Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Vad är studiehandledning?
Begreppsschema – Krönikor
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
(CC BY 2.0)
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Övning nationella prov svenska
Betyg och förmågor.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Ett arbetsområde om poesi
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
How to learn a Second Language?
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Att rita en instruktion
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Inledning och avslutning
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
SUA – Skriva.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska som andraspråk 3
Vad är studiehandledning?
Instruerande text.
Att skriva en resonerande text
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens

Viktigt att eleverna erövrar ett ämnes särskiljande språk och drag. Vilken typ av läskompetens tror du krävs av eleverna i just ditt ämne? Det skolrelaterade språket är inte modersmål för någon elev. Stora skillnader i vilka sociala, kulturella och språkliga bakgrunder elever kommer ifrån.

Vardagligt – specialiserat - reflekterande och kritiskt. Läraren blir en länk mellan dessa olika språk och kan stötta genom att det finns en tydlig länk mellan de språk eleven använder i vardagen och det språk som används i skolan. Ett sätt att stötta är att med hjälp av talat språk bygga broar mellan det talade vardagsspråket och det skrivna skolspråket.

Gengre – utifrånperspektiv Hur fungerar texten socialt och i vilka sammanhang dyker den upp. Hur är den uppbyggd – vilka kännetecken? Textens grafiska arrangemang ger ledtrådar. T.ex. labrapport, bokrecension, novell, krönika, instruktion m.fl.

Textaktivitet – inifrån Hur är de uppbyggda för att nå sitt syfte? Det sätt skribenten väljer att steg för steg föra läsaren framåt mot textens slutmål. T.ex. Berätta, förklara, beskriva, instruera och ta ställning.

Luke och Freebodys modell Kodnäckande Textdeltagande – skapa mening genom förkunskaper, kulturell förståelse tolka bilder göra inferenser (läsa mellan raderna) -ut från texten Textvändande – läsa och tolka texter i olika genrer i olika situationer - inne i texten Kritiskt granskande – förstå vem som står bakom och hur innehåll och budskap formas beroende på vem som läser. - interaktiv textrörlighet – utifrån och in.