Supply chain och logistik: fiskeproduktion över tid i Dinahican, Filippinerna Jerry Olsson Inst. för Ekonomi och Samhälle, Avd. för Kulturgeografi Handelshögskolan,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
1. Varför finns det pengar?
Geografiska begrepp svåra ord
Ekonomiska system.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Ekonomiska och politiska utmaningar i samband med rättighetsbaserad förvaltning Staffan Waldo.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Behövs det pengar? Byteshandel.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Överbefolkning.
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Rostows Take-off teori.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING 4 kilometer från varandra men en vit fläck på kartan.
How to analyze data Some examples…. Pålgrundläggning - verifiering av bärförmåga Kurvorna ovan visar en påle som slås ned i lera. Något ”svar” erhålles.
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Hållbara Konsumtions- och Produktionsmönster Varför Jordbruk - Vatten?? 70% av uttaget av vatten från sjöar/vattendrag/grundvatten för jordbruksbevattning-
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Medicinsk teknik för en bättre livskvalitet och tillväxt Seminarium Björn-Erik Erlandsson
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Industriella revolutionen
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Samhällekonomi.
Den industriella revolutionen
Industriella Revolutionen
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Globala utmaningar - lokala lösningar Johan Kuylenstierna Executive Director, Stockholm Environment
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Orebro.se Vår kraft blir din! Välkommen att satsa på Örebro.
Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Transportsystemets effekter på socioekonomisk exkludering Jerry Olsson IES, Avd. för kulturgeografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet
Supply chain och logistik i Globala Syd: fiskeproduktion över tid i Dinahican, Filippinerna Jerry Olsson Institutionen för Kulturgeografi och Ekonomisk.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Hur ska vi transportera?
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F2: Smith and Ricardo Per-Åke.
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F3: Heckscher-Ohlin Per-Åke.
Geografiska perspektiv på transporter, del 5
@GreaterCph #GreaterCph
Transportpolicy Jerry Olsson
Geografiska perspektiv på transporter, del 3
Naturlandskap blir kulturlandskap
Det automatiserade transportsystemet – vad innebär det för staden? Automatiserade fordon Transport som tjänst Lite exempel på pågående forskning i.
Geografi Henrik Carlsson.
International Business & Economics Program 240 Credits
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Produktion, handel och transport
International Business & Economics Program 240 Credits
Rostows Take-off teori.
Papper Produktion och leveranser
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Supply chain och logistik: fiskeproduktion över tid i Dinahican, Filippinerna Jerry Olsson Inst. för Ekonomi och Samhälle, Avd. för Kulturgeografi Handelshögskolan, Göteborgs universitet

2 Arkipelag Dåligt utvecklad transportinfrastruktur Kraftig utfiskning F YSISKA BARRIÄRER OCH FISKRESURSER I F ILIPPINERNA

V ÄGSITUATION I VISSA S YDÖSTASIATISKA LÄNDER LandTotal väglängd (mil)Belagd väg (%)Befolkning 2007 (miljoner) Filippinerna Indonesien Malaysia Thailand Vietnam

V ÄGSITUATIONEN I F ILIPPINERNA VägklassificeringLängd (mil)Belagd väg (%) Nationella Arterial Secondary Provinsiella Stad70577 Kommun By (barangay) (59 % av totalen)7 Totalt

Ö VERFÖRING AV GODS TILL JÄRNVÄG INTE ATT TÄNKA PÅ

S KAPANDET AV OCH RESPONS PÅ EKONOMISKA MÖJLIGHETER The real value of transport impact studies identify the circumstances under which various social and economic changes occur (Wilson, 1973). I) Skapandet av ekonomiska möjligheter är beroende av o Är regionens resurs efterfrågad på marknaden, eller finns det potential efterfrågan? o I vilken omfattningen har en förbättrad transportlänk påverkat transporterna? o Hur lätt är det för producenterna regionen att få tillgång till transporttjänster? 8

S KAPANDET AV OCH RESPONS PÅ EKONOMISKA MÖJLIGHETER II) Respons på ekonomiska möjligheter är beroende av o Lokalsamhällets (el. utomstående investerare) intresse av att utnyttja resursen? o Lokalsamhällets (el. utomstående investerare) kapacitet att utnyttja resursen? o Kan det antas att utnyttjandet är vinstgivande? o Är vinsten högre än om investeringen hade gjorts i en annan resurs? 9

