso- och sjukvård
Presentationens avskrift:

Workshop 170316 Länshandikappråd Tillgänglighetsråd region Norrbotten

Dagens program 10-12 Ekonomi – Elisabeth Persson Ståhl Demografi - Sofia Reinholdt Kompetens - Ulrika Sundqvist 12-13 LUNCH 14-15.45 Workshops 15.45-16 Summering och avslut

Visionen: Tillsammans för Norrbotten – Bästa livet bästa hälsan Livet präglas av respekt och inkludering och utvecklingsmöjligheter för alla Humanistisk och jämställd människosyn Tillgänglighet och medskapande är ledstjärnor Mångfalden ska tas tillvara och uppmuntras Patienter och närstående ska känna förtroende, delaktighet och värdighet i mötet Vård, omhändertagande och bemötande ska utgå från patientens behov Helhetssyn på patienten som en person i ett sammanhang

Värdegrund Verksamhetsidé Utgår från en humanistisk människosyn och bottnar i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna samt FNs konventioner. Landstingets värdegrund betonar demokrati genom: Alla människors lika värde Kreativitet, engagemang, delaktighet och ansvarstagande Öppenhet, samverkan och hållbarhet Arbetar för norrbottningarnas välfärd och styrs ytterst av norrbottningarna själva, genom politiska val Aktiva, förebyggande och hälsofrämjande insatser ska verka för en jämställd och jämlik hälsa Aktiva insatser för regional utveckling, kulturverksamhet och kollektivtrafik ska bidra till Norrbottens utveckling

Balanserad styrning Verksamheten beskrivs, planeras och följs upp utifrån fem perspektiv: Medborgare Verksamhet Kunskap och förnyelse Medarbetare Ekonomi Uppföljning sker genom kontinuerliga rapporter till varje regionstyrelse. Fördjupad uppföljning i delårsrapporter: april och augusti samt årsredovisning som behandlas i fullmäktige (juni och oktober).

Perspektiv 1 MEDBORGARE Strategiskt mål: Nöjda medborgare Uppdragsgivare är medborgarna, politiska nivån ska skapa förutsättningar för bästa livet, bästa hälsan Framgångsfaktorer Förtroende för verksamheten Dialog på olika nivåer om behov och utbud Tydlig information till medborgarna för möjlighet att vara delaktiga Arbetet genomsyras av humanistisk människosyn Hållbara livsmiljöer Avgörs av många aktörer Kulturell mångfald och regionala särdrag främjas Slopade vårdavgifter för barn o unga, +85 år Strategiskt mål: Sveriges bästa självskattade hälsa Folkhälsostrategi och strategisk plan = fundament för folkhälsoarbetet Framgångsfaktorer En jämlik och jämställd hälsa Kultur är ett verktyg Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande perspektiv Tidigt förebyggande arbete prioriteras (särskilt fokus psykisk hälsa) Identifiera våldsutsatta

Frågor att diskutera På vilket sätt kan dialogen ske mellan medborgare och regionens företrädare och ansvariga? Vad är viktigt för att medborgare ska få förtroende för verksamheterna? Vad är tydlig information som ger möjlighet för medborgarna att vara delaktiga tycker ni? Hur ska information spridas? I vilka former, via vilka kanaler? Hur kan patient-/brukarorganisationer vara delaktiga i hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande perspektiv? Vilket stöd behövs från verksamheterna i det arbetet?

