Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Muntliga nationella prov i svenska
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Mål och betygskriterier
Hur tänka och göra som processtödjare
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Att tala lön med sin chef
Idrottspsykologi.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Att stötta en kollega som lär sig svenska

Workshop 24 november Utvärdering 28 januari.
Examensarbete 15 hp Kandidatprogrammet i teckenspråk och tolkning, 180 hp Stockholms universitet.
Välkomna till styrd helpdesk
Coaching.
Kundanalysen har flera syften
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
Samtal kräver interaktion
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Coachande samtal.
Tips för bättre kommunikation
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post: Hanna Stålarv verksamhetsledare/ socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon: E-post:

Teamwork

Samarbete Öppnar möjlighet till förändring Ett sätt att kvalitetssäkra  Relevans  Förståelse  Bedömning Kortare processer

Förvaltningslagen 8 §  När en myndighet har att göra med någon som inte behärskar svenska eller som är allvarligt hörsel-eller talskadad, bör myndigheten vid behov anlita tolk.  I propositionen sägs att myndigheten bör använda auktoriserade tolkar när sådana finns att tillgå.

God tolksed – ett samlat begrepp för det regelverk och yrkeskodex som finns inom området. Kammarkollegiets författningssamling ( KAMFS 2004:1)  En fullgod tolkning kräver att budskapet med alla dess nyanser återges så korrekt som möjligt på det andra språket. Det innebär att termer och uttryck så långt som möjligt återges på motsvarande sätt.  Tolka allt som sägs  Tolka i jag-form  Tolken ska inte förklara, förenkla, förtiga, tillägga eller förändra  Tolkens uppgift är att möjliggöra kommunikation mellan personer som inte talar samma språk. En tolk ska på det andra språket återge all information som lämnas. I tolkens roll ingår inte att bedöma vad som är intressant eller ointressant av det som sägs.  Tolken har tystnadsplikt  Tolken ska inte komma med sakkunnighetsutlåtanden  Tolken ska vara neutral och opartisk  Tolken ska anmäla jäv

Viktigt att tänka på som tolkanvändare o Tidsaspekten o Direktkontakt med patienten/klienten o Direkt tilltal o Tala i första person o Aldrig avbryta en tolk

Tips! Ställ kontrollfrågor för att försäkra dig om att din klient/patient förstår. Formulera frågan på ett sätt så att svaret kräver mer än bara ett ja eller nej. T.ex. Kan du vänligen återge den information jag precis gav dig?

Samtalet

Tankar om förändring (Direkt snodda av Aviva Suskin-Holmqvist leg. klinisk psykolog) Lösningsfokuserat (bygger lösningar) Man behöver inte känna till problemet, bara veta hur man vill ha det istället Förändring är oundviklig. Förändring kan uppenbara sig på oväntade sätt. Små förändringar leder till fler förändringar Problemfokuserat (löser problem) Man måste förstå problemet för att lösa det Man måste först vad som hindrar förändring för att lösa problemet Något måste lagas. Något måste läggas till

3 viktiga steg för ett lyckat teamwork!  Förberedelse innan mötet vid LF-samtal Att tänka på innan bokning av tolk av hänsyn till klient Välkomnande och information till tolk  Skapa bra grund för samtalet Bygga allians Samma mål– olika uppdrag Ta hänsyn och underlätta  Eftersnack (Inget krav, men trevligt och lärorikt)

Samtalets 4 pelare  Var uppriktigt nyfiken, utforska och förstärk det som fungerar genom följdfrågor och positiv feedback  Låt det ta tid och våga bekräfta svårigheter  Sammanfatta framgångar och resurser som synliggjorts under samtalet  Synliggör tecknen på att önskad förändring sker

Goda exempel! Bilda triader och intervjua varandra! A intervjuar B, B intervjuar C, C intervjuar A Bilda grupper om 3-4 deltagare. A frågar B, B svarar, ställer samma fråga till C, C svarar och ställer samma fråga till A. Lägg ut frågorna med 2-3 minuters mellanrum.  Berätta om ett tillfälle där du deltog i ett samtal där samarbetet mellan tolk, tolkanvändare och klient fungerade lite extra bra!  Vad gjorde ni då för att uppnå det?  Vad mer?

Gör mer av det som redan fungerar!  Så, utifrån det du har berättat, vad skulle du mest vilja utveckla genom att medverka idag?  Vad mer?  Hur kommer du/andra att märka att du har utvecklats ännu mer mot det du har berättat?

Resursskvaller! Resursskvallra på det ni delat med er av i era respektive smågrupper! A och B kan hjälpas åt att ge C resursskvaller. Därefter A och C om B och till slut B och C om A. Regler kring resusskvaller…  - Prata indirekt om personen som eventuellt lyssnar (hon är…hon gjorde…) och vänd dig till de övriga i gruppen  - Skvallra om starka sidor, resurser och kvaliteter som du har upptäckt och observerat hos personen (jag är imponerad…genom att ta tag i situationen visade hon hur bra hon är på…det var till hjälp för mig hur hon…)