Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

Kommunikationsplan.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Nystart av teamtandvård på ftv Kramfors
Högskoleförberedelse
Lokalgrupper och temagruppers organisering
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Centrala innehåll och kunskapskrav
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Nå målen med planerad information och kommunikation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Strategisk kommunikation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Behov av habilitering och rehabilitering
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Reseproduktion och försäljning
Aktiviteter och upplevelser
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansnätverk förskolan
Marknadsföring och försäljning
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Eget arbete mellan workshop 1 och 2 Kristina Stener.
Kommunikationsplan för ----
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Callcenter i fokus 2012 Bättre texter ger nöjdare kunder Hur kan kundkommunikationen förbättras och kundnöjdheten öka med bättre texter?
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
Workshop 2: Skapa egna e-tjänster och skicka ärenden till era patienter.
173 dagar kvar ….. Nummer 4 vecka
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Birgitta Laurent.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Agenda till telefonavstämningar med Health Navigator
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kommunikationsplan.
Spridning av säkrare praxis
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Tips & trix.
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Att håll och utvecklas som ledare
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer”
Presentationens avskrift:

Mall för kommunikationsplan

Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad kommunikation är en avgörande framgångsfaktor för att lyckas med införandet av e-tjänster. Mallen är ett stöd i hur man kan tänka och gå tillväga med planering och genomförande av kommunikationsinsatser. Genom att gå igenom och svara på frågorna så får du ett stöd i att ta fram en kommunikationsplan för just er verksamhet. Ni behöver också utse en ansvarig för kommunikationen. –Men att vara ansvarig för kommunikationen är inte detsamma som att man genomför alla aktiviteter. Det kan flera personer göra. Mall för kommunikationsplan

Kommunikationsplanen summeras upp i aktivitetsplanen på bilden. Men för att komma dit behöver du gå igenom alla planeringssteg i denna PPT. Aktivitetsplanen hittar du sist i denna presentation.

Hur ska vi använda webbtidboken? –Vilken ärendetyper ska vi erbjuda via webbtidbok? –Vilka tider ska vi lägga in i webbtidboken? –Hur många av våra listade patienter berörs av att vi inför webbtidbok? –Vilken personal berörs av att vi inför webbtidbok? –Hur påverkar införandet vår verksamhet och vilket är verksamhetsmålet för införandet? –Mer? Nuläge

Vilka är era målgrupper? –Vilka av era listade patienter berörs? –Vilken personal berörs? –Påverkas några samarbetspartners? –Fler? All kommunikation sker på mottagarens villkor. Vad vet du om målgruppernas förkunskaper, attityder, behov, förutsättningar etc? Gå igenom målgrupp för målgrupp. Målgrupp VEM

Sätt upp de mål som kommunikationen ska uppnå. –Kunskapsmål (Vad ska målgruppen veta) –Motivationsmål (Vad ska målgruppen känna) –Beteendemål (Vad ska målgruppen göra) Vilka budskap har ni till respektive målgrupp? –Ex till patienterna. När du använder webbtidbok så kan du boka tid närsomhelst på dygnet. –Ex till personalen. Genom webbtidboken frigör vi tid och kan ägna mer tid till patienterna. Kommunikationsmål VAD

I vilken ordning ska målgrupperna få information. Man kan t ex bestämma att personalen alltid ska få information först. Vilka kanaler ska användas? –Hur brukar era målgrupper kommunicera? Vilka befintliga kanaler har ni idag? Mejl, möten, patientmötet, intranät, internet, telefon, väntrummet osv. Vilket tonläge ska vi ha? –Man kan t ex bestämma att kommunikationen ska vara enkel, tydlig och hjälpsam. Kommunikationsstrategi HUR

Föreslå, planera och förbered möjliga aktiviteter och i vilken ordning dessa ska genomföras. Använd mallen på nästa sida Aktiviteter

Aktiviteter - mall

Planera någon form av utvärdering Exempelvis stäm av mot projektmål, planera uppföljningssamtal eller genomför enkät. –Vilka effekter gav aktiviteten? –Vad kan förbättras till nästa gång? –Har informationen varit tydlig, relevant, korrekt? Utvärdera