Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Advertisements

Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Mobilskal med högtalare!!
Från kaos till färdig produkt
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Hjälpmedelcentralens nya prismodell
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Kunskaper och förmågor FEK1
Designen gör tekniken mänsklig Teknik Direkt s
Block 4: Att driva företag
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
PA Consulting group ab.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
marknadsförarens verktygslåda
FIRST LEGO League FIRST LEGO League - information.
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
FIRST LEGO League 2015 Östersund FIRST LEGO League - Information.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation.
Marknadsföring och försäljning
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Design av mobila autonoma robotar TNE076 Informationen i den här filen är delvis hämtad från kompendiet ”LIPS – nivå 1” av Tomas Svensson & Christian Krysander,
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Manada.se Geometrisk summa och linjär optimering.
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Fredrik Adolfsson, Adam Lundin, Jonatan Rörsch & Christoffer Timelius.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Sälja en produkt eller tjänst
Data och att presentera data
Seminarium Affärsidé & Budget
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Energimyndighetens inspel
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Energiförsörjningen och miljön
Presentörens namn | Företagsnamn
Presentation av affärsplan
Målsättning/Huvudsyfte
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Analyser och mallar

Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar era analyser, använd mallar eller gör egna

Kravspecifikation Beskrivning Sammanfattar krav som ställs på en produkt eller tjänst. Dokument mellan beställaren och utvecklaren Ger en gemensam bild över de krav och önskemål som finns för funktionen eller produkten. Ger projektet ett syfte och mål

Exempel på olika kategorier Säkerhet Ergonomi Material Rengöring Brandsäkerhet Hanterbarhet Dimensioner (mått) Hållbarhet och stabilitet Tillverkning Livslängd Underhåll Hälsokrav Driftskrav Design/utformning Dokumentation

Kravspecifikation -exempel Mobilskal Säkerhet: Utformningen av mobilskalet ska vara sådan att varken barn eller vuxna kan skada sig på den. Mobilskalet ska skydda mot viss slitage och låga fall av mobilen Material: Skalet ska vara av gummi. Materialet ska tåla en temperaturer mellan -40 grader till +70 grader. Detta med tanke på att användningen av produkten ska ske under alla årstider och i flera olika länder. Rengöring: Produkten ska tåla rengöring med vatten. Hanterbarhet: Skalet ska vara enkelt att sätta på och ta av men samtidigt inte trilla av, av sig själv. Mobilskalet ska inte hindra att komma åt knappar och in/utgångar i mobilen Dimensionering: Mobilskalet ska få plats i en jackficka och måtten ska överensstämma med olika mobilmodeller. Hållbarhet och stabilitet: Skalet ska ståla de krafter den utsätts för när den ligger i en byxficka. Den ska även tåla ovarsam hantering, såsom att tappas i marken. Tillverkning: Designen ska vara sådan att den totala tillverkningskostnaden inte överstiger 10 kr. Tillverkningen får inte ske i fabriker som har barnarbetare eller oacceptabelt låga löner. Livslängd: Mobilskalet ska ha en livslängd på minst 2 år. Design/utformning: Produkten ska ha en tilltalade design. Utformningen ska vara sådan att användaren direkt ser hur produkten ska brukas. Dokumentation: Produkten ska ha tillhörande produktanvisning och bild på användning.

Marknadsföringsmixen – 4P Beskrivning De ”fyra p:na”: produkt, pris, plats och påverkan. Företag använder olika typer av marknadsföring som konkurrensmedel. Man kan göra strategiska val på olika områden. Fundera hur projektgruppen kan jobba med marknadsföring, tänk på er målgrupp. Vad ska man fokusera på (produkt, pris, plats, påverkan)?

4 p:na Produkt – Kundlösning. Vilket behov löser den, hur är den utformad och vilka kringtjänster har den? Pris – Baseras exempelvis på tillverkningskostnad + vinstmarginal, konkurrenternas prissättning eller på värdet kunden upplever. Kundens kostnad för produkten eller tjänsten. Plats – Var och hur försäljningen sker. Beskriver hur enkelt det är för kunden att konsumera tjänsten. Distributionskanaler, direkt- eller indirekt försäljning. Exempelvis via säljagenter, i detaljhandel, via grossister eller i webbutik. Påverkan – Aktiviteter för att nå kunden och hennes plånbok. Direkt kommunikation, masskommunikation, varumärkeshantering och företagsidentitet. Exempelvis via annonsering, smakprov och PR.