Öva, pröva, lära genom simulering - om man vill/vågar 131002 Håkan Hult.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Självledarskap Som Skapar Skillnad – läsåret
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
Lösningsinriktad Pedagogik.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Supported Employment & Customized Employment
Utbildningar (just nu)
Lokal pedagogisk planering i förskolan
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Akuta barnsituationer på förlossningen i Linköping. Förkortning ABS.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Faktorer för lärande (2I1073)
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Pedagogisk idé …det är mycket som händer…. historia Formulera Pedagogisk idé LTU 2012 Informationsinsatser – Institutions, avdelnings, vss-möten.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan,
Läroplansträff Välkomna!.
Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
Lite om lärande och stöd för lärande
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Kognition, design och utvärdering
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Lärande utvärdering genom följeforskning
Återkoppling och minnesförvittring i klinisk träning Italo Masiello, Docent, Lektor Karolinska Institutet och Kliniskt träningscentrum.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
På uppdrag av KlinSim: Metodikum Kliniskt träningscentrum, Örebro Clinicum.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Studiedagen ”Läkarrollen” TISDAG 8 MARS Blir fascinerad av detta fantastiska yrke jag har valt att utbilda mig till. Vill jag verkligen bli läkare?
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
Fördjupning och examination av VFU
Från steg 1 till examinerad
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
POX i höger hand och en fot
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Workshop Arbetsplatslärande.
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Träff 7 Välkomna!.
Instruktörskurs med fokus på
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Öva, pröva, lära genom simulering - om man vill/vågar Håkan Hult

En som-om-aktivitet För studenten ett närmande till vårdvardagen För den erfarne ett steg bort från vårdvardagen Skillnad student – professionell: –Lärandefokus för studenter –Studenter ”bottnar” inte på samma sätt –Risken att ”tappa ansiktet”

Slump, tanke eller tradition Sjuksköterskestudeterna i Sydney Läkarstudenterna i Linköping Människa – kropp

Community of practice (Lave & Wenger) Yrkesgemenskap där man delar mål, värden och metoder Identitetsskapande Novisen: legitimt men perifert deltagande Lära av novisen

Constructive alignment Mål - undervisning - utvärdering bildar en ”harmonisk” helhet AT-provet (mål och krav) Traditionella mål inom högre utbildning Framtung - baktung och simulering Debriefing del av en helhet, gör inte debriefing till en teknikalitet

Har debriefing någon betydelse? Reed et al (2013) Liten skillnad debriefing med och utan video Boet et al (2013) Ingen skillnad om teamet eller instruktör leder debriefing Decker et al (2013) Debriefing är viktigaste komponenten i simulering Debriefing - reflektion

Kolb - ”Hus-Gud” inom debriefing Kolb och experiential learning (pragmatism & kognitivism) Andra lärteorier som kan vara till nytta vid simulering: –Behaviourismen –Socialkonstruktivismen –Fenomenografin/variationsteorin

Lärstil, personlighet och idrottsval Kolbs lärcirkel Konkret AktivReflektera Abstrakt Bowling, Dart, Golf, Konståkning

Motivation är grunden - hur få med skeptikern? Motivationsdefinition: –Målattraktivitet X Metodrelevans X Uppnåendesannolikhet Få med skeptikern & den ängslige gm: –Pröva snarare än öva –Teoretisk simulering (enbart eller som komplement för att nå extended abstract) –Ev ”slopa” video

Att ta ställning till inför simulering Ha mål eller låta dessa komma upp vid simulering/debriefing Tydligt eller otydligt, känt eller okänt vad som ska fokuseras i debriefingen Öva - pröva Individ, grupp eller organisation i fokus (ex superakut kejsarsnitt resp hissimuleringen) Motorik, kognition och/eller affektion i fokus vid debriefingen Simple - comlicated - complex

Seminariekvadranten kan stämma till eftertanke YTA KafferepLäxförhör PRIVAT TEXTNÄRA TerapiAnalys/syntes DJUP

Fundamentet i all pedagogisk verksamhet Tillit Delägarskap Att bli sedd Nyfikenhet Lagom svåra uppgifter Reflektion och återkoppling Interaktion/grupp

En teori som kan vara intressant Practiceteori (socio-materiell teori) Kemmis, Schatzki Sayings, doings, relatings, set-ups Svårigheter vid simuleringsforskning: –Effekten i verkligheten –Vilka resultat ska man mäta (trygghet, agerande)