Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer”"— Presentationens avskrift:

1 Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer” av Anna Hallonborg 2017

2 En kampanj är en aktivitet, efter ett tema, under en begränsad tid. - Vid högtider som jul och midsommar eller en galen dag som ”Black Friday” - Kan följa årstiderna och då heta ”Vårkampanj” eller på hösten ”Skolstartskampanj”

3 V ARFÖR HAR BUTIKER KAMPANJER ? För att väcka kundens nyfikenhet! För att locka kunden till butiken: - Lansera en ny produkt - Ge kunden en helhetsupplevelse som lockar till köp. - Tänk på våra 5 sinnen! För att sprida information om butiken: - Via kanaler; som sociala medier, bloggar, hemsidor, annonser, eller ”mun till mun”- metoden

4 H UR GÅR MAN TILLVÄGA ? Planering, planering, planering…...för både butiks- och tjänsteföretag -- 5 steg -- 1. Formulera ett mål. 2. Bestämma målgruppen. 3. Bestämma aktiviteterna. 4. Förbereda kampanjen. 5. Genomförande!

5 1. F ORMULERA ETT MÅL Vad vill vi uppnå? Några särskilda varugrupper/produkter vi ska marknadsföra mest? Ökad försäljning, uppnå försäljningsmål Ökad butikskännedom Ge kunder kunskap om sortimentet Målet ska vara mätbart! T.ex. kunna jämföra förra årets försäljning vid samma tidpunkt.

6 2. B ESTÄMMA MÅLGRUPPEN För vem, för vilka? - Butikens specifika kundgrupp. - F lera målgrupper för reklamen: - Efter livsstil, värderingar, hobbies...

7 3. B ESTÄMMA AKTIVITETERNA Vad ska hända? ”Brainstorming” - Måste passa målgruppen! - Möjlighet att få säljstödmaterial? - Rimliga kostnader? Testa på några i målgruppen!

8 4. F ÖRBEREDA KAMPANJEN Tidpunkt? Schema för saker på ”Att göra” listan T.ex. flödesschema som ”Gantt” Vem gör vad? - Inköp - Skyltar - Boka medier - Hemsidan

9 5. G ENOMFÖRANDE Chefen informerar och motiverar! De anställda har också ett ansvar att vara informerade. Utvärdering! - Var kampanjen lyckad? - Att tänka på till nästa gång?

10 En kampanj är en aktivitet, efter ett tema, under en begränsad tid. VARFÖR? För att väcka kundens nyfikenhet! För att locka kunden till butiken: Helhetsupplevelse, 5 sinnen För att sprida information om butiken: Via olika kanaler /medier HUR? FÖR VEM? 5 steg 1. Formulera ett mål: T.ex. försäljningsmål 2. Bestämma målgruppen: Efter livsstil, värderingar m.m. 3. Bestämma aktiviteterna: Passa målgrupp, säljstödmaterial 4. Förbereda kampanjen: Tid. Vem gör vad? flödesschema 5. Genomförande! Informera, motivera, utvärdera

11 Ca en stor kampanj varje månad. + ett antal mindre = totalt ca 15-20 / år. T.ex. jackor, Black Friday, jul, vinter, vinterrea, running, skor, träning, bad, sommar, skolstart + lanseringar av kollektioner, nya märken. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kampanjerna bestäms centralt från HK, skyltas likadant i alla butiker. ”Tool-kit” ca 1-2 v. innan: Beskrivning och material till skyltning, dockor, bord. Julkampanjen är störst: Två personal börjar skylta ca 4 veckor innan jul.

12 PROJEKTLEDARE Marknadsbyrå AD, Copywriter INKÖP MARKNAD FÖRSÄLJNING (Marknadsavd. planerar antal kampanjer, tema etc.) Materialtest Fördelningslistor Butiksmaterial ”Tool-kit” ( information och material ) Planering i butikerna Genomförande Uppföljning med bilder TURORDNING PLANERING Respons från HK

13 Grupp 6 - ?? Linnéa Jennifer Gabriella Andreas Grupp 4 – FEST o KLÄDER, podium 3 (ingången) Amanda Hanna W, Thea Kajsa Grupp 2 – SPORT, podium 1 (vid lärarrummet) Elsa Mimmi Mohammad Jeanette Grupp 5 – LEKSAKER/JUL, podium 2 (hörnet) Izabelle Alexander Alva Emma Grupp 3 – SPA, fönster 2 (stora rummet) Emil Mirel Ida Hanna B. Grupp 1 – BYGG, fönster 1 (lilla rummet) Julia Nathalie Kia Ellinor

14 Väskor Valfritt tema med kläder Sälja kakor LeksakerSpa Bak/bunkar/ mått Sport/ Stadium Bygghandel Valfritt tema med kläder


Ladda ner ppt "Måndagar: Prata om kampanjer - att planera, räkna på - kap. 5 och 6 Fredagar: Göra egna exponeringar - gruppuppgift efter olika teman Power-Point ”Kampanjer”"

Liknande presentationer


Google-annonser