förvandla livet till en sjukdom?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför går det inte att bota oro med medicinska åtgärder?
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Region Östergötland Våga FRÅGA! Tänk om det vore tvärt om… Vad är friskt och vad är sjukt? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut och.
Att hitta resurser istället för att fastna i problemen När och varför sjukskriver man vid psykisk ohälsa? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut.
 Stress är en instinktiv försvarsreaktion som alltid funnits hos människan.  Den kan liknas vid att kroppen slår på alarmsystemet.  Stress är i grunden.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Att hitta resurser istället för att fastna i problem. När och varför sjukskriver man vid psykisk ohälsa? Att behålla ett professionellt bemötande. Åsa.
Håller vi på att förvandla livet till en sjukdom? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut Verksam i primärvården i Östergötland Läkare.
Kejsarsnitt på moderns önskan Hjärna hjärta kön September 2015 Katri Nieminen överläkare Kvinnokliniken Vrinnevisjukhuset Norrköping
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Håller vi på att förvandla livet till en sjukdom? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut, handledarutbildad Verksam i primärvården.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Livsstil och Hälsa 9:e nationella konferensen för det Svenska Nätverket Hälsofrämjande Sjukhus Östersund 2003.
Verksam i primärvården i Östergötland
Personlighetsutveckling ACT- don’t react!
Barn och ungdomars utveckling
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Förebyggande av skador inom idrott
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Människokännedom.
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Konsten att läsa skönlitteratur
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
smslån utan kreditprövning
Samordningsförbunden
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Hälsa i arbetslivet Håller vi på att göra livet till sjukdom?
Steg för livet
Iris Rosengren Larsson
Om grupper/team & grupprocesser
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Religion.
Om grupper/team & grupprocesser
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Din lön och din utveckling
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kurs mindfulness Studenthälsan
”Let’s ACT” Att hjälpa istället för att stjälpa
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Diagnos och delaktighet
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Tips för det praktiska ledarskapet
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

förvandla livet till en sjukdom? Håller vi på att förvandla livet till en sjukdom? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut, handledarutbildad Verksam i primärvården i Östergötland Läkare med Gränser www.lakaremedgranser.org

Webadresser Samordningsförbunden www.norraskaraborg.se www.ostraskaraborg.se www.vastraskaraborg.se www.kurskaraborg.se

www.viktigtpariktigt.nu Litteraturtips! Wadström, Olle. Sluta grubbla och älta…Psykologinsats Törneke, N. & Ramnerö J. Beteendets ABC. Studentlitteratur Ortiz, L. När förändring är svårt Miller & Rollnick. Motiverande samtal i hälso- och sjukvård Kadowaki, Å. svensk sjukvård till vanvett… Psykologinsats Harris, Russ (3 böcker) Lyckofällan, Kärlekens ACT och ACT helt enkelt och den bästa på engelska: The confidence gap McGonigal, Kelly: The upside of stress,The willpower instinct, The neuroscience of change Fler tips av olika slag på www.viktigtpariktigt.nu

WHO’s Hälsodefinition 1946 ”Hälsa, ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte enbart frånvaro av sjukdom.” OBS! Ovanstående uppfyller kriterierna för ”Död mans regel” – man har satt upp mål som en död man uppnår lättare än en levande….

Sverige som kontext (alla beteenden sker och förstärks i ett sammanhang) Nollvisioner – vi har som mål att förhindra att saker ska ske Känslomål – ”man ska inte behöva känna…” (sig otrygg) Rättighetstänkande – vad andra ska göra för mig/vad jag har rätt att få när jag inte har det bra Diagnostiken sker hemma vid datorn och patienten, förlåt kunden, inkommer med beställning av åtgärder, tex sjukskrivning

Vår kultur har förändrats patienträtt – nöjd kund ”Du kan inte neka mig de undersökningar jag vill ha för då listar jag om mig och tar med mig mina pengar härifrån.” ”Om du inte bokar en tid åt mig så jag kan få en sjukskrivning, ska jag anmäla dig och ringa Expressen. Eller så kanske jag tar livet av mig. Och vi har nollvision för självmord så då är det ditt fel om jag gör det.”

Vår kultur har förändrats Ekorrhjulet av konsumtion och tanken om att man kan få eller köpa sig hälsa Låg locus of control – offer, skör, vad andra gör och hur det försämrar för mig Man har rätt att må bra! Lågt ansvarstagande – motstånd till egen förändring (passiv mottagare istället för aktör)

…och hur ser livet ut? ”Hårt, orättvist och sedan dör man.” Enda absoluta rättvisan är att dygnet har 24 timmar och att vi alla vi får välja vad vi fyller tiden med. Vanligast med hot och våld inom egna familjen. Jag får ett liv och det fylls successivt med hur jag beter mig. Trygg blir man när man klarar av att vara rädd.

