Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Från vaggan till graven med talböcker
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldraråd
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Planering och genomförande av undervisningen
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Nämndplan 2015.
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
© Agneta Hellström Strategi – barn Lektion 5. Samhällets stöd
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Specialpedagogiska skolmyndigheten Wern Palmius, RBU Konferens 2017
Specialpedagogiska skolmyndigheten
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Skolan som Arena i Enköpings kommun
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Mål och resultat på Åsaskolan
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Ny Remissrutin till BUP
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Tillgängliga lärmiljöer
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Skolans uppgift är att ge LEDNING och STIMULANS så att elever når så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Vi har en skyldighet att uppväga skillnader i elevers förutsättningar genom att GE STÖD. Elever ska ges stöd även om hon eller han når de kunskapskrav som minst ska uppnås.

Tidiga stödinsatser - uppmärksamma! Adekvata stödinsatser – utvärdera! Först, se hur organisationen kring eleven ser ut. Hur är resurser fördelade? Pedagogiska metoder? Hur fungerar elevgruppen? Sen, stödinsatser riktade mot individen.

Extra anpassningar är de anpassningar som lärare kan göra kan inom ramen för ordinarie undervisning. Särskilt stöd sätts in då de extra anpassningarna inte räcker till för att eleven ska nå upp till kunskapsmålen. Insatserna går normalt inte att göra inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är insatsernas omfattning/varaktighet som avgör om det är extra anpassningar eller särskilt stöd. Studiehandledning på modersmål kan t ex vara en extra anpassning eller särskilt stöd.

Extra anpassningarSärskilt stöd Inlästa läromedel Stöd i att sätta igång arbete Extra tydliga instruktioner Anpassade prov/redovisningar Alternativa verktyg (program, appar) Färdiga anteckningar Strukturstöd Planeringsstöd Enstaka specialpedagogiska insatser Stöd i ÖSK och stugor utanför ordinarie undervisningstid Byta ut ordinarie undervisning mot enskild undervisning eller mot mindre undervisningsgrupp Reducerat program Gå om en kurs/årskurs Förlängd undervisning Assistent Regelbundna specialpedagogiska insatser

Dokumentation Extra anpassningar – noteras av lärare och utvärderas efter 2-3 veckor. Särskilt stöd – beslutas och dokumenteras i ett Åtgärdsprogram. Det följs upp av den som ansvarar för åtgärden, utvärderas av specialpedagog.

behov ÅP och särskilt stöd utredning Extra anpassningar Arbetsgången Lärare/spec.ped. diskuterar med eleven Dokumentera Utvärdera efter 2-3 v Kontakta rektor Specialped. utreder Rektor beslutar Specialped. utvärderar