Kvalitativ metod I 2012-08-06 Hur gick det i går? Är det frågor? Vilken funktion har metod? Metodbegrepp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Sjøkabelutredningen Utvalg II: Virkninger for kraftsystemet ved kabling Medlemmer i utvalget: Professor Göran Andersson ETH Zürich, (Swiss Federal Institute.
Analys Lönelots.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
En helhetlig diskrimi-neringslov i Norge?
Energi Øresund | 28. marts | 2011 | Kenneth Løvholt | Gate 21 Storskalig värmelagring Linda Birkedal Lunds kommun.
Förmågor & Centralt innehåll
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
NEI !. Gir innsatsen i skogbruksplanleggingen økt verdiskapning for skog- og tresektoren ?
Öppenhet och trygghet.
Alternativa driftsformer Åkersjön Begreppet alternativ Måste ses i relation till det ordinära, vanliga eller normala etc. Samma mål som det.
TILPASSING AV HJELM OG GITTER
Anticipering, subjektivitet och dialog Å ta opp Uro utdanning Kristiansand Tom Erik Arnkil, THL, Finland Å ta opp Uro/Arnkil/Kristiansand.
Att analysera samhällsfrågor
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Statsvetenskaplig metod
Ulf Jakobsson, universitetslektor Ewa Olson, 1:e bibliotekarie
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Forskning – Arkiv - Forskning
- Forældre coaching v/ Allan Scherfig. Stress Glädje Mentale færdigheder Flow -ängslig -fruktan -ledsen -frustreret -arg -tvivel - bra nog (identitet)
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Sikkerhetsarbeidet i våre naboland Hva kan vi lære ? Hvor er de å finnne ? Odd-Tore Ohnstad.
- Det nye programmet for det nordiske språksamarbeidet innen NMR
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Kunskap 1. Vad är kunskap? Hur får vi kunskap?
Nordiska skolprojekt med teater.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Barn och antibiotika i Sverige
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
Metod i samhällsvetenskap
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
Skrivprocessen Hur gick det i går? Är det frågor? Mejla eller ring fredag Intersubjektivitet Vad är målet med texten? Hur disponeras en text?
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Udvalg 51 Miljø Dagsorden for første møde i det danske udvalg: Velkomst NVF generelt Præsentationsrunde af medlemmerne (10 min. pr. person) Virksomhedsplan.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
| 1 LOGO OG MOTTO FOR | 2 RI-president John F. Germ, USA.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Exploateringsavtal och LOU Är det någon som vet vad som gäller?
Elbuss dialogkonferanse 13.feb 2017
Utdanningsdag for nye prosjekteiere
åk1 HT Vecka Vecka 44-2 VT Vecka 3-12 Vecka 13-22
Kvalitativ metod II Hur gick det i går? Är det frågor?
Rekrytering.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Utvärdering av Humaniora Arne Jarrick
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Den pedagogiska kulturen
XX Jämställdhetsintegrad styrning och ledning på övergripande och verksamhetsnivå.
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Kvalitativ metod I Hur gick det i går? Är det frågor? Vilken funktion har metod? Metodbegrepp

Metodens funktion Ska lösa Ditt forskningsproblem (= problemlösningsmetod) Är något konkret och inte något abstrakt Lundquist: ”Med metod avses konventioner om vad som är nödvändigt eller lämpligt att iaktta vid utformning av metodologi, insamling av material, vetenskaplig analys och presentation av resultat. Sammanfattande gäller det frågan om hur forskaren bör gå tillväga [min betoning].”

Metodens funktion (forts) Repstad (s ): ”Metodekapitlet skal ikke være en komprimert versjon av Mellom nærhet og distanse eller andre lærebøker, der metode omtales helt generelt. Presentasjonen skal gå rett på hvordan en selv har gått fram [min betoning]. Metodevalget skal også begrunnes i forhold til problemstillingen. Uten at det skal svulme opp for mye, kan det også være på sin plass med noen betraktinger om hva en ville vunnet eller tapt ved å bruke alternative metoder.”

Metodbegrepp Närhet och distans (PS och COIN) Kvalitativ och kvanitativ metod (PS och WS) Induktion och deduktion (Krigföringsförmåga) Fallstudier och jämförande studier, extensiv vs intensiv design och antal enheter vs antal variabler (strategisk kultur) Metodologisk individualism och metodologisk kollektivism (Ydén, Boyd, Reiter och Stam) ”Individenes handlinger, holdninger, ønsker, følelser og verdier er skapte av og bare forståelige i lys av organisasjonen som helhet. Derfor kan ikke samfunnsvitenskaplige forklaringer ta utgangspunkt i individer. De må ta utgangspunkt i sosiale fenomeners særegne egenskaper og forklare individenes handlinger ut fra disse.”

Metodbegrepp (forts) Betydelse för vår problemställning? ”Hensikten med denna oppgave är att analysera och förklara i vilken utsträckning Norges beslut att anskaffa JSF var rationellt, i vilken utsträckning andra överväganden spelade in och vilka ekonomiska konsekvenser eventuella avvikelser fått.” Närhet och distans Kvalitativ och kvanitativ metod Induktion och deduktion Fallstudier och jämförande studier, extensiv vs intensiv design och antal enheter vs antal variabler Metodologisk individualism och metodologisk kollektivism