Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Etik och moral Vad innebär det?.
Liten begreppsgenomgång
Hur vet vi vad som är rätt/fel?
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Straffteori.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Etik- Modet att välja!.
Etiska resonemangsmodeller
Ta ställning och handla!
Etik.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Etikkursen - översikt.
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Elin Palm Filosofienheten, KTH
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
ETIK - MORAL.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
MORIA: Frihet och utlitarism
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Filosofi 1.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Etik.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Etik och moral.
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
GRUNDERNA I ETIK Grundläggande termer och teorier i relation till religion och livsåskådningar.
Pliktetik: Kant. Kant försöker påvisa att den ”Moraliska Lagen” är den samma som det rena (praktiska) förnuftet. M.a.o. den grundläggande, mest fundamentala,
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
I dagligt tal är etik och moral samma sak. En livskompass som hjälper oss att orientera oss i den etiska terrängen dvs verkligheten.
Etik - Att göra det rätta.
Etik och framsteg. Intuitionism vs. det moraliska sinnet Intuitionisterna (Samuel Clark under talet; följer Cudworth, Henry More; Cambridge Platonisterna)
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religionens namn Kristendomen.
Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:
Och hur ska man göra rätt?
Maximera lyckan – minimera lidandet
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Juridikens filosofiska grundvalar
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Etik och moral.
Regler, plikter och moraliska lagar.
Etik & moral.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etik & moral.
ETIK Att göra det rätta….
Presentationens avskrift:

Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken

Dagens fokus är på… Teorier och begrepp

Varför ska man studera etik? Finna lösningar på problem Lära sig att se att det finns olika lösningar på ett problem Lära sig att olika lösningar är bra beroende på vad man ser som viktigast

Etik och moral Synonymer, används ofta så Kommer av grekiskan, resp. latinets ord för sedvänja Med etik avses reflektionen över moralen, handlingarna Moral – det vi gör. Etik – reflektionen över det vi gör

Etik och människosyn Antaganden om människan påverkar vad vi anser att hon får eller bör göra och vad vi kan förvänta oss av varandra - ofta metafysiskt grundade Göra rationella bedömningar? Hur fria är vi att fatta våra beslut? Finns det något syndigt i människan som leder henne fel?

Etiska teorier Kan delas upp på något olika sätt – andra sätt än Collstes är inte ovanliga Deontologisk (pliktetik) Konsekvensetik Kommunitaristisk Närhetsetik Dygdetik Narrativ etik

Deontologisk etik/pliktetik Av to deon – det som bör göras Kant är den mest kände pliktetikern ”Ska läraren ge högre betyg än förtjänat-exemplet”

Forts. Deontologisk etik/pliktetik Man ska handla i enlighet med regler som kan göras universella Se inte till konsekvenserna i det konkreta fallet – ex. att eleven skulle komma in på utbildningen Den regel man följer ska kunna användas av alla i samma situation

Forts. Deontologisk etik/pliktetik Inte göra det man har ”lust till” Söka efter den regel som gäller i situationen – vilken gäller i ”lärarfallet” Principerna bakom handlandet avgör om en handling är rätt – har jag följt en princip alla kan följa? Betyg ska ges utifrån kriterier alla känner till

Forts. Deontologisk etik/pliktetik Det kategoriska imperativet Den regel du följer ska kunna upphöjas till allmän lag Behandla aldrig en människa enbart som ett medel, utan också som ett mål

Forts. Deontologisk etik/pliktetik Vilken vägledning ger Kants teori i följande fall – några problem med hans teori? Du lever i en diktatur och gömmer en politisk fånge som rymt. Polisen knackar på och undrar om du vet var denna är. Vad svarar du? Du står vid grönsaksdisken och väljer mellan ekologiskt odlad frukt och ”vanlig”. Vad väljer du?

Forts. Deontologisk etik/pliktetik Löser Kants pliktetik alla våra problem??? NEJ. Men den kan vara en hjälp - en väg att granska sitt och andras handlande - hjälp i att få ”upp ögonen” för olika alternativ och tydliggöra vad som är viktigast

John Rawls Ev. lösning på ”pliktkollisionsproblemet” ”Okunnighetens slöja” - vi vet ej vem vi kommer att vara, man/kvinna, rik/fattig etc. - möjlighet att identifiera sig med de utsatta - ska tillse att nyttigheterna och friheter fördelas på ett acceptabelt sätt Rättvis fördelning kan vara ojämn fördelning

Konsekvensetik/teleologisk etik Telos - mål Utfallet, eller det förväntade utfallet, av handlingen är det som styr Handlingen ska ge det bästa utfallet - ”lyckan”, ”lusten” etc. ska maximeras - ”olyckan”, ”lidandet” etc. ska minimeras Är alla lust/lyckouppleveser lika bra? Vem avgör vad som är bra för mig?

Forts. Konsekvensetik/teleologisk etik Vi ska söka det som ger den största lyckan för de berörda Störst lycka kan alltså uppstå då jag avstår från det som skulle ge mig lycka Regelutilitarism – vilken regel ger de bästa effekterna? Att följa en regel motiveras av känd nytta Handlingsutilitarism – vilken handling ger bäst effekt i just denna situation?

Forts. Konsekvensetik/teleologisk etik Vilken vägledning ger det utilitaristiska perspektivet i följande fall – ev. problem? Lärarexemplet Kravfruktexemplet Nötkött är gott och nyttigt – produktionen ger dock förhållandevis stora utsläpp av växthusgaser.

Forts. Konsekvensetik/teleologisk etik Vilkas lycka ska vi ta hänsyn till, vilka är de berörda…? Fungerar Utilitarismen i en globaliserad värld – kan vi överblicka våra handlingars konsekvenser?

Att ha teorier… Räcker det? Vad krävs för att kunna välja rätt handling? Klokhet!

Klokhet En dygd ”En stabil attityd som sätter oss i stånd att förverkliga det god” (Henriksen & Vetlesen, s. 194) Rättvisa, måttfullhet etc. Varierar med tid och kultur Kan övas upp – vi kan bli mer dygdiga

Klokhet - ger känsla för vad som är det rätta i en viss situation - känslan – gör att vi kan se det relevanta - förnuftet – ”balanserar” känslan, möjliggör reflektion över det egna och andras handlande - det Rätta och det Skäliga – se till situationen! - hur har andra (kloka) gjort, vilka regler bör beaktas? Tänk sedan själv!

Hur blir man klok/vis? Öva den moraliska känsligheten Genom uppfostran, erfarenhet och reflektion I samvaron med andra, helst klokare personer Genom att fråga om råd och lära av andras exempel – vad har varit lyckat tidigare? Kultivera känslorna, få en stabil karaktär Litteratur

Kristen etik Eller kanske kristna etiker… Främst från NT – Jesus och apostlarnas gärningar Solidaritet med utsatta ”Älska din nästa så som dig själv” Katolsk Protestantisk Befrielseteologisk

Vad är rättvisa?! Likhetsprincipen – Att alla får lika – oavsett behov, eller insats Behovsprincipen – Att den som behöver mest får mest Meritprincipen – Att den som bidrar mest får mest Har alla samma möjligheter, ska flit belönas, vem avgör vad som är rimliga behov…?