Personlighetsutveckling ACT- don’t react!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

 Stress är en instinktiv försvarsreaktion som alltid funnits hos människan.  Den kan liknas vid att kroppen slår på alarmsystemet.  Stress är i grunden.
Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
ACT ”Acceptance and Commitment Therapy/treatm ent” Mariella González Bonilla ACT Utbildad gruppledare.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Nedstämdhet Verktyg för ett nytt tankesätt. Innehåll Tillfällig eller allmän nedstämdhet Känslor och nom Kartlägg problemet Tankespöken Att hjälpa andra.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Verksam i primärvården i Östergötland
SYMTOMLINDRING Bristande symtomlindring God symtomlindring Ångest
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Verksam i primärvården i Östergötland
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Rehabilitering vid komplex smärtproblematik
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Känslor…..
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Konsten att läsa skönlitteratur
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
XX kommun Kommunikationsplan.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Bön & tillbedjan.
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Din pension? Gör en prognos
BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www
Samordningsförbunden
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Hälsa i arbetslivet Håller vi på att göra livet till sjukdom?
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Om motivation och beteendeförändring
Iris Rosengren Larsson
Om grupper/team & grupprocesser
Barnskyddsdokumentation
Ångestenheten Psykiatri Nordväst
Träff 10 Välkomna!.
Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
”Let’s ACT” Att hjälpa istället för att stjälpa
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
PrimärvårdsKvalitet Introduktion
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
God praxis i handläggningen
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Målkartor för utskrift
Kurs mindfulness Studenthälsan
PrimärvårdsKvalitet Introduktion Rehab
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Återkoppling.
Religion Livsåskådning.
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Personlighetsutveckling ACT- don’t react! www.viktigtpariktigt.nu Åsa Kadowaki Psykiater(leg.läkare), leg KBT-psykoterapeut och handledare, konsult på Studenthälsan Verksam i primärvården i Östergötland

”Two minds in one brain” (Kelly McGonigal) ”System 1(snabbt) och system 2 (långsamt)” (D.Kahneman) Chaufför eller passagerare Agerande eller reagerande Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Biologisk förprogrammering Överleva hot Spara energi

Reptilhjärna (automatiska responser) Tendens att påbörja beteenden (novelty seeking) nyfikenhet, impulsivitet, extravagans, oorganiserad Tendens att avbryta beteenden (harm avoidance) pessimism/förväntansångest, trötthet, blyghet, osäkerhet Tendens vidmakthålla beteenden (reward dependence) social känslighet, social anknytning, socialt beroende Uthållighet/prestationsförmåga oberoende av direkt belöning eller bestraffning

Pannlober (medvetna val) eller automatiserade vardagsbeteenden Self directedness – ”jag i förhållande till mig” Ansvarstagande Målmedvetenhet Målinriktade beteenden Självacceptans Resursmognad – copingförmåga (aktiv coping = medveten närvaro, acceptans, problemlösning, beslutsfattande)

Forts Pannlober Cooperativness – ”jag i förhållande till andra” Social tolerans Empati Hjälpsamhet Medkänsla Samvete

Träna på att bli medveten Det omedvetna då? Träna på att bli medveten Lägg märke till, beskriv, delta Gör en sak i taget, gör det som fungerar i förhållande till vad du vill uppnå och döm inte (och när du lägger märke till att du dömer, döm inte dig själv)

Bli chaufför i sitt eget liv Begripa – se samband/analysförmåga Ha färdigheter – kunna hantera olika situationer Riktning – mening/värden i livet – det man vill UPPNÅ Ribban på rätt nivå – rimlighet/gränser Psykologiska verktyg: medveten närvaro, acceptans och engagemang (eget…)

”Curling”Sverige som ohälsoskapande kontext Det är normalt att använda passiv coping – ”vänta tills det känns bra”, ”sluta om det känns för mycket”, ”undvika smärta”, ”bita ihop och köra på”, ”undvika konflikt” Inget ska behöva kännas jobbigt…

OCH, varför håller vi på så här? RÄDDA för att inte duga RÄDDA för att missa något RÄDDA för ”konflikt” RÄDDA för att bli övergivna RÄDDA för missnöje – bli uthängd RÄDDA, RÄDDA, RÄDDA, RÄDDA, RÄDDA…. På basen av SKAM? – Det är något fel på mig

Psykologisk ohälsa - inflexibilitet Låg självkännedom Känslomässigt undvikande Avsaknad av värden Kognitiv fusion -tror på sina tankar Inaktivitet/undvikande Impulsivitet ”Jag är sådan här”

Psykologisk hälsa - flexibilitet Vara närvarande - notera Acceptans – villighet att ha sina upplevelser Värderad riktning, mening Ha sina tankar utan att vara dem och inte se dem som sanningar Åtagande – ändamålsenligt handlande Jag som sammanhang

Bidra till sin hälsa? Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta och sova. Fungerande relationer Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att fokusera på. Tacksamhet.

Relationer Missgynnande beteenden Bristfällig kontakt Reaktion utan eftertanke Inuti mitt huvud Ständiga undvikanden Tummade värden Gynnande beteenden Låt passera Orka öppna dig Värdera Engagemang

Psykologiska verktyg Kontakt med nuet innehållande 5 sinnen, tankar, känslor, påslag : LÄGGA MÄRKE TILL Acceptans: det får kännas – på alla sätt – inget är fel = TILLÅTA responser och bli större än dem – EXPANDERA/förankra kroppen och andas igenom upplevelsen Värden/livsriktning – för att veta vad jag ska göra måste jag vet vart jag ska JAG får vara som jag är och jag kan lita på MIG : självacceptans och självtillit

FRÅN/undvika el. kamp TILL/uppnå valsituation KIDNAPPARE HJÄLPARE valt beteendes riktning FRÅN/undvika el. kamp Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. valsituation KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation

Sinnesrobönen Giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden mellan de båda. Kom ihåg muminmamman; ”Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd.”

(Babe In Total Control of Henself) Sammanfattningsvis Bli en riktig B I T C H  (Babe In Total Control of Henself)