Möjliggörare och frigörarere It allows old things to be done in new ways and new things to emerge. In turn, these innovations drive social and economic advances. That old things can be done in new ways and new things can emerge implies, that long- term changes in scale, division of labour, composition and location of economic activities are induced by transport investments. Bring previously unproductive resources into production. Likewise, increased competition will theoretically benefit the entire society through lower trade costs and consumer prices, as well as improved productivity, technology and investment transfer, and information flow Improved transferability. Kostnad (tid, pengar), flexibilitet, punktlighet. 10

11

12

N ATUR - OCH TRANSPORTGEOGRAFISKA BARRIÄRER I STUDIEOMRÅDET Bergskedja i väster Stilla Havet i öster (stora fiskresurser) Flod utan broförbindelse i norr Mangroveträsk i söder Monsun (oktober till mitten januari) Tyfoner Inga stora städer eller hamnar på Filippinska östkusten 1 väg leder in till området Floden i norr har inte broförbindelse Många av kommunens vägar ej framkomliga vid regn Osäker tillgång till elektricitet 1994: public calling centre 1996: fast telefon i hushållen i huvudorten 2002: mobilt nätverk 13

”T HE NAME OF THE GAME ” I FISKESEKTORN Leverera så mycket fisk som möjligt, så ofta som möjligt, så snabbt som möjligt året runt 15

T RANSPORTAPPARATENS BETYDELSE FÖR FISKESEKTORN ”Delays and low travel speed = unfresh fish and low selling prices. No delays and high travel speed = fresh fish and high selling prices” (HR No. 70, Dinahican, 2001).

P ROBLEMET MED ATT MATCHA FORDON, IS OCH LANDAD FISK PÅ SAMMA GÅNG Om fisk + is var tillgängliga men inte fordon så förstördes fiskens kvalitet Om fisk + fordon var tillgängliga men inte is kunde ingen leverans ske då leveranstiden översteg fiskens färskhet Om is + fordon var tillgängliga men ingen fisk kunde ingen leverans ske Om is + fordon + fisk var tillgängliga var leveranserna fortfarande ofta spolierade p.g.a. dålig väg, speciellt under monsunperioden Utfall: mycket lite interaktion och handel.

U TVECKLINGEN INOM FISKESEKTORN I FISKEBYN D INAHICAN, F ILIPPINERNA 1936: Vägen mellan Famy–Infanta öppnas för motortrafik (63 km). Tidigt/mitten 1960-talet: Befolkning ca i början av 1960-talet. Överflöd av fisk även längs med kusten. Små finmaskiga fiskenät och enkel rev och krok. Byteshandel (barter system). Fisk börjar så smått levereras till Manila i bussar. Mellan 1963–1968 hyrs 1 jeepney in för fiskleveranser (ägaren är fiskhandlare i Manila). Fisk levereras till Divisoria och Roxas Boulevard, Manila. Slutet 1960-tal till mitten 1970-talet: Första produktionsanläggning för is. Första privatägda motorfordonet 1968 (jeepney, lastkap. 30 fisklådor, 50 kg. per låda = 1,500 kg). Små motoriserade fiskebåtar. Första rurala banken Från byteshandel (barter system) till oligopol/sukisystem. Fortfarande överflöd av fisk längs med kusten. Fisk börjar levereras till Malabon, Manila (landets största fiskmarknad) under tidigt 1970-tal. 2 nya privatägda motorfordon i mitten av 1970-talet. Fisheries decree 1975.

Malabon (fiskmarknad) Roxas Blvd. Divisoria Mkt. Vägen till studieområdet Risk för hälsa och liv att äta fisken (utsläpp ind. & jordb.) Kallsupar rekommenderas inte (utfiskat) Notera lokalisering av hamnar och flygplatser Int. flygplats North/south harbour EDSA