Så hur påverkar det vad som är friskt eller sjukt? ” Det är inte tingens natur i sig som är problemet utan hur vi beskådar dem.” (Epiktetos) ”Att vara rädd för konsekvenserna av stress är farligare än att uppleva mycket stress.” Kelly McGonigal

Sverige som ohälsoskapande kontext Det är normalt att använda passiv coping – ”vänta tills det känns bra”, ”sluta om det känns för mycket”, ”undvika smärta”, ”bita ihop och köra på”, ”undvika konflikt” ”Bekräfta” genom att tro på det den andra säger. ”Klart att du inte kan…” ”Så här kan du inte hålla på! (Du måste vara sjukskriven!”)

Bikupa Vad finns det för negativa effekter av undvikande som strategi? Diskutera med varandra (2 och 2 eller så) ett par minuter.

ETIK? Det kan finnas faktorer i sammanhanget som gör att det ”har blivit rätt att göra fel”. - ”Det sitter i väggarna….” ”Jag är helt maktlös när patienten vill ha och har rätt att bli nöjd…” ”Samhället ser ut så här. Det är inte jag som styr över min penna.” ”Patienten gick till läkaren och sjukskrev sig…”

OCH, varför går vi med på det? RÄDDA för att inte duga RÄDDA för att missa något RÄDDA för ”konflikt” RÄDDA för att bli övergivna RÄDDA för missnöje – bli uthängd RÄDDA, RÄDDA, RÄDDA, RÄDDA, RÄDDA….

Tala om stress! Om vi ska komma vidare måste vi fördjupa analysen – vad är det egentliga problemet? Stressorerna? Stressresponserna? Stressbeteendena? Stresskonsekvenserna?

Stressorerna? Nej, ett liv kommer innehålla en mängd situationer som kommer vara ansträngande, belastande, stressande, - Det är NORMALT

Är den osympatiska sympaticusreaktionen FIGHT or FLIGHT; stressresponsen, problemet? Har förgreningar i hela kroppen och ger symptom som vi kan tolka som tecken på sjukdom frånvarokänsla, dimsyn, yrsel, torrt i munnen, stramar i halsen, tryck över bröstet, hjärtklappning, svettning, domningar och stickningar, köldkänsla, orolig mage – värk/trängningar, tyngdkänsla i benen Ger impuls att fly eller slåss MEN kan inte värdera om vi är hotade på riktigt eller om det är ett ”ego-hot”

Stressresponsen Samlar kraft och aktiverar energi för att vi ska kunna ÖVERLEVA en utmanande situation – den är NORMAL Problemet är att vi inte tycker om att ha den och är rädda för att känna det som känns samt idén om vad den kan leda till över tid – stressar oss själva hela tiden…

”Two minds in one brain”: snabba och långsamma Chaufför (koll) eller passagerare (problembeteenden) Agerande (koll) eller reagerande (…) Det är normalt att automatisera det som ”känns rätt” att göra. Problemet är att det ger oönskade konsekvenser över tid om det inte var ett reellt hot. Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Problemet: UNDVIKA ”Det räcker inte med mindfulness” (Så här känner du igen de tidiga tecknen på utmattning) ”Så man ska välkomna hjärtklappningen man vaknar med mitt i natten så är det ingen fara?” ”Finns utmattning? Krymper hjärnan på riktigt?”

Hjärnan vill spara energi Så för att veta vad man ska göra måste man veta vad man vill uppnå – och VARFÖR! Vad ”får kosta”? (tid, energi, engagemang, risktagande, känslomässigt etc) Det vill säga: Vad är det som är VIKTIGT PÅ RIKTIGT?

 FRAMGÅNG  VARFÖR – målet måste ha värde/mening HUR – ha färdigheter och kunskap=kompetens VAD – det här ska vi uppnå; ”produkten” OBS! Kan uppstå problem i patient-behandlarrelationen om sammanhanget ger dubbla budskap… (utvärdera kvalitet med ”nöjdhet”)

”Läkare med Gränser?” Lätt att hamna i samma fälla igen – vi ska UNDVIKA medikalisering och behandla sjukdom Läkare och alla andra behandlare ska BIDRA till att öka hälsa och FRÄMJA autonomi. (Autonomi betyder inte att patienten kan bestämma vad behandlaren ska göra.)

