Best Practice i sociala medier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vilka källor kan du lita på?
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Skapa ett video-CV på YouTube
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Välkommen till en check av dina alkoholvanor! BALANS Effektiv hjälp för bättre alkoholvanor DEMO.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skriva för webben.
Intervju inför ViV-projektet.
Att göra: Nyhetsartikel
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Prao Vecka 40 (29 sep - 3 oktober)
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Marknadskommunikation och mediaval
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Marknadsföring av Projekt X
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Personligt brev.
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
VARMT VÄLKOMMEN till utbildning i EPiServer 8
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Att använda andras bilder på internet Det är inte tillåtet att använda andras bilder hur som helst. De bilder, fotografier, filmer, musik med mera som.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
SOCIALA OCH SEXUELLA NORMER Att vara schysst och visa respekt Ömsesidigt förhållningssätt.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Åsa IF Stiftelsen Dunross
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Svenska som andraspråk 3
Kundresan i sociala medier
Företags kommunikation med kunderna
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Föräldramöte 09 röd
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Kandidathantering i Reachmee
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Namn på det lokala distriktet/kundområdet
Redovisa match 3 senast den 8 februari 2019 på mina sidor
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Vilka vi är Northwind Traders
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Redovisa match 3 senast den 6 mars 2020 på mina sidor
Extra pengar till lagkassorna
De nya svenskarnas röst !
Det är lätt och rätt att återvinna!
Presentationens avskrift:

Best Practice i sociala medier Sociala medier har blivit en mer och mer etablerad kanal, både när det gäller försäljning och rekrytering. Det är ett effektivt sätt att nå många människor på ett personligt och trevligt sätt. Så använd gärna sociala medier för att bygga din verksamhet, men gör det klokt. För att bygga långsiktiga och starka relationer med dina kunder i sociala medier, och för att vårda Forevers varumärke, så är det viktigt att se upp för de fallgropar som finns. Att helt enkelt arbeta med sociala medier på ett sätt som stärker både ditt eget och Forevers anseende. För att hjälpa dig på vägen har vi tagit fram Best Practice för sociala medier.

Erbjudande Alla detaljerade erbjudanden bör ske via personlig kontakt Hänvisa alltid till din MyAloeVera-sida eller be dina följare kontakta dig personligen för mer information Att ha erbjudanden är en naturlig del av att driva sin verksamhet. Du kan berätta om erbjudanden på sociala medier också, men du får inte visa några detaljer. Det är okej att berätta vilken produkt erbjudandet gäller och under vilken tid. Men inte mer. Du kan till exempel berätta att du har ett spännande erbjudande på C9 just nu. Hänvisa till din MyAloeVera-sida eller be dem kontakta dig för att få veta mer.

Erbjudande Så här får det alltså inte se ut. Alla priser och information om rabatter, till exempel 2 för 1, en viss % billigare eller att man får något på köpet (oavsett om det är en annan CC-produkt eller en give away av något slag) visar du bara på din MyAloeVera eller genom personlig kontakt.

Erbjudande Här är ett bra exempel på hur ett erbjudande kan presenteras i sociala medier. Personen i fråga har ett erbjudande på Relaxation Massage Lotion under oktober. Är man intresserad och vill veta mer kan man höra av sig.

Tävlingar Alla detaljer bör visas vid personlig kontakt Hänvisa alltid till din MyAloeVera-sida för mer information Samma regler gäller för tävlingar som för erbjudanden. Du kan tala om att du har en tävling under en viss period, men vad tävlingen går ut på och vad man kan vinna visar du bara på MyAloeVera eller genom att kunderna kontaktar dig.

Tävlingar Det här är alltså inte okej. Alla detaljer står öppet i inlägget, och kunden behöver inte kontakta dig för att vara med.

Tävlingar Det här däremot är helt okej. Man får veta att det pågår en tävling, vill man vara med så söker man upp personen i fråga och får veta mer.

Annonser Köpta annonser är inte tillåtna Marknadsföring och rekrytering bör ske på dina egna fasta platser Alla former av köpt annonsering på internet kopplad till Forevers varumärke är förbjuden, både vad gäller produkterna och affärsmöjligheten. Marknadsföring och rekrytering ska bara ske på dina så kallade fasta platser, det vill säga till exempel din egen Facebooksida och ditt eget Instagramkonto. Om du gör spännande och intressanta inlägg som andra vill dela vidare så är det okej, men du bör inte uppmana folk att dela eller lajka dina inlägg och erbjuda förmåner av något slag om de gör det, det. Den typen av ”smygannonsering” skadar vårt varumärke i längden. Även om du inte kräver motprestation i form av likes och delningar får du inte ge bort produkter. Det blir ett detaljerat erbjudande och är inte tillåtet. Du får inte heller boosta inlägg, det vill säga betala för att de ska visas för fler.

