Identitet, image och kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Välkommen till Kreation Reklambyrå.
- att överföra budskap, påverka, mm
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
kommunikation kommer av latinets communicatio
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
Grafisk profil.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
6 april april april april april april april april april april 2017
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Hur få produktionssystem och värderingar att gå ihop?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Landstingsstyrelsens förvaltning
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kommunikatören.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Att tillsammans påverka!
Följeforskning CEDIF Styrgruppsmöte inno Scandinavia AB Riddargatan Stockholm Tel; Fax;
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Profilering: Identifiering av föreningens verksamhet och profil 1. Verksamhetsbeskrivning - Syfte - Målsättning, målgrupp - Tjänster, metoder, modeller.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Kommunikation OL108A.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Upplägget av delkursen massmedia:
Patientsäkerhetskultur
Vårdinformation och informationsöverföring
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
E-utbildning Fackförbundet ST Marknadsföringsplan E-utbildning på
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Politisk Geografi.
Massmedia.
Välkomna till utvecklinsdagarna för VS - Verksamhetsstöd 8-9 oktober 2007 Sandviks Gård Hälsar Gunilla E Magnusson LiU – ISV - VS Detta är en mall.
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Näringskedjor. För att kunna titta ordentligt på näringskedjor måste vi känna till vad de följande orden innebär. Producent är en växt som har fotosyntes.
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
Hur hänger kön, genus och mångfald ihop med kommunikation och ledarskap ur ett maktperspektiv? Mahnoor Murtaza.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Enig ledning som skickar samma signaler
Miljön formar personligheten
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Förändring i organisationer
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Konsten att läsa skönlitteratur
Kommunikation.
Grafisk profil.
Föräldraenkät 2017 Förskola
EAK
Vad är en jämställd och jämlik verksamhet?
Grafisk profil.
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Kommunikationsavdelningen
Chefsverktyg vid lönespridning – Önskvärd lönekurva
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Feelgoods rehabiliteringsprocess
Presentationens avskrift:

Identitet, image och kommunikation Linda Jansson, Tina Larsson, Karolina Johansson, Nina Lagerkvist och Michaela Hallak MKGB20

Begreppsmodellen enligt Heide

Organsiationsidentitet Identiteten är uppbyggd utav organisationens normer, handlingsmönster och värderingar I boken Kommunikation och organisation förklaras begreppet org.identitet följande ”summan av alla gripbara och icke-gripbara världen som gör en org till en tydlig enhet. I alla org. existerar flera org.identiteter” Identiteten ses som ständigt förändlig.

Balmers 5stegs modell om org.identitet 1. Den verkliga identiteten 2. Den kommunicerade identiteten 3. Den uppfattade identiteten 4. Den ideala identiteten 5. Den önskade identiteten

Image, Profil, Varumärke Image - Den bild som andra har av en organisation Profil – Den bild som ledningen vill förmedla Varumärke - Kopplat till en organisation kan det likställas med profilbegreppet Exempel: McDonald’s

Anseende Externa personers bedömning och uppfattning av organisationen som baseras på personernas erfarenhet av organisationen. Direkta, självupplevda, medierade av andra, massmedier. Varaktiga, samlade, allmänna bedömningar som uppstått under en längre tid – till skillnad från profil och image. Ju mer information, kunskap och erfarenhet personer har om en organisation, desto närmare anseende begreppet kommer man.

Kommunikationens roll Kommunikation mellan ledare och medarbetare Kommunicerad identitet = uppfattad identitet Intern/extern kommunikation hänger starkt ihop

Integrerad kommunikation Samarbete mellan olika avdelningar Samma budskap i alla kanaler samtidigt Integrerad kommunikation stärker kommunikationens roll i organisationen