Syfte: Lägga fram förslag till strategisk inriktning fokus ligger på strategisk inriktning dvs - kap 7 Vision och strategier - kap 8 Behov av kollektivtrafik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Advertisements

Regionala kollektivtrafikrådet 23/ Roller och ansvar.
Västra Götaland Förutsättningar att bli en stark jordbruksregion inom Horisont 2020.
Inventeringar och kunskapsuppbyggnad Lona-träff i Göteborg 23 september 2015.
Nytt BeBo-projekt kopplat till KOMBO-husen Idag finns inget strukturerat sätt att samla in energidata automatiskt från flera fastigheter och flera fastighetsbolag.
Integration, Direktionsmötet den 17 mars 2016 Ny prognos från Migrationsverket Sverige tillsammans-konferenser Aktuellt i projektet (tre processer) EU-projekt.
Regionalt Kollektivtrafik Pris- och sortimentstrategi.
Bild 1 Dialog och samråd kring pris- och sortimentstrategi för Västtrafik DKR hösten 2013.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Målbild Tåg 2035 – tre delar Samrådsunderlag tio punkter huvudrapportsju underlagsrapporter Målbild Tåg 2035.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Utredningen om kommunal planering, del 2
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Regional utvecklingsförvaltning Organisation
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
Miljömålen består av tre slags mål
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Brukarmedverkan/Brukarinflytande
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Nya hastighetsgränser
Förändring för kvalitet och förnyelse
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
CSG så styrs Göteborg.
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Information om REGERINGSUPPDRAG luftrum 2040
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Sammanhållningspolitiken
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Välkomna! 26 april 2019, Uddevalla Tjänstemannanätverket Infrastruktur och Kollektivtrafik Fyrbodal ”InfraKoll-nätverket”
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Fyrbodals kommunalförbund Infrastruktur - Kollektivtrafik
Presentationens avskrift:

Syfte: Lägga fram förslag till strategisk inriktning fokus ligger på strategisk inriktning dvs - kap 7 Vision och strategier - kap 8 Behov av kollektivtrafik 2016 och (kap 3 Avvägning mellan allmän och kommersiell trafik) Den 31 maj beslutar nämnden om hela trafikförsörjningsprogrammet inför RF i september Regionala kollektivtrafikrådet 20 april

Dialog om trafikförsörjningsprogram 1.Delregionala kollektivtrafikråd 2.VSBF (Västsveriges bussbranschförening) + Taxiförbundet 3.Trafikföretagen 4.Regionorgan/landsting/THM i samtliga grannlän 5.Trafikverket 6.Västsvenska Handelskammaren 7.HSO-Västra Götaland, org. för personer med funktionsnedsättning 8.PRO Göteborg, pensionärernas riksorganisation 9.Göteborgs universitet 10.Göteborgs Förenade Studentkårer (GFS) 11.Swedavia, Landvetter flygplats 12.Västra Götalandsregionen miljösekretariatet 13.Resenärsforum, nationell nivå och Västsverige 14.Västsvenska turistrådet och Södra Bohuslän Turism 15.Naturskyddsföreningen 16.Taxi 17.Länsstyrelsen (skickat över handlingen) 18.Västtrafik

Kollektivtrafiknämndens synpunkter från 19 april 1.Övergripande målet är ok 2.Delmål 1, resandemålet: Hela-resanperspektivet bör läggas in. 3.Delmål 2, nöjdhetsmålet: Lägg in varumärkesuppbyggande åtgärder 4.Delmål 3, funktionsnedsatta: Bredda målformuleringen till att omfatta alla resenärsgrupper. 5.Delmål 4, miljömålet: Inga synpunkter 6.Delmål 5, ekonomimålet: Utgår som delmål 7.Lägg in skrivning om kollektivtrafik och turism 8.Utmaningar: Flytta skrivningen om att förenkla pris- och biljettsortiment till kort sikt 9.Lägg in skrivning om Forskning och utveckling som drivande i alla delmål 10.Sid 40 De värderingar som ligger till grund för målet bygger på vissa förutsättningar beträffande befolkningsutveckling,bostadsbyggnation, arbetsmarknad, infrastruktur med mera i hela Västra Götaland. 11.Sid 42: Knut- och bytespunkterna är viktiga delar i framtidens kollektivtrafik i Västra Götaland. 12.Delmål 2 Nöjdhetsmålet höjs till %. 13.Delmål 1, pkt b: Ska vi stärka skrivningarna om matartrafik till de större knut- och bytespunkter? 14.Diskussion om det prioriterade övergripande nätet i kapitel 8 skall läggas in i delmål 3 eller 1.

