MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Advertisements

Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Vad kännetecknar en novell?
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Fristående placering av förskolan på Kaplan 4 avdelningar.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Tidig upptäckt av KOL på Smålandsstenars vårdcentral
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 1
De sju intelligenserna
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Torsdag 25 februari.
Skrivarverkstad 19/ C-kurs Kulturantropologi VT15
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Mål v.4 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Varför läser ni religionskunskap?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Det här händer under vecka 38 Bra datum att ha koll på:
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Argumenterande text.
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Ekonomi och samhälle Introduktion
Planering november – kurs D Tema kultur
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Du är riktigt trött och frustrerad……
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Argumenterande text.
En kort introduktion till Centralperspektivet
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Barnkonventionen.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Mål vecka Höra: Du kan förstå berättelser, beskrivningar, samtal, diskussioner och information som handlar om studier. Läsa: Du kan läsa texter.
Du är riktigt trött och frustrerad……
Källkritik och historiska källor
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Du är riktigt trött och frustrerad……
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Du är riktigt trött och frustrerad……
Ta hand om dig själv.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Identitet Vad formar oss till oss?.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Om Tro.
Religion Livsåskådning.
Presentationens avskrift:

MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA

Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter - instruktioner KLAR SIDA

HÖRA - BETYG E C A D B Dessutom kommenterar du viktiga detaljer. Och du följer instruktionerna bra. Dessutom kommenterar du en del små skillnader (nyanser). Och du följer instruktionerna mycket bra. Du klarar allt på C och nästan A. Du är på väg mot A. Du klarar allt på E och nästan C. Du är på väg mot C. Du förstår och sammanfattar det viktigaste. Du följer tydliga och detaljerade instruktioner ganska bra (OK) Områden: Berättelser Beskrivningar Samtal Diskussioner Information Nyheter Instruktioner KLAR SIDA

HÖRA – EXEMPEL instruktioner: Gå härifrån till lektionssal 219. Ta med dig pennan och papperet som ligger i kaféet på bord 2. Vi ses där. E Du går till rätt sal. C D Du går till rätt sal, men du vet att du skulle göra något mer som du inte förstod. Du går till rätt sal och du vet att du skulle ha med dig papper och penna, men förstod inte var du skulle hitta det. Du går till rätt sal och du vet att du skulle ha med dig papper och penna, men förstod inte var i kaféet som du skulle hitta det. B A Du går till rätt sal och har med dig papper och penna från kaféet. Du kan förklara för andra elever om de frågar. KLAR SIDA

Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - argumenterande texter - faktatexter - instruktioner - olika sätt att läsa (strategier) Läsa KLAR SIDA

LÄSA D- BETYG E C A D B Förstår och sammanfattar det viktigaste. Hämtar och diskuterar speciell information. Kan läsa korta, berättande och beskrivande texter. Kan hämta och förstå information i faktatexter, tabeller och diagram. Kan läsa korta, berättande och beskrivande texter och kommentera detaljer. Kan hämta och förstå specifik information i faktatexter, tabeller och diagram. Kan förstå och följa tydliga instruktioner med hjälp av olika lässtrategier. Kan läsa korta, berättande och beskrivande texter och kommentera detaljer. Kan hämta och förstå information i faktatexter, tabeller och diagram. Kan följa tydliga instruktioner. läsa korta, berättande och beskrivande texter. Kan hämta information i fakta-texter, tabeller och diagram. Kommit hit EJ KLAR SIDA

SKRIVA - BETYG EC A D B Kan skriva enkla texter som man förstår. Kan skriva texter om erfarenheter och åsikter. Kan skriva med bra ordförråd och meningsbyggnad. Kan skriva bra texter om egna erfarenheter och åsikter. Kan skriva med väldigt svåra ord och varierad meningsbyggnad. Kan skriva bra texter om egna erfarenheter och åsikter. Kan skriva med mycket bra ordförråd och meningsbyggnad. Kan skriva texter om erfarenheter. Kan skriva med bra meningsbyggnad.

SKRIVA EXEMPEL E C A D B Det har alltid varit smärtsamt att flytta och lämna vänner efter sig. Man lämnar liksom en liten bit av sitt hjärta kvar på ställen där man har trivts. Samtidigt är det också väldigt spännande att flytta och upptäcka nya platser och lära känna nya människor. Det har alltid varit smärtsamt att flytta och lämna vänner efter sig. Man lämnar en liten bit av sitt hjärta kvar på ställen där man brukar trivas. Samtidigt är det också spännande att flytta och upptäcka nya platser och träffa nya människor. Det har varit svårt att flytta och lämna vänner. Man lämnar en bit av sitt hjärta kvar på ställen, där man trivs. Samtidigt är det också spännande att flytta. Man upptäcker nya platser och träffar nya människor. Det är svårt att flytta och lämna vänner. Jag lämnar en bit av hjärtat kvar på ställen. Det är också spännande att flytta. Jag kan upptäcka nya platser och träffa nya människor. Det är svårt att flytta. Det är svårt att lämna vänner. Jag lämnar mitt hjärta där. Det är spännande att flytta. Jag kan upptäcka nya platser. Jag kan träffa nya människor.

PRATA MED KOMPIS- BETYG EC A D B Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan fråga om olika åsikter och tankar. Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan fråga om olika åsikter, tankar och information och komma med egna förslag. Är aktiv i samtalet. Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan fråga om olika åsikter och komma med egna förslag. Är aktiv i samtalet Kan prata och diskutera i enkla samtal om bekanta ämnen. Kan fråga om olika åsikter.

PRATA SJÄLV - BETYG EC A D B Kan prata om egna åsikter så man förstår. Kan prata om egna åsikter och kan ge enkla råd och instruktioner så man förstår. Kan prata med hela meningar. Kan prata om och beskriva egna åsikter. Kan ge enkla råd och instruktioner så man förstår. Kan prata tydligt med hjälp av synonymer och hela meningar. Kan prata om egna åsikter och kan ge enkla råd och instruktioner så man förstår. Kan prata tydligt med hela meningar. Kan prata om egna åsikter så man förstår. Kan prata med hela meningar.

MÅL KURS C HÖRALÄSA PRATA SKRIVA