Diagnos – genom kunskap HUR ska vi komma vidare? Behandlingsbar sjukdom? Utlösande faktorer? Sårbarhet i inlärningshistorien? Medfödda förutsättningar? Färdighetsbrister? Vidmakthållandefaktorer? (Flykt, kamp, undvikande; överskottsbeteenden) Bot? (mediciner, exponering, motivation, beteendeaktivering; underskottsbeteenden acceptans, frikoppling från språkets makt; defusion?)

Psykosociala stressorer Bedömningen HELHETSSYN Kropp -Symapticusreaktivitet Konstant hotberedskap Få hälsobeteenden/låg återhämtning Intercostal andning Psykiatriskt syndrom Vanföreställningar/psykos/mani Tvångssyndrom Hypokondri/somatisering Autismspektrum Eller förklarliga syndrom utifrån passiv coping EGENTLIGA PROBLEMET? Psykosociala stressorer Inlärningshistoria – sjukskriven förälder Parallella stressorer ”too much” Antagandet att arbete gör oss sjuka Rädsla för ”stress” Personlighet Låg kontakt med nuet Rigiditet/svårt ta perspektiv/regelstyrd Persevererande/repetetiv/ältar Låg nyfikenhet Impulsstyrd/passiv coping Fobisk -RÄDD Låg acceptans Katastroftankar/tänk om… Svårt att välja/avstå/sätta gränser

VARFÖR? Är det så svårt att förstå att det inte går att bota en belastad livssituation med antidepressiva, sömntabletter, lugnande och sjukskrivning? Prata med varandra ett par minuter och sedan – please Tell me!

Vem ska ta ansvar för vad? Individen Familjen, vänner Arbetsgivaren, arbetskamrater, chefer Sjukvården Försäkringskassan Arbetsförmedlingen Socialtjänsten Marknaden Staten….politikerna

Det professionella mötet – sällan mellan två…  Du kan bara ta ansvar för dina egna beteenden…

Var och en måste ta ansvar för sitt och sluta tala om vad andra borde göra (AF bedömer arbetsoförmåga och begär sjukskrivning) (Arbetsgivaren säger – kom tillbaka när du mår bra igen) (Soc ber om intyg på sjukdom då individen ”inte kunnat delta”) (Pat har stannat hemma 10 dagar utan intyg och måste ha ett – retroaktivt)

Mitt åtagande - salutogenes Bedöma enligt kunskap och erfarenhet: se på patienten med nyfikna ögon och ta reda på så mkt jag behöver – använd alla sinnen/var NÄRVARANDE, för att kunna rekommendera behandling och följa upp resultatet Förmedla min bedömning och stå för den även om patienten ”inte håller med” – utreda/behandla/utvärdera=följa upp Ha tillit till patientens förmåga att leva sitt liv och min förmåga att utföra mitt arbete (om jag har tillräcklig kompetens…) Leta resurser och lära ut nya färdigheter: medveten närvaro – ”lägga märke till”, acceptans –”tillåta och andas igenom”, medvetna val i värderad riktning – ”det här vill jag uppnå”

Vad ger Hälsa? Om vi vänder på myntet Känsla av sammanhang KASAM-begreppet Begripa, hantera, meningsfullhet och ribban på rimlig nivå… (Aron Antonovsky)

TRE psykologiska VERKTYG LÄGGA MÄRKE TILL vad som gått igång – iaktta utan att värdera TILLÅTA det som gått igång/acceptans ”Hej ångest, VÄLKOMMEN !” Andas igenom reaktionerna – långsam, medveten bukandning –”expansion” VÄLJA UPPMÄRKSAMHETSFOKUS: Här vill jag vara (uppnå istället för undvika = riktning) och GÖR det som fungerar

Vad ger hälsa? Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta och sova. Fungerande relationer Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att fokusera på.

Det går att träna upp system 2  I WANT I WILL I WON’T Jag vill någonting med det jag gör. Det har ett värde (I want). Även när det tar emot så kan jag ge plats för den känslan och göra det jag ska (I will). Och så kan jag stoppa impulser som jag inte har nytta av (I won’t). Locus of control…

Bedömningen – grunden för beslutet HELHETSSYN Kropp Psykiatriskt syndrom Autonomi? Verklighetsförankring/insikt Armar, ben, huvud… RESURSER? Öka förmåga? Personlighet Medvetenhet, acceptans Problemlösning Copingstrategier (aktiva) Socialt Hanterat svårigheter tidigare? Socialt nätverk? Utbildning/ Arbete? /Ekonomi? Rösträtt, körkort, vårdnad om sina barn?

