NÄRINGSBERÄKNINGAR Syftet Öka er kunskap kring måltiden och näringen vi tillför är tillräcklig och rätt! Målet Elever ska ha kännedom och kunna redogöra.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Advertisements

Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg och S Bohuslän Cecilia Hedström, leg dietist Vegetarisk kost – Vegankost. Många familjer väljer idag, glädjande.
Matcirkelns budskap Du ska äta allsidigt= med variation. Motsats = ensidigt= Samma livsmedel dag efter dag.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Etik - Att göra det rätta.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Detta är miljömåltider
Religion - vad är det?.
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Lärarstöd för att använda 1177.se
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Varför läser ni religionskunskap?
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion.
Patienttelefon för döva
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Leda och utveckla en förening
Religion och identitet
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
KOST Grupp forsläsning.
Gymnasiearbete 100 p.
Granska läromedel.
Nyckeltal för socialtjänst
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
Tallriksmodellen består av tre delar:
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Konflikthantering s Igår fick ni bekanta er med ”Linda och Mattias” på s Nu ska ni göra en konfliktanalys av det fallet och utgångspunkten.
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Friluftsliv.
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Din säkerhet på sjukhus
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Tallriksmodellen består av tre delar:
Timplan för grundskolorna i Angered
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Diagnos och delaktighet
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Regiongemensam elevenkät 2016
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

NÄRINGSBERÄKNINGAR Syftet Öka er kunskap kring måltiden och näringen vi tillför är tillräcklig och rätt! Målet Elever ska ha kännedom och kunna redogöra hur kost och livsstil kan sammankopplas. Hur & vad kan de själva påverka/förändra för att må bättre!

MÅLTIDEN MÅLTIDSKLOCKAN FÖRDELNING

HJÄLPMEDEL MATPYRAMIDEN TALLRIKSMODELLEN

10-20% 15-30% 55-60% ENERGI%

HUR MYCKET ENERGI BEHÖVER VI? Näringsämnen i Energi 1g kolhydrater17KJ/4kcal 1g fett37KJ/9kcal 1g protein17KJ/4kcal 1g kostfibrer8KJ/2kcal 1g alkohol29KJ/7kcal Kilojoule (KJ)vs kilokalorier (kcal) 4,2KJ = 1kcal Grundomsättning (beräkning) KJ=> 4,2 x 94 x 24 = KJ Kcal=> 1 x 94 x 24 = 2256 kcal

15-30% 10-20% 55-60% NÄRINGSÄMNEN I LIVSMEDEL ELLER MÅLTID Energimängd uträkning av 250g potatis Tabellvärdet 100g Gångra värdena med 2,5 (250/100=2,5) Kolhydrater:19g x 2,5 = 47,5g Fett:0,1g x 2,5 = 0,25g Protein:1,8g x 2,5 = 4,5g I kcal Kolhydrater:47,5g x 4kcal = 190 kcal Fett:0,25g x 9kcal = 2,25 kcal Protein:4,5g x 4kcal = 18 kcal Total mängd energi: 210,25 kcal I KJ Kolhydrater:47,5g x 17KJ = 807,5 KJ Fett:0,25g x 37KJ = 9,25 KJ Protein:4,5g x 17KJ = 76,5 KJ Total mängd energi: 893,25 KJ

UPPGIFTER 1) Gör första uppgiften i boken (lösa beräkningsblad får du av läraren) -räkna för 4port (sedan kan du dela och få 1port) -800g potatis (4port) -200g inlagd rödbeta (4port) 2) Hur har jag ätit i helgen -Ladda ner programmet ”kostkoll” (läraren visar) -Lägg in det du ätit, så noggrant det går -Analysera ditt näringsintag och kom med förslag på hur du kan anpassa den för att följa näringsrekommendationerna (om det behövs).

UPPGIFT -Skriftlig uppgift som görs och lämnas in separat (på er hemsida) senast onsdag v.8 kl23.50 Allergi och specialkost Allergier är vanligt förekommande ibland våra matgäster men vad är det och hur påverkar det den allergiska personen. Skriv utifrån nedanstående frågeställningar. -Vad är en allergi och varför är vissa allergiska och andra inte? -Vad kan en allergiker få för rektioner på mat? -Vilka livsmedel anses vara allergena? -Vad är korsreaktioner? -Välj en av följande allergier och berätta utförligt om den a) Laktosintolerans b) Celiaki c) skaldjursallergi Religiösa matregler I dagens globala samhälle blir det allt vanligare att olika religiösa matregler kan förekomma hos dina matgäster. För att erbjuda god service gäller det att veta vad som gäller för de olika religionerna. Beskriv utförligt matregler och seder som rör religionerna -Kristendom -Judendom -Islam -Hinduism -Buddhism För att arbeta med uppgiften använd -Kurslitteraturen -Biblioteket (RL hyllan) -Pålitliga Internetkällor -Mat tro tradition av Helen Westblom Jonsson GLÖM INTE KÄLLHÄNVISNING !!!!