Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Advertisements

Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Regionala Vårdriktlinjer
Struktur för självförbättrande system
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Patientsäkerhetsläget i Sverige
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Välkommen till Ledardagen!
Välkommen till ledardagen 17 oktober Tema för dagen Förutsättningar för chefskapet? - Kreativ dag - Ett landsting som ”bygger nytt” på många plan.
Alf Jönsson. Öppna jämförelser Sydöstra sjukvårdsregionen: Bästa sjukvårdsregion Hälsouniversitetet: Bästa läkarutbildningen Sveriges.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Landstinget Kronoberg
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Förtroendeskapande dialog och ökat självbestämmande Landstinget – en attraktiv arbetsgivare som värnar om medarbetarna Medarbetare som motiveras att göra.
Ett aktivt medarbetarskap
AVVIKELSER.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Det ständiga förbättringsarbete
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Patientsäkerhetskultur
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Målbild 2012 Mariestad
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Lean på Allergicentrum
Detta är God Vård
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
HÄLSOFRÄMJANDE SJUKHUS SKELLEFTEÅ SJUKVÅRD Individ 1900 Infektioner 1950 Vällevnadssjd, ex hjärt/kärl, diab 2000 Samsjd stress, utmattning Kurativt, botande.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Primärvårdscentrum Östergötland
Ramverk för patientmedverkan
HELHETSTÄNK - Ger effektiv operationssjukvård med bra arbetsmiljö!
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Heby kommuns kvalitetspolicy
Syftet med avvikelserapportering?
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Urologmottagningen i ständig förbättring
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Uppdragsstyrning – hur hänger det ihop?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska resultat Forskning Vårdval Patientinflytande Målbild 2012 – bra vård och bättre hälsa Målbild 2012

2012 vill jag som patient… Alltid kunna nå sjukvården per telefon < 5 minuter Få kontakt med primärvården inom 0-5 dagar På akutmottagning inte behöva vänta i väntrum mer än 1 timme och vara klar inom 3 timmar Få tillgång till specialistvård inom dagar Alltid få tid för mottagning eller behandling vid beslutstillfället Om tillgänglighet

2012 vill jag som patient… Kunna lita på att kliniska resultat är bland de bästa i landet och att inte råka ut för undvikbara skador Kunna få råd om min hälsa Få ett gott bemötande Slippa en vårdrelaterad infektion Om kvalitet och säkerhet

2012 vill jag som patient… Få information som ger mig möjlighet att vara delaktig Kunna använda en del tjänster via datorn Om delaktighet

Alla ledare och medarbetare efterfrågar resultat för kvalitet, säkerhet, tillgänglighet och bemötande, samt driver aktivt förbättringsarbete Alla enheter redovisar fortlöpande och öppet sina resultat Behovsstyrd kapacitetsplanering; kunna ge tid direkt Konkreta delmål på vägen – Mål 2010

Nya arbetssätt ger andra resultat Bygga på medarbetares och ledares engagemang Vad betyder detta för mig? Systematiskt förbättringsarbete Utgå från patientens behov

LEAN

Syftet med Lean Att ständigt förbättra verksamheten Skapa flöde – ta bort slöseri Göra rätt från början, synliggöra avvikelser För att Öka kvaliteten för patienten Bättre arbetsmiljö för medarbetarna Jämnare tempo, färre störningar Mindre stress Ökad kontroll över sitt arbete

Ta bort allt som inte är av värde för patienten = kärnan i lean Överproduktion onödiga prov, utredningar Väntanför både patienter och personal Transporteronödiga förflyttningar Felaktiga processerdubbelarbete, ständigt bli avbruten Onödigt letandeleta efter saker Lagertar mycket tid att sköta Fel och omarbetestrykningar, uteblivna patienter, rättningar Outnyttjad kreativitetatt inte ta tillvara på goda idéer Vad lean är för mig = Sunt förnuft i strukturerad form!

Långsiktigt förbättringsarbete Vinnare är både patienter och medarbetare Förhållnings- och arbetssätt för att kunna möta våra utmaningar

”Känner knöl” Telefon- svar VC Besök Röntgen Telefon- svar från VC Ombads ringa själv och pusha på punktionen Kallelse punktion Punktion Ringer VC Dag1Dag 3 Dag 17 Dag 24 Dag 52 Dag 63 Dag 69 Ringer VC frågar efter svar Operation Kallelse operation Kir mott Dag 87 Dag 100 Dag 103 Kir mott besked: Cancer Dag 116 Dag ½ månad! PV BMC KC LMC Ett verkligt vårdflöde

Hur skulle vi kunna göra? Problemet uppmärksammas – vilka har gemensamt ansvar? Mål – uppdrag fastställs Huvudansvarig för vårdprocessen utses Ansvariga chefer startar förbättringsarbete: Processkartläggning – testa – följ upp Avrapport till uppdragsgivare Beslut och ev resursomfördelningar

Det kommer att finnas! Möjligheter till både introduktion och utbildning Fortsatt stöd i arbetet från Vårdprocesscentrum med flera

Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska resultat Forskning Vårdval Patientinflytande Målbild 2012 – bra vård och bättre hälsa