Slutet 1970-tal till slutet av 1980-talet: – Plan på att bygga motorväg mellan Marikina (förort Manila) – Infanta slutet 1970-talet. – Utfiskning i Filippinerna uppmärksammas mer och mer tidigt 1980-tal, främst kustfisket. – Immigranter börjar anlända i Dinahican (omlokalisering av fiskekunskaper). – Fortfarande oligopol/sukisystem. – Medelstora fiskebåtar mitten av 1980-talet. – Beslut att uppgradera vägen mellan Famy–Infanta – Nationell bankreform i slutet av 1980-talet (tillgång till kapital ökar) talet: Local Government Code 1991 (decentralisering från central till lokal nivå). Mellan 1993–1995 uppgraderas vägen mellan Famy–Infanta (63 km. lång nationell väg) öppnar första public calling centret, 1997 privata telefoner i Infanta town proper. Fiskeagenter börjar tillhandahålla kapital för investeringar i produktionsmedel. Avancerad handrevfiske, stora nät & fiskebåtar, habong, bojer början/mitten av introduceras den första lätta lastbilen (lastkap. max. 60 fisklådor, 50 kg. per låda). Fiskmarknaden går från oligopol/sukisystem mot konkurrens omkring 1996/ invånare Fisheries Code 1998.

1:a omgångens migranter 2:a omgångens migranter (kedjemigration)

V ÄGFÖRHÅLLANDEN MELLAN F AMY –I NFANTA FÖRE OCH EFTER 1995 VägförhållandenFöre 1995Efter 1995 Längd (km.) Vägklassificering Vägbeläggning Vägskick Beläggningsform: Bredd (meter) Lutning Kurvor 63 Nationell Grus Dålig till usel – 4–6 Väldigt skarp 468 med skarpa krökar 63 Nationell Asfalt Bra 80 mm. AC, 170 mm. bas, 150–180 mm. grundbas m. vägren Skarp 178 rätade kurvor

F ORDONRELATERADE KOSTNADER FÖRE – EFTER UPPGRADERINGEN AV F AMY - INFANTA VÄGEN VariabelFörändring efter 1995 Bränslekonsumtion i liter (jeepney) Underhåll/reparationskostnader Däckbyte (2 däck vid varje byte) Transporttid (enkel väg Manila 145 km.) 35% minskning (genomsnitt) 44% minskning (genomsnitt) Från 1 till 1½ i månaden till varannan eller var 3:e månad Halvering (från 7 – 8 timmar till 3,5 – 4 timmar)

2000–2009: Den kommunala hamnen uppgraderas till högre kapacitet Fortfarande ’open access policy’, svaga institutioner. Utfiskning längs med kusten början av 2000-talet. Planer på att uppgradera fiskhamnen till en regional hamn 2007 (7 stycken i landet). Kustfisket i det närmaste helt utfiskat Byggandet av vägen mellan Marikina–Infanta 50% färdig invånare 2009.

A NTALET FISKEBÅTAR OCH MOTORFORDON, ÄGDA AV RESPONDENTER I D INAHICAN 1990– 2001, FÖRDELAT PÅ STORLEK OCH FORDONSTYP År FiskebåtarMotorfordon (HFs) SmåMediumStora Totalt Jeepney Lätt lastbil Totalt HFsHRsHFsHRsHFs

G ENOMSNITTLIG LANDNING PER STOR FISKEBÅT I HAMNEN UNDER GODA VÄDERFÖRHÅLLANDEN 1990–2004 ( TON ) N OTERA : STORA BÅTAR SOM INTE ÄGDES AV DINAHICANBOR INKL. T. O. M År Januari–FebruariMars–AugustiSeptember–December

Efterfrågan/intervening opportunity/överfiske Väginvestering Transportkostnad, tillförlitlighet, lastkapacitet Garanterade leveranser till fiskagenter i Manila Tillgång till kapital (lättare/billigare) Investeringar (båtar/ fordon/utrustning/is) Tryck på resurser: befolkning, båtar, utrustning Ökad produktion, syssel- sättning, konkurrens, inkomster Resursuttömning Kustfiske: Ja. Havsfiske: Nej Relativt läge vs. konkurrenter/marknader förbättrades Open access/brist på implementering av lagar Regional fiskhamn Marikina–Infanta vägen Förbättrad tillgänglighet till havs (ökad rumslig vidd)

S LUTSATSER TRANSPORTINFRASTRUKTUR… har möjliggörande kvaliteter (enabling qualities) en frigörande roll (releasing role) o kan snabba på en utvecklingsprocess som antingen inte startat eller som startat men i låg takt o är nödvändigt men inte tillräckligt 28

Marikina-Infanta highway