Samordning av Lärarlyftet II vid Stockholms universitet 2012-2016 Lärosäteskonferens på Skolverket den 7-8 april 2016 Ulla-Brita Ekqvist, projektledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Lärarlegitimation.
Mål för insatsen ”Utbildningen ska, med utgångspunkt från individens behov, kunna kombineras med förvärvsarbete eller andra aktiviteter, t.ex. arbetslivsorientering,
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Examensarbeten Syftet med dagens möte är: att informera om föreslagna förändringar –Nya rutiner –Nya riktlinjer och anvisningar (remiss) att.
Rektor Malmö Borgarskola
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen Fyrbodals kommunalförbund 3 april 2013 Pär Lönegård.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Medicinska kommittén /1 Medicinska kommittén Uppdrag och arbetsgång.
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
RCC Regionalt Cancer Centrum Stockholm - Gotland
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Förstudie: Hållbar konsumtion
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Utvecklingsplan för förtroendevalda Material för ordförandekonferens.
RCC Norr RCC Uppsala-Örebro RCC Stockholm-Gotland RCC Väst RCC Öst
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Lärare nationella minoritetsspråk
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Ingemar Götestrand Goda exempel på hälsoinriktad struktur Vårdprogram Flödesmodeller Livsstilsteam Livsstilsmottagning Hälsorum Egenvårdsrum.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Metodstöd för samtalsledare Ett projekt i syfte att implementera Nationell handlingsplan för klamydiaprevention Adlon Anna-ChuChu Schindele,
April 2016 HSO Sjukersättning Frågor Assistansersättning Frågor Mina sidor Försäkringskassan informerar.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
En projektmodell i praktiken
Utvärdering Miljösamverkan Skåne Anna Asp
Riksrevisionens årliga revision
Förstudie: Hållbar konsumtion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Pilotlänens rundabordssamtal
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Överenskommelse mellan staten och SKL
Innehåll Min bakgrund som chef och ledare
Arbetsplatsförlagt lärande
Triagering – rätt vård till rätt patient i rätt tid
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Välfärdsberedningen
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
SAMS – Samverkan socialtjänst skola Obruten skolgång för placerade barn Eva Agåker Eva hälsar välkommen.
Tanum
Utvärdering Miljösamverkan Skåne Anna Asp
Presentationens avskrift:

Samordning av Lärarlyftet II vid Stockholms universitet Lärosäteskonferens på Skolverket den 7-8 april 2016 Ulla-Brita Ekqvist, projektledare Lärarlyftet II

Lärarlyftet II vid Stockholms universitet 1. Vad är det vi arbetar med? 2. Kontaktpersonens roll? 3. Vem gör vad och när? 4. Hur skapar man en effektiv organisation kring arbetet med LLII? 5. Framgångsfaktorer? 6. Reflektion /U-B. Ekqvist

Vad är det vi arbetar med? ● Regeringsuppdraget Lärarlyftet II ● Skolverket nationell samordnare ● Samordning av uppdraget vid Stockholms universitet ● Ett tjugotal institutioner och centra ● Kvalitetssäkring /U-B. Ekqvist

Kontaktpersonens roll? ● Kontaktperson = Projektledare/Uppdragsledare ● Dokumentet ”Uppdrag och rollbeskrivningar” Vad? Kortfattat: Överblick/expertis på innehållet. Skolverkets ”förlängda arm”. Kvalitetssäkring av samordningsfunktionen. Hur? Internt arbete : Att samordna, skapa trygghet, driva, engagera, sporra, kontrollera, visualisera, verifiera, utveckla arbetsformer interaktivt, kvalitetssäkra /U-B. Ekqvist

Vem gör vad och när? Rollbeskrivningar Flödesschema ● PROJEKTLEDARE ● PROJEKTMEDARBETARE ● PROJEKTADMINISTRATÖR ● KOMMUNIKATÖR ● CONTROLLER /U-B. Ekqvist

Hur skapar man en effektiv organisation kring arbetet med LLII? /U-B. Ekqvist

Framgångsfaktorer? Att identifiera framgångsfaktorer och ”trång sektor” Engagerade projektteam skapar trygghet Ha kontroll på innehåll, ändringar och ”nyheter” Visuell modellering (ex Uppdrag, Flödesschema, Roller) Utveckla interaktivt Verifiera kvaliteten (systematisk uppföljning, utvärdering) /U-B. Ekqvist

Att verifiera kvalitet/Exempel ● Kvalitetsförsäkring: Uppföljning och utvärdering av fem projektaktiviteter utifrån kvalitetsaspekterna organisation av innehåll/genomförande/samarbete Offertförslag, Webb, Ansökningsperiod, Fakturering, Medelsfördelning + validering för tillgodoräknande + kommunförlagda kurser ● Utvärderingsfrågor till institutionerna ● Samtal med ex Antagningen ● SWOT ● Rapport LLII/SU / U-B. Ekqvist

Reflektion /U-B. Ekqvist