Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Advertisements

©BLIND 2006.
Det behavioristiska perspektivet
Aktier och aktiesparande
Inlärning Psykologprogrammet, KI
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Ältande och grubbel Andréas Rousseau
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Konsekvenser.
SET Social Emotionell Träning
Ämne Kulturambassadörer Kulturenheten Kultur- och fritidsförvaltningen.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Kognitiv Psykologi Inlärning Minne Beslutsfattande Intelligens Känslor
Tränarskap och ledarskap
Tillämpad Beteendeanalys
Livskunskap för de allra yngsta
Mental träning Mål & Motivation
Få ut mer av ditt sparande
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Dialektisk beteendeterapi
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
”Lär dig säga jag och nej”
Instrumentell betingning
Behaviorism (Beteendepsykologi)
Hörselskadad Svårighet att höra Avvikande beteende Negativ värdering av avvikelse Negativ värdering av avvikelse Stigmatiserande attityd / beteende Skamkänslor.
Källkritik. Uttryck man bör känna till… Avsändare – den som skickar informationen.. Mottagare – den som tar emot informationen… Syfte – Varför? Skillnad.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Beteendeperspektivet
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Kognitivt perspektiv.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Elektricitet Vad är det egentligen?.
Aktier och aktiesparande
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Man lär så länge man lever
Det behavioristiska perspektivet
Motivation is the direction and intensity of effort
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Etologi djurens beteende
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Aktier och aktiesparande. Varför spara i aktier?
Inlärningspsykologi.
Föräldramöte F04 -minnesanteckningar 4 maj Träningar Måndag och onsdag 18-19:15 Kalendern på laget.se hålls uppdaterad!
Landstinget i Uppsala län Tillämpning i Stöd och behandling och kommunikationsplanering (5 minuter) Förmiddagen
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
Inlärningsteorier Klassisk betingning Instrumentell betingning Social modellinlärning Kognitiv inlärningsteori.
Språk och makt. Språk är makt Inre spegel IdentitetVärld.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
POX i höger hand och en fot
Samhället och individen
Våra relationer och folkbibliotek
Helhet och allsidighet
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Våra mål för säsongen 2018/2019 Vi vill förmedla att Innebandy är en rolig sport Vi ska ha roligt när vi träffas på träningar och matcher Våra tjejer ska.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Att håll och utvecklas som ledare
Kognitivt perspektiv.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Att vara idrottsförälder
Presentationens avskrift:

Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!

Historik John B. Watson Ivan Pavlov B.F. Skinner

Modellinlärning Ungen härmar de vuxna supportrarna när de visar sin missnöjdhet mot motståndarlaget.

Betingning-inlärda beteenden

Klassisk inlärning  Barn särskilt mottagliga i samband med starka eller obehagliga upplevelser  Fobier kan utvecklas genom klassisk inlärning  Tiden spelar roll - betingningen kan bli starkare med tiden  Klassisk inlärning – inte bara negativ

Instrumentell inlärning  Vi strävar efter att upprepa de beteenden som ger utdelning och undviker i största möjliga mån de beteenden som får negativa följder  Bygger på att vi lär oss utav våra misstag

Förstärkningens makt + förstärkning bestraffning - förstärkning

Exempel

Användningsområden  e=relmfu e=relmfu (Sheldon använder sig av positiv och negativ förstärkning, samt bestraffning)

Brister Vad tyckte Leonard om Sheldons strategi? Inre själsliv? Blir man formad av endast miljö? Personlighet - samling av inlärda beteenden?