Inlärningspsykologisk (KBT-) behandling av ångest innebär… … inte att det ska sluta kännas utan att man avstår rädslestyrda beteenden och exponerar sig för sådant som man tidigare undvikit. Behandlingen inbegriper också medveten närvaro, acceptans och färdighetsträning.

Inlärningsteoretisk modell nedstämdhet Beteenden sker i ett sammanhang Vad man gör påverkar hur man mår ”Känna sig nere” Färre positiva upplevelser Minskad aktivitet Känna sig glad Fler positiva upplevelser Ökad aktivitet

Beteendeaktivering ”Det är inte hur man har det utan hur man tar det.” OBS! Gäller ej vid melankoli med dystyma vanföreställningar Tanken är att man börjar göra sådant man tidigare värderat trots att man inte har lust/inte mår bra. Om jag gör sådant som är värdefullt för mig ger det motivation och ökad energi. Det är sällan det blir bra först och sedan kan man sätta igång. OBS! Hälsobeteenden….ohälsobeteenden

Sjukskrivning är ingen effektiv behandling… Behandling med inlärningspsykologiska biverkningar – negativ och positiv förstärkning (lättnad och belöning) Passiv copingstrategi Är i de allra flesta fall av stress, ångest, smärta och nedstämdhet en ickefungerande behandling Risk för beroendeutveckling – både psykologiskt och socialt = minskar autonomi CAVE NOCEBO

Mötet – empowerment Kunna delges lidandet (reagera) utan att medikalisera det (avstå medicinskt agerande) – autonomibefrämja! Förmedla tillit till den andras förmåga att leva sitt liv och själv vara rollmodell i att våga stå för något – sin bedömning.

MOTSTÅND till egen förändring Hur kan du veta vad jag klarar av? Du har ju ingen aning om hur mitt liv ser ut? Menar du att jag ska må på det här sättet? Kan du garantera mig att jag inte kommer bli sämre? Menar du att jag ska jobba 100% och vara så här trött? Jag kan inte ta hand om mina barn när jag mår så här!

”Jag är konflikträdd” ? Vad består konflikten av? Är det verkligen en konflikt eller felanvänder vi ordet? Handlar det egentligen om otränad acceptans för egna inre reaktioner vid motstånd? Färdighetsbrist? ”Hur kan jag veta att jag har rätt?”

Det måste inte gå så snabbt! Stanna upp – förankra fötter, andning, handflator och ansiktsuttryck Luta dig framåt – närma dig det som är problemet: tillåt/ge plats Gör det som tål granskning och ligger i linje med det du vill bidra till. https://www.youtube.com/watchv=An18wQ3asMw

Konfrontation - Relationer Missgynnande beteenden Bristfällig kontakt Reaktion utan eftertanke Inuti mitt huvud Ständiga undvikanden Tummade värden Gynnande beteenden Låt passera Orka öppna dig Värdera Engagemang

Validering Bli sedd och lyssnad på – jag kan sammanfatta det jag hört Bli tagen på allvar = trodd på/stöd i egen förmåga Få empati- jag ser ditt lidande och osäkerhet Få respekt/inte bli betraktad som skör Bli utmanad/pushad (TROTS lidandet) – motsatsen till curling! OBS!; realistiska krav Konfrontation OCH bekräftelse samtidigt (jag tror mer på dig än vad du tror på dig själv) Validering Bli lyssnad på Bli tagen på allvar/trodd på Få empati/bekräftelse/stöd Bli utmanad/pushad (TROTS lidandet) – motsatsen till curling! Få realistiska krav Professionell hållning handlar om att veta HUR man ska bekräfta och inte låta sig invaderas av den andres lidande. Terapeuten behöver ha god interpersonell funktion – allians/validering Dessutom göra en konceptualisering, målsättningsnivå, struktur, teori, teknik Att öka sin expertis – vad, fakta Procedurellt – använda det – omsätta katalogkunskaperna Reflektiv kunskap – vara i sitt och patientens perspektiv samtidigt – uppmärksamheten skärpt på både patient och mig – använda det som händer i rummet – ”dansar på expertnivå

TRÖST enligt psykiater Per Mindus Håll tyst Håll om Häll i varm dryck Håll ut Och så måste man stå för något – sin bedömning t.ex.

Sinnesrobönen Giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden mellan de båda. Kom ihåg muminmamman; ”Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd.” Så; vad är det du gör när du gör det du gör?