Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Gymnasiearbetet p..
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Mål och betygskriterier
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Att skriva PM och rapporter
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
AU Digital samverkan LO Process
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
På tal om källor Magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap, BHS, Högskolan i Borås Ann-Louise Larsson En studie av lärarstudenters informationsanvändning.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Hälsopedagogik Kapitel 4
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Teoretisk referensram
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.

Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Jan Carle, Inst för Sociologi och Arbetsvetenskap Göteborgs Universitet 1 Att styra över disciplingränser - Erfarenheter från att skapa gemensamma examinationskriterier.
Inför ventileringen -Examensarbete i magisterprogrammet i specialpedagogik, ht 12.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
Slutarbete.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Akademiska värden - inledning till samtal
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Examensarbete i magisterprogrammet i specialpedagogik, vt 13
DIFFUS VARAKTIGHET: LSS-handläggares upplevelser av möten med trafikskadade i kommunerna - en enkätundersökning Jörgen Lundälv, universitetslektor i socialt.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
TIPS Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.

“Jag brukar göra på mitt sätt” – om relationen mellan frihet, styrning och kvalité i bedömning av uppsatser på högskolan med lärarutbildningen vid Göteborgs universitet som exempel VR-finansierat projekt om skriftlig bedömning av examensarbeten Totalundersökning av drygt 2000 examensarbetsprotokoll inom LP01 Göteborgs Universitet examinatorer från 30-tal institutioner, 7 fakulteter

Fyra delstudier vid NU2012

Teoretiskt ramverk Thomas Kuhn (1962): Vetenskaplighet är paradigmatiskt bunden och därför beroende av social inskolning. Ludwik Fleck (1935/1979) : Olika former av kunskap är organiserade i esoteriska cirklar i vilka individer kan bli invigda, exempelvis genom utbildning. Thomas Gieryn (1983): Gränsarbete handlar om det vardagliga arbete där utsagor sorteras och definieras som antingen vetenskapliga eller ovetenskapliga.

Materialet Totala materialet för projektet Examinatorernas skriftliga bedömningar av examensarbeten på lärarprogrammet (GU). Totalundersökning för perioden Totalt 2085 protokoll, av varierande längd. 243 examinatorer från ett 30-tal institutioner och 7 fakulteter. Materialet för den här delstudien Alla kompletteringsuppgifter från tre terminer (VT05, HT06 och HT07)

Kriterier och deras betydelse

Kriterier och deras betydelse Etikavsnitt bör läggas till (HT06). 1. Abstract följer ej gängse normer utan skall skrivas om. --- (HT06). … Metod. Metodkapitlet bör ligga så nära resultatredovisningen som möjligt. I metodkapitlet behöver ni lägga in ett avsnitt som heter Forskningsetik, där ni berör de forskningsetiska överväganden ni gjort (kolla VR:s hemsida). (HT07).

Konkretiseringsproblem Resultaten måste bearbetas mer. (HT06). För betyget Godkänd krävs: Ff skall rensa rapporten från allt onödigt personligt tyckande och anseende. Inledningen skall skrivas om helt så att den baseras på kunskap inom området, ej enbart egna erfarenheter. En syftesfråga som kan täckas av de tre forskningsfrågorna bör formuleras. (HT06). Flytta Studiens trovärdighet och tillförlitlighet till Metodkapitlet. Beskriv och motivera intervjufrågorna. Referenssystemet ska göras enligt APA-manualen. (HT06).

Konkretiseringsproblem 1. Se ovan, inledande diskussionen (on normativ kontra analytisk/vetenskapligfrågeställning). Detta är ett väsentligt problem. Ni får nu försöka åtgärda detta så gott det går och förhålla er kritiska till er egen studie… (HT06). 5. Formulera om frågorna i enkäten så att ni svarar på rättviseaspekten. (HT06). Arbetet skulle tjäna på intervjuer med flera respondenter (HT06).

Form och språk a) Stryk i rubriken på sammanfattningen, b) Sid. 12 fjärde stycket – sista meningen. --- (HT07). Rätta till referenser enligt mina anvisningar. (HT06). Eventuell komplettering: Korrigeringar på titelblad och i abstract. Ny struktur på kap. 5 ”Resultat av intervjuer”. Sidhänvisningar införs till referenser. Metodkapitlet skall kompletteras med Litteraturläsning och Utnyttjande av egna erfarenheter. Översyn av användning av termerna ”värdegrund” och ”livskunskap” bör göras. Referenslista måste rustas upp. (HT06).

Slutsatser Gränsen mellan godkänt och underkänt … …är alltjämt esoterisk …är i stor utsträckning en formfråga …går att påverka och konkretisera med hjälp av centrala styrmedel som kriterier och regler men bara i begränsad omfattning.