Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hej och välkomna!.
Advertisements

Lokal Pedagogisk Planering
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
LPP – HLR HLR och säkerhet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Skolwebb för vårdnadshavare
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Skolledningskonferens
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärares planeringsarbete!
Skolwebb för vårdnadshavare
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Min läsportfolie.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Presentationens avskrift:

Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola

IUP-processen

En massa begrepp…..? IUPSkriftliga omdömen Åtgärdsprogram LPPFörmågor Bedömning Formativ bedömning Summativ bedömning SträvansmålLPO 94Styrdokument Kursplaner Mål att uppnåBetyg Utvecklingssamtal

Några centrala begrepp  Bedöma – ett värderande av vad någon kan vid en viss tidpunkt. Bidrar ofta till att rangordna eleverna med varandra.  Pedagogisk bedömning – något som syftar till att bidra till utveckling av kunskap  Skriftligt omdöme – beskrivande, skall syfta framåt, lyfta fram elevens förmågor och kompetenser  IUP – tar utgångspunkt i skriftliga omdömen, framåtsyftande utvecklingsplan.  Betyg – en bedömning av vilka kunskaper eleven har vid en viss tidpunkt, myndighetsutövning i ett nationellt system  Åtgärdsprogram – om eleven ej beräknas nå målen

Kunskapsbedömning på Södra Ängby Summativ bedömning –Betyg / sammanfattande omdöme vid en viss tidpunkt Formativ bedömning Den kontinuerliga pedagogiska bedömningen som stöttar elevers lärande och påverkar undervisningens inriktning –a. k. a. assessment for learning, lärande bedömning, bedömning för lärande, pedagogisk bedömning… Fånga upp eleverna där de befinner sig och korrigera vägen efter hand…. Formativ Summativ

Formativ bedömning kännetecknas av… 1. Tydliggöra, dela och utveckla förståelse för mål och kvaliteter i det som bedöms. 2. Få till stånd ett lärande klassrum: diskussioner, frågor, aktiviteter och uppgifter som utvecklar och visar elevers lärande. 3. Ge kvalitativ feedback till elever. 4. Göra eleverna engagerade i sitt eget lärande. 5. Få elever att arbeta tillsammans och även bedöma varandras arbeten. Wiliam & Thompson, 2007

LPO 94 – Läroplan för den obligatoriska skolan  Målrelaterad, kvalitativ kunskapssyn  Ämnets roll, karaktär och innehåll  Mål att sträva mot - mål för undervisningen – utgångspunkt för den lokala pedagogiska planeringen  Mål att uppnå för år 3,5, 9 - miniminivå för eleven  Betygskriterier, bedömningens inriktning  Nya kursplaner 2011 – syfte, centralt innehåll, kunskapskrav, 7- gradig skala

Skolverket om skriftliga omdömen ”De skriftliga omdömena ska innehålla en beskrivning av elevens kunskaper i förhållande till den lokala pedagogiska planeringen och de nationella målen” ”Om ett omdöme utformas med hjälp av symboler eller med t.ex. kryss i en mall är det viktigt att omdömet kompletteras med en mer nyanserad beskrivning för att göra informationen om elevens kunskaper tydlig” Allmänna råd och kommentarer Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen, sid 15.

Syftet med skriftliga omdömen och dokumentation enligt skolverket 1.Skapa underlag för beslut om elevens fortsatta lärande 2.Utveckla förmågan hos eleven att själv bedöma sina resultat i relation till de egna arbetsprestationerna och/eller förutsättningarna 3.Att informera vårdnadshavare om elevens kunskapsutveckling

Bedömningar av elevernas lärande i de skriftliga omdömena – 3 delar  1. Prognos i relation till mål att uppnå  2. Summativ bedömning – innebär att eleven får veta vilka kunskaper/förmågor eleven har utvecklat till och med nu. ”Du läser enkla meningar på engelska”  3. Formativ bedömning – innebär att eleven får veta vilka kunskaper som eleven bör utveckla i framtiden. Skall forma det fortsatta lärandet. ”Du behöver öva på att med egna ord berätta om något du sett, hört eller varit med om”  4. Utveckling i övrigt – ”Du respekterar din kamrater och dina lärare, du tar ansvar för ditt lärande”

Kommentarbanker

Bedömning av utveckling i övrigt  ”Utveckling i övrigt” kan ej utelämnas från samtalet  Social utveckling är endast en del av ”utveckling i övrigt”  Skall relatera till målen i lpo 94  Får inte innehålla personliga värderingar eller beskrivningar  Är en allmän handling

Vad är en lokal pedagogisk planering - LPP? ”En lokal pedagogisk planering innebär att man som lärare konkretiserar mål att sträva mot till undervisning. I planeringen framgår det även vilket stoff som används för att eleverna ska utvecklas mot de mål som satts upp. Lärarens bedömning av elevernas kunskapsutveckling utgår från denna planering. Detta innebär att den även innehåller vad som kommer att bedömas i elevernas arbeten”

En pedagogisk planering kan läggas upp så här och innehålla följande delar: 1. De mål att sträva mot som läraren har utgått från. 2. Hur läraren har konkretiserat dessa för att passa den åldersgrupp/de elever som undervisningen avser. 3. Vad läraren kommer att bedöma i elevernas arbete och hur bedömningen kommer att gå till. 4. Vilket innehåll och vilka arbetssätt och arbetsformer eleverna ska arbeta med för att de ska kunna utveckla de förmågor som är beskrivna i mål att sträva mot och i bedömningens inriktning samt vad undervisningen ska handla om.

Utvecklingssamtalet  Skolans viktigaste forum för att diskutera och positivt bidra till elevens utveckling  Trepartssamtal – elev, lärare, vårdnadshavare  Ej en envägsinformation  Skall utgå från elevens kunskaper och utvecklingsmöjligheter  Ge elev och föräldrar tydliga besked om elevens lärande samt leda till ömsesidiga åtaganden

IUP  Sammanfattar elevens starka sidor  Sammanfattar vilka förmågor eleven behöver arbeta mer med för att utvecklas mot målen  Ett verktyg för att samla bevis kring elevens kunskapsutveckling och kunna blicka framåt…..  Ett levande dokument för eleven

Utmaningar

Ny skollag hösten 2011  Förändrad läroplan för förskolan  Nya läroplaner för den obligatoriska skolan  Ny gymnasieskola  Ny betygsskala, A-F  Betyg från år 6  Läs mer på

Utvecklingsområdet ”Pedagogisk bedömning”  Inläsning av litteratur – klart 1feb 2010  Studiedag kring skriftliga omdömen - 1 feb 2010  Delar av personalen med i BLOPP  Skolledningen deltar i ”Rektors arbete med IUP”  Stockholm Assesment bank  Arbete i arbetslagen och ämnesgrupper – februari 2010  Halv studiedag – 23 feb 2010  Genomförande av utvecklingssamtal med de nya skriftliga omdömena – april-maj 2010  Utvärdering – elever och föräldrar – maj 2010  Analys och fortsatt arbete med LPP – ht 2010