Identitet, image och kommunikation Linda Jansson, Tina Larsson, Karolina Johansson, Nina Lagerkvist och Michaela Hallak MKGB20
Begreppsmodellen enligt Heide
Organsiationsidentitet Identiteten är uppbyggd utav organisationens normer, handlingsmönster och värderingar I boken Kommunikation och organisation förklaras begreppet org.identitet följande ”summan av alla gripbara och icke-gripbara världen som gör en org till en tydlig enhet. I alla org. existerar flera org.identiteter” Identiteten ses som ständigt förändlig.
Balmers 5stegs modell om org.identitet 1. Den verkliga identiteten 2. Den kommunicerade identiteten 3. Den uppfattade identiteten 4. Den ideala identiteten 5. Den önskade identiteten
Image, Profil, Varumärke Image - Den bild som andra har av en organisation Profil – Den bild som ledningen vill förmedla Varumärke - Kopplat till en organisation kan det likställas med profilbegreppet Exempel: McDonald’s
Anseende Externa personers bedömning och uppfattning av organisationen som baseras på personernas erfarenhet av organisationen. Direkta, självupplevda, medierade av andra, massmedier. Varaktiga, samlade, allmänna bedömningar som uppstått under en längre tid – till skillnad från profil och image. Ju mer information, kunskap och erfarenhet personer har om en organisation, desto närmare anseende begreppet kommer man.
Kommunikationens roll Kommunikation mellan ledare och medarbetare Kommunicerad identitet = uppfattad identitet Intern/extern kommunikation hänger starkt ihop
Integrerad kommunikation Samarbete mellan olika avdelningar Samma budskap i alla kanaler samtidigt Integrerad kommunikation stärker kommunikationens roll i organisationen