MAIVOR mobila arbetssätt inom vård och omsorg Digital nyckelhantering Tids- och insatsregistrering Mobil dokumentation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Advertisements

Exempel utifrån ett antal målområden
KommITS Stockholm 5-7 November Sebastian Lewenhaupt Sales Manager
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Verksamhets-ombud Välkommen till utbildningen för
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Landstinget i Östergötland
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
KPR Anna-Lena Möllstam Gruppchef Sociala kvalitetsenheten.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Rätt information till rätt person i rätt tid
Socialtjänstlagen, SoL
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Välfärdsteknologi.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Lägesrapport Trygghetstjänster Trygghetslarm  Planering/beslut i kommunerna  SKL - Vägledning - Stöd till kommunerna (två regioner avböjt, fem kvarstår)
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bra planering skapar trygghet
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Trygg Hemgång Ronneby Trygg Hemgång Ronneby april 2017.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Lex Sarah Gäller för: Äldreomsorgen Individ- och familjeomsorgen Funktionshinderomsorgen All verksamhet som omfattas av SoL, LSS samt socialförsäkringsbalken.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
Mobilnyckelprojekt i hemtjänsten, hemsjukvården och trygghetsjouren i Linnéstaden
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Agenda Övergripande tidplan MAIVOR Digital nyckelhantering Tids och insatsregistrering Ekonomistyrning Trygghetslarm Mobila trygghetslarm.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Innehåll Bakgrund Nuläget servicehus Sammanhållet servicehus Hur påverkas personalen på de sammanhållna servicehusen? Trygghetsboende Ställningstagande.
PROCESS GENOMFÖRANDEPLAN
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Agenda Bakgrunden till NVP Erfarenheter från införandet av LCP
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Vision Infocenter - en väg in
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Heby kommuns kvalitetspolicy
Case Frånvarokontroll
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Phoniro Care digital nyckelhantering
MAIVOR – mobilt arbetssätt inom vård och omsorg
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Angered En gemensam äldreomsorg.
Kommun: Göteborg stadsdel Angered Antal handläggare 82 Antal chefer 3
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Ta del av riktlinjerna här
BKK:s medlemsinformation: Nycklar 1. Vårt nyckelsystem 2
Adminstrativ utredning
Enheten för uppföljning och utvärdering
KPR
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Information till verksamhetschefer
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

MAIVOR mobila arbetssätt inom vård och omsorg Digital nyckelhantering Tids- och insatsregistrering Mobil dokumentation

Digital nyckelhantering Omsorgstagarens dörr öppnas med hjälp av en mobil handenhet, t.ex. en smartphone eller en surfplatta Låsenhet installeras på inner-, och vid behov på ytterdörr Viktigt att de som kan och vill öppna sin dörr, även fortsättningsvis ska göra det En traditionell nyckel ska dock alltid förvaras på servicehuset

Digital nyckelhantering

Låsenhet

Nyttor med digital nyckelhantering Minskar tidsåtgången för hantering av konventionella nycklar Medarbetare behöver inte ”vänta” på nycklar, alternativt lämna en nyckel till en kollega utan att detta loggas Olika aktörer (hemtjänst, hemsjukvård) kan oberoende av varandra eller varandras nycklar genomföra hembesök Säkrare loggkontroller Mer effektivt då larmanrop ska åtgärdas Frigör tid för andra arbetsuppgifter Medarbetare inom vård och omsorg får ta del av teknik som finns tillgänglig i samhället Telefonen/surfplattan kan spärras direkt vid förlust

Rollbeskrivning Verksamhetsombud Utförare Hemtjänst Rollen som verksamhetsombud för utförare innebär att du ansvarar för att stödja dina kollegor inom din verksamhet. Främst berör det: Den dagliga dokumentationen kring brukare/kunder/klienter och avser både användandet av systemstöd, rutiner, riktlinjer och mallar. Digital nyckelhantering kring brukare/kunder/klienter och avser både användandet av systemstöd, rutiner och riktlinjer. Tids- och insatsregistrering kring brukare/kunder/klienter och avser både användandet av systemstöd, rutiner och riktlinjer. Uppdraget utförs inom ramen för ordinarie tjänst.

Arbetsuppgifter, Verksamhetsombud Utbildning och support Hjälpa kollegorna inom den egna utförarens verksamheter med dokumentationsfrågor i Treserva Utbilda och hjälpa kollegorna inom den egna utförarens verksamheter med digital nyckelhantering Utbilda och hjälpa kollegorna inom den egna utförarens verksamheter med tids- och insatsregistrering Anmäla ärenden vidare till Användarstöd för Vård och Omsorg vid behov

Arbetsuppgifter, forts Kravfångst Fånga upp och framföra krav och förändringsbehov till Objektspecialister via ändringsbegäran Delta i mötesfora Verksamhetsombudsmöte sammankallande: Objektspecialist Ordinarie verksamhetsmöte – informera om och ta emot Treservarelaterad information för vidarebefordran till Objektspecialist Ordinarie verksamhetsmöte – informera om och ta emot information angående digital nyckelhantering för vidarebefordran till Objektspecialist Ordinarie verksamhetsmöte – informera om och ta emot information angående tids- och insatsregistrering för vidarebefordran till Objektspecialist Delta i andra möten vid behov

Arbetsuppgifter, forts Utbildning Objektspecialisten tar fram utbildningsmaterial som används av verksamhetsombuden i introduktions- och vidareutbildning av Treservaanvändare inom den egna utförarens verksamheter. Objektspecialisten och leverantören tar fram utbildningsmaterial som används av verksamhetsombuden i introduktions- och vidareutbildning av digital nyckelhantering användare inom den egna utförarens verksamheter. Objektspecialisten och leverantören tar fram utbildningsmaterial som används av verksamhetsombuden i introduktions- och vidareutbildning av tids- och insatsregistrering användare inom den egna utförarens verksamheter.

Tidsplan Digital nyckelhantering – Start i Ryd Tids- och insatsregistrering – Start inledande område Mobil dokumentation – Datum ej fastställt

Utrullningsschema Ryd (Leanlink) Skäggetorp (Humana) Dildar omsorg Skäggetorp (Attendo) Vikingstad (Attendo) Nykil (Attendo) Blandaren (Leanlink) Blandaren (Bräcke) Östgötagatan (Humana) Aspen (Leanlink) DAL-teamet City (Leanlink)

Hjälmsätersgatan (Leanlink) Solrosen (Humana) Översten (Humana) Stolplyckan (Humana) Trägårn (Humana) Tannefors (Attendo) Tannefors (Bräcke) Johannelund (Aleris) Johannelund (Berzelii)

Räknestickan (Attendo) Ekbacken (Leanlink) Möjetorp (Vardaga) Ullstämma (Vardaga) Ramstorp (Humana) Berga (Humana) Tröskaregatan (Leanlink) Torparegatan (Leanlink) Kärna (Attendo) Kärna (Leanlink) Vretaliden/Härnebacken (Leanlink)

Linghem (Leanlink) Sturefors/Bestorp (Leanlink) Ulrika (Ulrika hemtjänst) Slaka vård och omsorg AB Livskvalité AB Service och omsorg Blåklint omsorg ISA Omsorg Hemsjukvården, beräknat datum november 2016

Frågor och funderingar?