FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Centrala innehåll och kunskapskrav
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Fördjupning i historia
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Att skriva projektrapport
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
Internationell Ekonomi
VARFÖR ÄR HANDEL NÖDVÄNDIG?
Ett arbetsområde om poesi
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
KÄLLKRITIK.
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 1
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Upplägget av delkursen massmedia:
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Marknadsföring och försäljning
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Kapitel 15 Budgeten.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Massmedia.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Nationer, ideologier och folkmord genom
UR CENTRALT INNEHÅLL Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Välkommen till svenska 1
Matspjälkningssystemet
Analytics - Vad ni kan göra
Svensk säkerhetspolitik
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Politiska partier och ideologier
Geografi / samhällskunskap
HANDEL I VÄRLDEN.
Källors relevans och trovärdighet
Fortum är idag en aggregator som agerar på frekvensmarknaden
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden

CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.  Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.  Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.  Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, rapporter och essäer. Kunskapskrav (E)  Eleven kan analysera orsaker till och konsekvenser av den internationella ekonomins och handelns utseende och utveckling. I analysen använder eleven med viss säkerhet några relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder. Dessutom diskuterar eleven översiktligt deras styrkor och svagheter med hänvisning till olika källor.  I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, göra adekvata källhänvisningar samt göra enkla reflektioner om källornas relevans och trovärdighet. Eleven kan, med viss säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer.

FINANSMARKNADEN  Valutamarknaden: där man köper och säljer olika valutor  Aktiemarknaden: där företag och aktieägare säljer (och köper) aktier mot pengar  Kreditmarknaden: där man lånar pengar mot betalning  Råvarumarknaden: där olika råvaror, obehandlade (ris) eller delvis obehanlade (raffinerad olja) köps och säljs.

MINIROLLSPEL KREDITMARKNADEN Varje grupp ska på ett övertydligt sätt få fram vad just deras kreditinstrument/värdepapper innebär. Ni gör detta genom att spela upp en scen där en är banktjänsteman och en är kund (alla behöver alltså inte agera, men däremot hjälpa till med manus) som behöver hjälp med var/hur hen ska låna/satsa sina pengar. Skriv ett manus och spela upp för klassen. Använd boken, men för att göra det utförligare så letar ni även förklaringar i andra källor. Skriv ner era källor enligt anvisningarna för källförteckning och gör en kort reflektion om källans relevans och trovärdighet. Detta skickar ni in till mig via mail. När ni skriver manus kan ni tänka på:  Risk?  Kort sikt?  Lång sikt?  Vem/Hur är kunden? (Anpassa efter just ”er” tjänst.)

KREDITINSTRUMENT/VÄRDEPAPPER 1. Banklån 2. Hypotekslån (hypotekspension) 3. Stads- och premieobligationer 4. Fonder 5. Derivat: Termin 6. Derivat: Option