© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Referat En sammanfattning.
TILDA ett interaktivt utbildningsprogram
IPad grundkurs.
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Åk 9 - året då det händer -.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Logikprogrammering Ons, 25/9
Ett arbetsområde om poesi
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
Sektorn för Socialtjänst
HJÄRNGYMPA.
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Hur gör du för att förstå en text?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
En guide för arbeten i SO
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Textilarbete Alice Höök.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Regler för citatteknik
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
STUDIETEKNIK.
Lathund PowerPoint 2007 Lathund
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Kom igång med Disgen 5 - röd Skriv ut en ansedel Distanskurs med Bengt Kjöllerström E-post: Kurs.dis.se Kom igång med Disgen 1.
Konsten att vara söksmart ju bättre källor desto bättre slutprodukt.
Språkriktighet. Stor och liten bokstav Stor: vid namn. Sammansättning av namn + helt ord: Stockholmscaféer (jämför med stockholmare) Liten bokstav: svensk.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Vem tror du att du är? (Fritt efter introduktionen på Sveriges släktforskarförbunds hemsida) Värmlands Släktforskarförening Okt. 2015/AJ 1.
Motionsskola - så skriver du en motion till FTFs kongress.
GUI. Dålig visning av kurser vid sök på student När man söker.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
Konsten att läsa en text En guide till textläsningen i kursen Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3.
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
4 processer att behärska:
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
Föräldramöte 09 röd
STUDIETEKNIK.
Novellanalys.
Svenska – skriva berättelser
Barnvakt En novell.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Grammatik gemeinsam lernen
Argumenterande text.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Komma igång med Scratch
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
Hantering av nya Diploma Supplement under övergångsperioden 2019
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Nationella provets läsförståelse För att lyckas på ett läsförståelseprov är det viktigt att gå metodiskt tillväga. Du kan t.ex. läsa alla frågor först och sedan läsa texten och leta reda på svaren. Du kan också läsa första frågan och sedan leta upp svaret i texten och sedan andra och tredje frågan etc. Om du gör en fråga i taget slipper du hålla hela texten i huvudet när du skriver svar på frågorna.

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Nationella provets läsförståelse Ett sätt är att ta en fråga i taget och sedan skumma texten och markera avsnittet där du tror att svaret finns. När du har markerat avsnitten där du tror att svaren till alla frågor finns närläser du dessa så att du får fram det rätta svaret. Om du ändå inte hittar alla rätta svar skummar du texten igen.

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Nationella provets läsförståelse Tiden är din värsta fiende och därför måste du hålla koll på den. Välj den strategi när du läser och svarar på frågorna som du tror går snabbast. Gå vidare om du kör fast och gå tillbaka senare. Det kan vara bra att direkt räkna ut hur många minuter du kan ägna åt varje text.

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Nationella provets läsförståelse Skriv svar med sammanhängande meningar till frågor med öppna svar. Alternativen till flervalsfrågorna är ofta väldigt lika, och du måste ofta läsa mellan raderna för att få fram det rätta svaret. Om du är osäker på svaren till flervals- frågorna - börja med att ta bort det eller de alternativ som absolut inte kan vara rätt.

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Tänk på Tänk igenom en lässtrategi före provet, d.v.s. hur du ska gå tillväga: Ska du först leta reda på avsnittet där svaret till varje fråga troligen finns genom att skumma och sedan närläsa? Ska du närläsa redan från början och ta fråga för fråga? Ska du läsa hela texten först och sedan leta reda på svaren till frågorna?

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Tänk på Skriv svar med sammanhängande meningar till frågor med öppna svar. Svarsalternativen till flervalsfrågorna är ofta väldigt lika. Du måste ibland läsa mellan raderna eftersom allt inte står exakt utskrivet. Håll koll på tiden och se till att du hinner läsa alla texter och svara på alla frågor.

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Behåll fokus! När du gör ett läsförståelseprov är det viktigt att du är fokuserad. Du är lättare fokuserad om du är utsövd. Du är lättare fokuserad om du ätit en ordentlig frukost. Ät frukosten hemma och slösa inte bort provtiden med mat och dryck. Ta också med dig allt material som du kommer att behöva till provet.

© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Lycka till! Om du är väl förberedd behöver du inget ”lycka till”, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra.