Stockholmarnas avfallshantering Mars 2004. Inledning Metod Internetundersökning med 461 respondenter i Stockholm. Felmarginal Mellan 2 och 6 % Tidsperiod:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Avfallshantering för kollektivtrafikförvaltningen
Nu ska vi i motala och vadstena börja sortera våra matrester
Det är lätt & rätt att återvinna!
Hans och Greta.
Fastighetsbyrån Undersökning Myrorna. Bakgrund • Mellan den 8:e och 16:e mars 2011 genomförde Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån en.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Kortare text Vår butik är Svanenmärkt! Miljön, klimatet och en hållbar utveckling är frågor som ligger oss nära. Därför har vi tagit steget till att.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Vad är avfall och hur ska vi hantera det?
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Varför källsorterar vi?
MILJÖ.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Avfallshantering.
Tekniska verken i Linköping
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Avfall och Återvinning Av Simon B, Calle, William och Gillis.
Miljöarbete vid IT-fakulteten IT-fakulteten har ett aktiva miljöarbete och alla studenter och anställda är en del i det arbetet!
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
ÅTERVINNING ÅTERVINNER DU?.
Hållbarutveckling Som en del i vårt arbete med hållbarutveckling så jobbar vi på Hönan med återvinning, att värna om vår naturen och våra leksaker. Här.
Avfallshantering På återvinningscentralen jobbar man med att sortera, bränna och återanvända sopor. Sopbilar kommer och hämtar soporna från våra gröna.
Det är lätt & rätt att återvinna!
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
© Suomen Palautuspakkaus Oy Miljöinsatser vid returautomaten.
Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Hushållssopor/ Brännbart avfall blir fjärrvärme och el disktrasor plastleksaker kuvert post-it-lappar trägafflar mindre textilier (strumpor, trasor och.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Material Delas in i 5 grupper: Polymerer – långa molekyler som egentligen många korta och likadana molekyler som sitter ihop. Keramer och glas – oorganiskt.
Ahmad Azizi Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Dagens program Presentation av projektet och checklista
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
och Vecka 35 BE ® BrucElvis LJUD
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Allhelgonaundersökning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Genomförande Postal enkätundersökning med möjlighet att svara elektroniskt med mobil, läsplatta eller dator Enkäten skickades till 417 kunder som är med.
Sammanfattning presentationer
Miljönyttan vid upphandling: Transport- & avfallsemballage
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Infomöte om vår nya sophantering
Ni gör redan idag (1 av 3) TRANSPORTER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Stockholmarnas avfallshantering Mars 2004

Inledning Metod Internetundersökning med 461 respondenter i Stockholm. Felmarginal Mellan 2 och 6 % Tidsperiod: mars 2004 Nedbrytningar Boendeform: Lägenhet: 310 intervjupersoner (IP) Radhus/villa: 151 IP Ålder: Upp till 30 år: 109 IP år: 230 IP Äldre än 45 år: 122 IP Källsortering: Brukar källsortera: 304 IP Brukar inte källsortera: 157 IP

Kunskap & Beteende

Kunskapsnivå när det gäller hantering och källsortering av avfall Andel i % Radhus/Villa: 151 IP, Lägenhet: 310 IP, Upp till 30 år: 109 IP, år: 230 IP, 46 år och äldre: 122 IP.

Brukar du källsortera ditt avfall? Andel i % Radhus/Villa: 151 IP, Lägenhet: 310 IP, Upp till 30 år: 109 IP, år: 230 IP, 46 år och äldre: 122 IP.

Vad sorterar du ut idag? Andel i % Brukar källsortera: 304 IP, Brukar inte källsortera: 157 IP

Vad sorterar du ut idag? Andel i % Upp till 30 år: 109 IP, år: 230 IP, 46 år och äldre: 122 IP.

Vad sorterar du ut idag? Andel i % Brukar källsortera & bor i radhus/villa: 116 IP, Brukar källsortera & bor i lägenhet: 188 IP, Brukar inte källsortera & bor i lägenhet: 122 IP

Varför brukar du inte källsortera ditt avfall? Allt slängs på samma ställe ”Jag har sett hur det blandas på sopstationer. Det är alltså meningslöst att källsortera.” För långt till sorteringsplats ”Det finns ingen källsortering i fastigheten jag bor i. Har heller ingen lust att springa iväg långa avstånd för att lämna mina sopor ” Finns inte plats för flera kärl i bostaden ”Bor för trångt för att ha flera kärl... ” Det tar för lång tid ” Det tar tid som jag inte har.” Bas: 149 öppna svar

Attityd & Angelägenhet

Tycker du det är viktigt att källsortera avfall? Andel i % Radhus/Villa: 151 IP, Lägenhet: 310 IP, Upp till 30 år: 109 IP, år: 230 IP, 46 år och äldre: 122 IP.

Tycker du att du bidrar till en bättre miljö när du källsorterar? Andel i % Radhus/Villa: 151 IP, Lägenhet: 310 IP, Upp till 30 år: 109 IP, år: 230 IP, 46 år och äldre: 122 IP.

