Samordning av Lärarlyftet II vid Stockholms universitet Lärosäteskonferens på Skolverket den 7-8 april 2016 Ulla-Brita Ekqvist, projektledare Lärarlyftet II
Lärarlyftet II vid Stockholms universitet 1. Vad är det vi arbetar med? 2. Kontaktpersonens roll? 3. Vem gör vad och när? 4. Hur skapar man en effektiv organisation kring arbetet med LLII? 5. Framgångsfaktorer? 6. Reflektion /U-B. Ekqvist
Vad är det vi arbetar med? ● Regeringsuppdraget Lärarlyftet II ● Skolverket nationell samordnare ● Samordning av uppdraget vid Stockholms universitet ● Ett tjugotal institutioner och centra ● Kvalitetssäkring /U-B. Ekqvist
Kontaktpersonens roll? ● Kontaktperson = Projektledare/Uppdragsledare ● Dokumentet ”Uppdrag och rollbeskrivningar” Vad? Kortfattat: Överblick/expertis på innehållet. Skolverkets ”förlängda arm”. Kvalitetssäkring av samordningsfunktionen. Hur? Internt arbete : Att samordna, skapa trygghet, driva, engagera, sporra, kontrollera, visualisera, verifiera, utveckla arbetsformer interaktivt, kvalitetssäkra /U-B. Ekqvist
Vem gör vad och när? Rollbeskrivningar Flödesschema ● PROJEKTLEDARE ● PROJEKTMEDARBETARE ● PROJEKTADMINISTRATÖR ● KOMMUNIKATÖR ● CONTROLLER /U-B. Ekqvist
Hur skapar man en effektiv organisation kring arbetet med LLII? /U-B. Ekqvist
Framgångsfaktorer? Att identifiera framgångsfaktorer och ”trång sektor” Engagerade projektteam skapar trygghet Ha kontroll på innehåll, ändringar och ”nyheter” Visuell modellering (ex Uppdrag, Flödesschema, Roller) Utveckla interaktivt Verifiera kvaliteten (systematisk uppföljning, utvärdering) /U-B. Ekqvist
Att verifiera kvalitet/Exempel ● Kvalitetsförsäkring: Uppföljning och utvärdering av fem projektaktiviteter utifrån kvalitetsaspekterna organisation av innehåll/genomförande/samarbete Offertförslag, Webb, Ansökningsperiod, Fakturering, Medelsfördelning + validering för tillgodoräknande + kommunförlagda kurser ● Utvärderingsfrågor till institutionerna ● Samtal med ex Antagningen ● SWOT ● Rapport LLII/SU / U-B. Ekqvist
Reflektion /U-B. Ekqvist