Perspektiv 2 Verksamhet Framgångsfaktorer En verksamhet som är jämlik/jämställd och kvalitativt likvärdig Verksamheterna erbjuds på lika villkor till alla Verksamheterna arbetar utåtriktat och är tillgängliga, professionella, rättvisa, socialt, ekologiskt och ekonomiskt ansvarsfulla Kompetens i allmänmedicin, geriatrik och palliativ vård stärks i närsjukvården och på hälsocentralerna Vården är tillgänglig i rimlig tid och fördelas utifrån behov Vårdens öppettider är flexibla och anpassade efter medborgares behov Kontakt via e-tjänster o distanslösningar En kunskapsstyrd och säker verksamhet Evidensbaserade faktabaserade metoder Kunskapsunderlag (lagar, riktlinjer osv) implementeras brett i verksamheten för ökad effektivitet Systematiskt förbättrings- kvalitetsarbete Tillvarata patienters, anhörigas och medarbetares kunskaper och erfarenheter Strategiskt mål: En effektiv verksamhet med god kvalité Vård utifrån behovs- o solidaritetsprincipen Beslut utifrån bästa tillgängliga kunskap Systematisk säkerhetsarbete med identifiering av risker och skador. Patienters närståendes kunskap/erfarenhet tas tillvara God tillgänglighet - skapar förtroende och trygghet. Vård inom rimlig tid, distanslösningar, information, fysisk miljö

Frågor att diskutera Angående tillgänglighet: Vad är det enligt er? Vad är särskilt viktigt att lyfta fram? Vilka är de viktigaste förbättringsområdena tycker ni? Vilka fördelar ser ni med e-hälsotjänster och distanslösningar? Vad är viktigast/mest angeläget att få igång/använda inom det området? Hur kan patienters/närståendes kunskaper och erfarenheter bäst tas tillvara tycker ni? Hur bör verksamheterna göra för att fånga upp dessa?

Perspektiv 2 Verksamhet Framgångsfaktorer Samverkan internt och externt Anpassad organisation, arbetssätt och rutiner för samverkan ger hög kvalitet för medborgare/patient Intensifierad samverkan mellan specialistsjukvård, primärvård och kommunal vård och omsorg för bättre vårdprocesser ger en säkrare och tryggare helhetssituation Personcentrerad hälso- och sjukvård och individorienterad service Patient- brukarmedverkan en självklar del i hälso- sjukvård där erfarenheter och synpunkter systematiskt tas tillvara Omhändertagande och bemötande utgår från personens upplevelse samt dennes förutsättningar, resurser och hinder. Partnerskap mellan profession och person/närstående Bemötande och anpassad information – medborgare förstår, känner sig välkomna och sedda Strategiskt mål: Helhetsperspektiv med personen i centrum Patienter är medskapare och en del i teamet i vården Personcentrerad vård: bemötande, delaktighet, information, kontinuitet, samverkan Fokus på personens egna resurser

Frågor att diskutera Vad är viktigast när det gäller samverkan ur patientens perspektiv? Vilka aktörer behöver förbättra samverkan anser ni? Vad tror ni att de behöver förbättra för att patienten ska få så hög kvalitet som möjligt? På vilket sätt kan patient/närstående involveras för att känna att de ingår i teamet? Hur kan verksamheten ”bjuda in” till ökad delaktighet? Personens hela situation med egna resurser, förutsättningar och hinder ska vara utgångspunkten för vård och behandling. Hur fungerar det idag? Vilka behov av förbättring ser ni?

Perspektiv 3 Kunskap och förnyelse Strategiskt mål: Konkurrenskraftig och närande region Utveckla länets styrkor och se nya möjligheter för hållbar utveckling. Följa utvecklingen i omvärlden. Basen är attraktiva livsmiljöer, innovationskraft, entreprenörskap, infrastruktur, kompetens och kunskap. Framgångsfaktorer Hållbar utveckling Social dimension: rättigheter, hälsa, jämlikhet och jämställdhet, demokrati och social rättvisa Ekologisk dimension: samspel natur, människa, djur Ekonomisk dimension: tillväxt, arbete, globalisering Regional utveckling, näringsliv, infrastruktur, kultur, folkhälsa, klimat, miljö, energi. Regionen är synlig och aktiv Öppen, välkomnande och tillgänglig regionalt, nationellt och internationellt Norrbotten en närande del av Sverige och Europa Strategiskt mål: Förnyelse för framtiden Använda nya arbetssätt och hela teamet. Framgångsfaktorer Öppet förhållningssätt till utveckling och förändring Skapar förutsättningar för förnyelse av verksamheten, för lärande och utveckling samt ständiga förbättringar Innovationer uppmuntras, utvecklas och förs vidare Samverkan regionalt, nationellt, internationellt för tillförsäkra god kvalitet och god kompetensförsörjning Styrning av förnyelseinitiativ Goda förutsättningar för långsiktig förnyelse skapas då olika kunskapsområden möts Olika samverkansformer är en självklarhet