Varför tycker du att källsortering bidrar till en bättre miljö? Vara rädda om miljön ”Det lilla jag gör förbättrar förhoppningsvis miljön.” Bra att återvinna ”Det är ju bättre att man tar vara på sakerna i stället för att samla på hög och göra nytt....” Kretsloppstänkande ”Effektivare återvinning av material och energi. Minskad energiåtgång. Minskade onödiga utsläpp. Mindre hälsovådligt. Bra med kretslopp där så är möjligt.” För att det då ska hanteras rätt ” Jag utgår från att kommunen tar hand om avfallet på ett kompetent och miljöanpassat sätt ifall jag källsorterar.” Bas: 257 öppna svar

Varför tycker du att källsortering INTE bidrar till en bättre miljö? Energibehovet ökar av hanteringen ”Har fått information om att det går åt mer energi och resurser att återvinna avfall.” Allt blandas på soptippen ”Troligen inte, man har ju hört rapporter om att man vid den senare sophanteringen slagit ihop soporna igen.” Min sortering har ingen effekt ”Undrar hur mycket mitt lilla sorterande egentligen betyder.” Allt hämtas i samma container/bil ” Jag har sett när de hämtar våra sopor och det ser ut som de slänger alla olika avfall i samma container” Bas: 87 öppna svar

Skulle du kunna tänka dig att källsortera mer än du gör idag? Andel i % Radhus/Villa: 151 IP, Lägenhet: 310 IP, Upp till 30 år: 109 IP, år: 230 IP, 46 år och äldre: 122 IP.

Vad behöver förbättras/förändras för att du ska källsortera mera? Närmare tillgång till stationer ”Att det ska finnas tillgång till stationer NÄRA - ett par minuters gångväg nära mitt hem” Tätare mellan tömningarna ”Försöker slänga mina tidningar men det är alltid fullt så hälften av tidningarna, glas, batterier ligger utanför och det bättrar ju inte direkt på naturen....” Mer information ”Grovsoprummets sortering! Bättre skyltar med vilka sopor som ska slängas i vilka inkast behövs! Mer information till hushållen så att folk verkligen sorterar!” Markering på förpackningarna ”Skall bli enklare. Förpackningarna kan bli markerade med hur de skall sorteras. Ex om en grej innehåller ett batteri så... eller om ngt ser ut som kartong men egentligen är plast så...” Nytta ”Mer information, både före och framför allt -vart tar det vägen? berätta vad det ger och inte bara hur mycket det kostar” Bas: 348 öppna svar

Kampanjen

Har du sett den här annonsen/informationen? Radhus/Villa: 151 IP, Lägenhet: 310 IP, Upp till 30 år: 109 IP, år: 230 IP, 46 år och äldre: 122 IP.

Vad tror du att de vill säga med denna kampanj? Bättre källsortering ”Att man ska källsortera och lämna sakerna på rätt ställe” Öka källsorteringen ”Källsortera mera för allas skull” Allt är inte vanliga sopor ”Att det finns rätt mycket sopor som inte ska kastas i de vanliga kärlen” Bas: 271 öppna svar

Avsändare Andel i % Sett annons: 58 IP, Ej sett annons: 370 IP

Påverkan på de som observerat kampanjen Andel i % Bas: Sett annons: 58 IP OBS: Endast 58 IP

Vilken information saknar du om avfallshantering? Sorteringsinformation ”en enkel förteckning om VAD som skall slängas VAR, att klistra upp på insidan av dörren under diskbänken t ex.” Lokalisering ”Ja, det som saknas är informationsblad för bostadsområdet där man bor var sopstationerna är lokaliserade. Gärna skulle man vilja ha en karta.” Nytta ”Framförallt vad som händer med avfallet, och ifall det verkligen har någon effekt.” Händelseförlopp ”Hur går det till egentligen. Jag har hört att allt blandas ihop och bränns, precis som postens gula och blå lådor töms i samma säck av brevbäraren...” Bas: 121 öppna svar

Sammanfattning Unga respondenter upplever att de har en låg kunskapsnivå när det gäller källsortering. Dessutom ser vi att ju yngre man är, desto mindre källsorterar man. Den yngsta gruppen är däremot de som tycker det är viktigast med källsortering och som i högst utsträckning tycker att man bidrar till en bättre miljö genom källsortering. Glädjande nog är det även drygt 80% av de yngre som kan tänka sig att källsortera mer än idag. De som bor i lägenhet källsorterar mindre än de som bor i villa och upplever att de har en lägre kunskapsnivå i frågan. I övriga variabler är det ingen stor skillnad beroende på boendeform, förutom att de som bor i lägenhet i något större utsträckning kan tänka sig att källsortera mer än idag. Om man källsorterar eller inte verkar i allra högsta grad vara en definitionsfråga från person till person eftersom det även bland de som uppgett att de aldrig eller nästan aldrig källsorterar finns en hög andel som sorterar ut glas, tidningar, batterier, farligt avfall och elavfall. Kartong, metall och hårdplast är de dock sämre på. En stor andel efterfrågar mer information om vart närmaste sopstation finns och hur avfallet sedan tas om hand. Många är idag skeptiska till att deras insats har någon faktisk betydelse. Observationen för kampanjen var högst bland äldre. Vi ser att de som har sett annonsen i högre utsträckning kan ange rätt avsändare. Bland de som har sett kampanjen har inställningen till källsorteringen ökat, likväl som förtroendet för att avfallet sedan sköts på rätt sätt. Däremot har det faktiska beteendet inte hunnit ändras ännu.