Regionala kollektivtrafikrådets förslag (A) 1.Tydliggör att flerstegsprincipen är ”vägledande” för resurseffektiv planering och inte ska ses som en planeringsmanual. 2.Pris-och sortimentsstrategin läggs in som en strategi, även under delmål 1 samt under utmaningar lyfta upp utmaningen att förenkla systemet till kort sikt. 3.Hela-resan-perspektivet lyfts in som en egen strategi (ny) under delmål 1. Det handlar bl a om att utveckla anslutningstrafik, pendelparkeringar, terminaler, knutpunkter, GC-nät, mobility management-åtgärder, information mm. Se sidan 8. 4.Tydligare skrivning om att kriterier för kollektivtrafikens servicenivå på landsbygd och för mindre orter behöver utvecklas och utredning göras i samverkan med de delregionala kollektivtrafikråden. Se exempel sidan sidan 26

5.Kollektivtrafikens betydelse för turismen förtydligas i den strategiska inriktningen generellt (nulägeskapitlet och visionskapitlet) samt för respektive delregion, samt kopplat till båttrafiken. Se sidan 2. 6.Tydliggör vikten av att minimera länsgränsens betydelse vid utveckling av trafik och biljettsystem, för att underlätta arbetsmarknads- och studiependling. Anpassa texten för respektive delregion. För Göteborgsregionen bör en särskild skrivning lyftas in för fortsatt samverkan med region Halland kring trafiken i Kungsbacka. 7.Tydliggör behov av ökad järnvägskapacitet för att matcha behovet av tågtrafik i enlighet med programmet och kommande tågstrategi. 8.Strategin för jämlikhet, jämställdhet och integration flyttas från delmål 2 till delmål 3 och kompletteras med barnperspektivet. På detta sätt breddas målet om kollektivtrafikens tillgänglighet. Regionala kollektivtrafikrådets förslag (B)

9.Delmål 5 utgår från programmet. Arbetet med FoU-strategi flyttas därmed till delmål Miljömålet korrigeras till följande; ”Kollektivtrafiken skall utvecklas så att den både minskar transportsektorns miljöpåverkan och sin egen miljöpåverkan till 2025” Följdändringar görs i texten för miljömålet. Delmålet kompletteras med uppgift om att Västtrafiks fastigheter omfattas av miljömålet, samt att utvecklingsarbete krävs för att nå målet om att minska buller från kollektivtrafiken. 11.Anpassa texten om tillgång till bytespunkter och terminaler för koppling till nationell branschgemensam utredning (kapitel 3). 12.Lägg in skrivning om Forskning och utveckling som drivande i alla delmål 13.Lägg in varumärkesbyggandet som en strategi för delmål Delmål 2 Nöjdhetsmålet höjs till %. Föslag: Ge sekretariatet i uppdrag att göra en analys och föreslå målnivå beroende på bl a mätmetod 15.Delmål 1, pkt b: Ska vi stärka skrivningarna om matartrafik till de större knut- och bytespunkter? 16.Diskussion om det prioriterade övergripande nätet i kapitel 8 skall läggas in i delmål 3 eller 1. Regionala kollektivtrafikrådets förslag (C)

Synpunkter från övriga intressenter Västsvenska handelskammaren 1.Bejakar satsning i pendlarstråken 2.Omfördelning av resurser från ”svaga” landsbygdslinjer till tunga pendlarstråk 3.Ställer sig tveksam att bygga ut spårvagnstrafiken i Göteborg (kostnadsskäl) VGRs miljösekretariat (preliminär) 1.Programmet bör kompletteras med att miljömål även finns för VGRs fastigheter och att det bör gälla Västtrafiks terminaler och andra byggnader 2.Tydligare hänvisningar till VGRs miljöpolitiska program Trafikverket 1.Anpassa programmet till den branschgemensamma vägledningen (avser konkurrensneutral tillgång till terminaler) Kollektivtrafiksekretariatet 1.Delmål 5 Västtrafiks självfinansieringsgrad utgår som mål (förutsättning) 2.Programmet bör kompletteras med att kollektivtrafikens marknadsandel också är ett viktigt miljömål (detta påpekas även av Naturskyddsföreningen)

Nöjdhetsmålet