Frågor att diskutera Vilka reflektioner har ni utifrån Perspektiv 3? Vad är viktigt för Kunskap och förnyelse utifrån patientorganisationernas perspektiv tycker ni? Hur kan patient-/närståendeperspektivet stärkas i verksamheten? Systemnivå, Verksamhetsnivå?

Perspektiv 4 Medarbetare Strategiskt mål: Attraktiv arbetsgivare Rätt kompetens Kompetensförsörjning Delaktiga och engagerade medarbetare Ständig kompetensutveckling Kompetensväxling Framgångsfaktorer Lika rättigheter och möjligheter Jämlika villkor Mångfald ska främjas och ses som en tillgång Förebygga och motverka diskriminering och kränkande särbehandling Hållbart arbetsliv Långsiktig och hållbar kompetensförsörjning Omvärldsbevakning, förbättringsarbete, möjlighet till nya arbetssätt Strategiskt mål: Aktivt medarbetarskap Delaktiga, engagerade och medskapande medarbetare en förutsättning för utveckling Respekt, professionalism, delaktighet, samverkan, inflytande Kompetens tas tillvara En säker och hälsofrämjande arbetsmiljö Framgångsfaktorer Delaktiga och engagerade medarbetare Ansvar och delaktighet ger engagerade och motiverade medarbetare Hälsofrämjande miljö Öppet klimat ger möjlighet och skyldighet att ta ställning och aktivt medverka i förändring och utveckling av verksamheten Professionellt bemötande och respektfull kommunikation Hälsofrämjande arbetsliv

Frågor att diskutera Vad är viktigast för regionen som arbetsgivare för att kunna rekrytera i framtiden anser ni? Saknar ni något i Medarbetarperspektivet som ni vill lyfta fram? Många är medarbetare i regionen och är patienter/brukare och/eller närstående, hur kan den erfarenheten tas tillvara av regionen anser ni?

Perspektiv 5 Ekonomi Strategiskt mål: Ekonomi som inte belastar kommande generationer Positiva resultat krävs för att garantera att nästa generation inte ska behöva ta ut högre skatt för att få samma service Framgångsfaktorer Verksamheten är anpassad till den aktuella intäktsnivån Intäkter (skatt, utjämning, statsbidrag, övriga externa intäkter) är den ekonomiska begränsning för omfattning och inriktning på den verksamhet som kan erbjudas Skattesatsen kan inte ändras under överskådlig tid Kostnadseffektiv verksamhet Kostnad för att producera hälso- o sjukvård i nivå med riket, kostnadseffektivitet Rätt saker görs på rätt sätt Strategiskt mål: Ekonomi som ger handlingsfrihet För handlingsfrihet behövs positiva resultat Framgångsfaktorer Regionen har ett positivt resultat med två procent av skatt, utjämning och generella statsbidrag Nettokostnadsutveckling lägre än intäktsutveckling Nya metoder och verksamheter införs genom medvetna beslut Hänsyn till prioriteringar och ekonomi Effektivitet och produktivitetsförbättringar görs för att klara finansiering av nya metoder, läkemedel och verksamheter

Frågor att diskutera Vilka reflektioner har ni kring ekonomi-perspektivet?

Organisationernas viktigaste frågor Representanterna från respektive organisation skriver ner den eller de viktigaste frågorna som de vill lyfta till regionens politiker. Kort presentation.