Annonser Den här är ett exempel på otillåten annonsering. Man kan vinna en produkt om man delar vidare. I och med att man skänker bort produkter i utbyte mot synlighet, så blir det samma resultat som en köpt annons. Inte okej.

Medicinska påståenden & otillåtna hälsopåståenden Du är ansvarig för: Länkar du delar på sociala medier Kommentarer på dina inlägg Vi får absolut inte göra medicinska påståenden eller otillåtna hälsopåståenden, varken på sociala medier eller någon annanstans. Det skadar både Forevers varumärke och din verksamhet. Överdrivna inkomstpåståenden är inte heller tillåtna. Tänk på att du också ansvarar för att innehållet i allt som du länkar till följer våra regler. Även de kommentarer som görs på dina inlägg måste vara du vara observant på och plocka bort dem som inte är okej. Kontakta gärna personen vars kommentar du tar bort och förklara varför. Förutom att det är trevligt att meddela honom eller henne på ett juste sätt varför du tagit bort kommentaren, kan du också i bästa fall undvika liknande kommentarer från den personen i fortsättningen.

Trygga källor Produktkatalogen Hemsidan Forevers inlägg på Facebook och Instagram Månadens produkt Lifestyle Använd dig av kontorets material. Det finns där för din skull, och då kan du känna dig helt trygg i att det du går ut med till dina kunder är både tillåtet och tilltalande. Och varför uppfinna hjulet flera gånger? Vi har redan gjort arbetet åt dig, fritt för dig att använda. Så hämta argument från produktkatalogen, registrera dina kunder så de får nyhetsbrevet Lifestyle, dela vidare kontorets inlägg på sociala medier… Det finns massor av fin marknadsföring som bara väntar på att användas.

# Hashtags Inga otillåtna hälsopåståenden Inga medicinska påstående Hashtags är som vilken annan text som helst, med samma regler för otillåtna hälsopåståenden och medicinska påståenden

# Hashtags #reningskur #detox #allergifri Du får alltså inte använda den här typen av hashtags.

# Hashtags #nyttliv #kickstart #dittnyajag Använd istället hashtags som de här, laddade med positiva värdeord och helt fria från otillåtna påståenden.

Före-och-efter-bilder Det är inte tillåtet att delge information om hur mycket och hur snabbt man kan gå ner i vikt med hjälp av livsmedel och därmed program som innehåller livsmedel. Det innebär att du inte får säga att Forevers träningsprogram och produkter får dig att gå ner X antal kilo på X antal veckor. Du får inte heller använda före-och efterbilder i din marknadsföring.

Före-och- efter-bilder För att göra rätt Använd inte före-och efterbilder på resultatet av C9 eller F15   Indikera inte hur många kilo man kommer att gå ner; inte ens om det är av egen erfarenhet du talar Använd inte påståenden som ”gå snabbt ner i vikt” eller ”nå din idealvikt”

Före-och- efter-bilder För att göra rätt, säg istället ”Jag passar i mina favoritjeans igen” ”Min idealvikt är i sikte” ”Ett program för en hälsosammare livsstil med många fördelar” ”För ditt hälsosammare jag”

Best Practice Samma regler gäller i stängda grupper Allt det vi pratat om här; hur du får presentera erbjudanden och tävlingar, vilka källor du kan använda, vilka hashtaggar som är okej, vad du kan säga om produkterna och så vidare – allt detta gäller självklart även i stängda grupper, till exempel på Facebook.

Du har väl inte missat vår film om hur du arbetar med Forever i sociala medier? Här får du fler bra tips om hur du på ett enkelt och roligt sätt kan komma igång, eller komma vidare. Du hittar den på startsidan på hemsidan, längst ner. Där ligger också den här presentationen, så att du kan träna ditt team och dina nya FBOs. Filmen ligger även på startsidan för nya FBOs.

Lycka till ! Var inte rädd att använda sociala medier, men gör det klokt och på rätt sätt. Genom att tänka efter före, och följa de här reglerna som vi gått igenom, kan sociala medier hjälpa dig att utveckla din business och få den att blomstra. Lycka till!