Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING 4 kilometer från varandra men en vit fläck på kartan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING 4 kilometer från varandra men en vit fläck på kartan."— Presentationens avskrift:

1 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING 4 kilometer från varandra men en vit fläck på kartan

2 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING

3 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING

4 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Titel på presentationenDatumSidan 4

5 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Business Environment Manufacturing labour force breakdown at a country, region and site level (metal/steel, plastic, high tech, etc…) Availability Of Human Resources Regional and site labour force Engineering (total availability and rate of unemployment) Technicians (total availability and rate of unemployment) Manufacturing workforce (total availability and rate of unemployment) Business Environment Please describe significant foreign direct investment projects in the targeted region/site for the past 3 years, including company, industry, size of investment and projected employment.

6 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING

7 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING

8 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING HH-området ska skapa förutsättningar för en ökad tillväxt i området bland annat genom att vi underlättar för de företagare som överväger eller vill etablera verksamhet i området. De kluster och branscher som dominerar i den norra delen av Öresundsregionen ska identifieras och synliggöras i syfte att öka utvecklingen av näringslivets möjligheter till nya nätverk och affärer över sundet.

9 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Samarbeten i transnationella regioner ger fördelar och skapar fler möjligheter att utnyttja erfarenheter och kunskaper från två system. Det bidrar i sin tur till att det blir attraktivt för företag att befinna sig i gränsregioner.

10 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING ”Man tar färjan över, dricker en öl och äter smörrebröd.” ”Jag känner inte till Helsingörs näringsliv på samma sätt som jag känner till näringslivet i Helsingborg.” ”Där borde finnas en (…) organisation som vet allt om hur Helsingborg och Helsingör kan samarbeta med varandra.”

11 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Företagen har mycket liten insikt och kunskap om näringslivet på andra sidan sundet. Samarbetet kan tänkas öka om där funnits en förståelse och kontinuerlig information om näringslivet. Kulturskillnader ses inte som ett hinder för ett samarbete. Språket kan vara källa till problem i affärs- samanhang då man använder olika termer.

12 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING

13 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING

14 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING §

15 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING

16 STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING Efterfrågad statistik Arbetslöshetsstatistik Demografi Utbildningsnivå, utbildningsinriktning och utbildningsanordnare. Näringslivsstruktur Pendlingsmönster Flyttningar Kultur och turism Inkomster Levnadsvillkor


Ladda ner ppt "STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING 4 kilometer från varandra men en vit fläck på kartan."

Liknande presentationer


Google-annonser