Bilder från utvärderingen av ”IT för skolledare” 2003
Utvärderingsplan 2002 Processförare /Kommunal kontakt Skolchef Skolledare Föreläsare September Enkät med öppna frågor (webb) Enkät med öppna frågor (webb) Enkät med flervalsfrågor (webb) Enkätfrågor efter sem./föreläsning oktober ” November ” December Ö ppna processfrågor gruppsamtal där alla kommuner- na deltar. Intervju (telefon) dec-jan Enkät (webb) Enkät med flervalsfrågor och fritext (webb) ” 2003 Januari Ev. Öppna frågor med nuläge och fortsatt arbete/plan. Ett antal djupintervjuer (C-uppsats– Lena E)
11.5 A Förskola B F-6 C F-9 D 6-9 E Gymnasieskola,Vux, Kultur F Särskola G Annat alternativ Deltagande skolformer, fördelning %
Deltagarnas könsfördelning Män 34,6 % Kvinnor 65,4 %
Deltagarnas åldersfördelning
Till hur stor del har du deltagit i kompetensutvecklingen? A 100% B ca 80% C ca 60% D ca 40% E Mindre än 40% 40.4 %43.3% 9.6% 1.9% 4.8%
Jag upplever att kompetensutvecklingen har fått den tid som har krävts i vårt kalendarium: Instämmer..helt..till stor del..delvis..inte alls
A...har ökat B...är på samma nivå som tidigare Jag anser att min IT kompetens % 18.3 %
Jag har deltagit i annan kompetensutveckling under hösten 52.9% 47.1% JA NEJ
Efter höstens kompetensutveckling upplever jag att mina behov av att lära mig mer om IT är: A Mycket stora B Stora C Små D Mycket små
Hur har dina förväntningar på utbildningen infriats? A. Jag var positiv inför starten och förväntningarna har infriats B. Jag var positiv inför starten men utbildningen lever inte upp till mina förväntningar C. Jag var negativ från början men utbildningen är bättre än förväntat D. Jag var negativ från början och mina förväntningar har bekräftats 52.9% 23.1% 22.1% 1.9%
Studiematerialet har varit väl anpassat för mina behov JA NEJ
Seminarierna/föreläsningarna har passat bra in i vår utbildning... A Instämmer B Instämmer inte C Tveksam 88.3% 1% 10.7%
Jag anser att jag nu har fått bättre förutsättningar att driva skolutveckling med stöd av IT : JA NEJ
Jag anser att jag nu har fått bättre förutsättningar att använda IT som ett verktyg för mina dagliga arbetsuppgifter : JA NEJ
Jag anser att jag nu har fått bättre förutsättningar att ta investeringsbeslut som rör IT : JA NEJ
Förslag fas 2 år 2003 – ”Ringar på vattnet” Syfte Att testa och undersöka kompetensutvecklingen/utbildningens möjligheter till skalbarhet. Att utveckla nuvarande modell både till innehåll och form.
Modell Centralt Samordning Norr NS+processförare Lycksele/Luleå Syd NS+processförare Hörby/Landskrona Öst NS+processförare Finspång Väst NS+processförare Kristinehamn/Tibro Nuvarande partnerskap i ägandet av kompetensutvecklingen bibehålls: Skolledar- förbunden, KK-stiftelsen, Kommunförbundet och Skolutvecklings- myndigheten
Roll- och ansvarsfördelning Kommunerna - Processförare, ansvarar för tidsplanering och förutsättningar, LS-ledare Nätverkssamordnarna och tidigare lokala processförare - Processtöd / bollplank - Resursbank Skolutvecklingsmyndigheten - Guide / bollplank för NS - Utveckling - Uppföljning
Kostnader Kommunal nivå - Processförare - Samtalsledare - Seminarieledare Regional nivå - NS dagar/kommun - tidigare processförare (erfarenheter - nätverk) 2 dagar/kommun Nationell nivå - Projektledarskap, underhåll, uppföljning, utveckling av studiematerial, webbplats Totalt 1 tjänst