Vårt samarbete med Miun och Lärarutbildningen Ökad koppling mellan teori och praktik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Advertisements

Info om studentskrivningar Hösten Skrivämnen Oblmodersmålet + 3 avfinskan (A eller B-nivå)  ett främmande språk (A eller C-nivå)  ett realprov.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Lena Manderstedt Forskningsområden- och intressen.
The Capital of Scandinavia Optimala lärmiljöer Kungsholmens grundskola är det självklara valet där vi ständigt arbetar med att skapa optimala lärmiljöer.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
TANNBERGSSKOLAN ÖVNINGSSKOLA FÖR LÄRARSTUDENTER
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna!.
Bygg- och anläggningsprogrammet
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Styrmodell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Välkommen till Uppsala universitet!
Välkommen till Trollbodaskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Skolutvecklingskonferens Den 14 oktober 2017
Yaara Robinson Studie- och yrkesvägledare
Bygg- och anläggningsprogrammet
Svenska Brukshundklubben
De stora lärargrupperna
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Föräldramöte
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Välkomna till gymnasieinformation
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vg-regionens Sociala investeringsmedel
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
10 anledningar att bli lärare!
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Kompletterande lärarutbildningar vid Göteborgs universitet
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Problembaserat lärande (PBL)
Specialpedagogiskt nätverk
Presentationens avskrift:

Vårt samarbete med Miun och Lärarutbildningen Ökad koppling mellan teori och praktik

VFU i Sundsvalls kommun Verksamhetsförlagd utbildning i samarbete med Mittuniversitetets Lärarutbildning Att vara LLU leder till ökad förståelse av vårt uppdrag Samverkan med Lärarutbildningen leder till skolutveckling Studenter i klassen är en värdefull resurs Ökad koppling mellan skola och universitet bra för både praktik och teori

Studiegång Lärarutbildning Lärarutbildning 210 hp AUO1 1-30hp Inriktning 30 hp Inriktning 30 hp Inriktning 30 hp AUO2Spec djup bredd AUO hp Lärarutbildning 270 – 330 hp AUO hp Inriktn 1-30hp Inriktn 31-60hp Inriktn 61-90hp AUO hp Ämne 2 AUO hp

Följande inriktningar finns på lärarutbildningen Barn och Ungdomspedagogik (höst o vår) BAFÖ 60hp med inriktning mot förskola, förskoleklass. Läs- skriv och matematikinlärning (höst o vår) LÄSMA 60hp med inriktning mot grundskolans tidigare år Språk och Kultur ( höst) SPKU 60hp i första hand mot grundskolans tidigare år Fritidspedagogik (höst) FRITID 60hp med inriktning mot olika fritidsverksamheter Följande inriktningar vänder sig mot grundskolans senare år och gymnasieskolan: Samhällskunskap (höst) SAMH90 hp Historia (höst)HIST90 hp Svenska (höst)SVEN60hp Engelska (höst) ENG60hp Matematik (vår) MATE60hp Naturvetenskap (höst)NATE60hp Biologi (vår)BIOL90 hp

Följande specialiseringar finns i lärarutbildningen på MIUN 2008/2009  Barn möter IT och elektronik  Barn möter matematik, naturvetenskap och teknik,  Barn och ungdomslitteratur  Bild  Bild,skapande och kreativitet  Biologi 1 och 2  Datateknik/Datavetenskap 1 och 2  Estetisk specialisering  Fantasteri och temaarbete i förskolan  Fysik för lärare, A  Fysik för lärare, B  Idrott och hälsa  Kemi, A  Lek, rörelse och friluftsaktiviteter för yngre barn  Läs- skriv och matematikinlärning  Läsa, skriva, samtala  Musik  Pedagogisk drama  Utomhuspedagogik i ett skolperspektiv  Specialpedagogik  Skrivande som bildning  Svenska som andraspråk  Svenska språket / Litteraturvetenskap Varje kurs ger 30 hp

VFU-verksamheten i Sundsvalls Kommun Biträdande skoldirektör: Ing-Mari Åslund VFU-Utvecklare: Ulla-Lena Fransson och Marianne Gustafsson Selångers Partnerområde Samordnare: Ulla-Lena Fransson Höglunda/Nacksta s Partnerområde Samordnare: Marianne Gustafsson Haga/Skönsbergs Partnerområde Samordnare: Monica Axen-Karlsson Njurundas Partnerområde Samordnare: Marianne Gustafsson Alnö/Ljustadalens Partnerområde Samordnare: Monica Axen-Karlsson Gymnasiets Partnerområde Samordnare: Anders Borg Matfors/Stödes Partnerområde Samordnare: Marianne Gustafsson

Arbetet med studenten Läsa kursplaner med uppgifter Planera VFU´n med studenten Handledningssamtal Mitt/slut-bedömning Samtal om ex-arbetet I Sundsvalls VFU-org ”Småmöten” med VFU-utvecklarna En pedagogisk dag/halvdag/termin Inläsning av aktuell pedagogisk litteratur Tillsammans med Miun Obligatorisk utbildning 2-dagars handl.utb. 7.5 hp handl.utb. Seminarier med Miuns kurslärare och studenter. Med RUN Lärare möter lärare Föreläsningar En stor RUN-dag Att vara LLU i Sundsvalls kommun

Avtal mellan Sundsvalls kommun och Mittuniversitetet Gäller från 1/ Skall utvärderas vart 3:e år Kommunens åtaganden: ( utifrån regeringspropositionen från 2001.) Lokala Lärarutbildare jämställs med lärare på lärarutbildningen

Miun’s ansvar utifrån avtal Övergripande ansvar Lärarutbildningsnämden,LUN Operativt ansvar Miun Central samordning och administration Meddela VFU periodernas tidsmässiga placering, senast april månad läsåret innan. Meddela studerande prognos senast 20 maj / 20 nov. Utser egna kontaktpersoner till partnerområden som organiserar och initierar större seminarier. Examinationsansvar Anordnar utbildning för LLU och Samordnare Steg 1: 2-dagars grundutb Steg 2: 7.5 hp kurs Steg 3: 60 hp Magisterutbildning Samt uppföljningsdagar + seminarier

Sundsvalls kommuns ansvar  Utser partnerområden  Utser Lokala lärarutbildare, LLU  Administrativ och pedagogisk samordning av VFU samt placering av studenter i partnerområden.  Partnerområdet har genomförandeansvar av VFU.  Utser Samordnare som initierar och organiserar seminarier för LLU och studenter. Placerar studenter och följer studentens utveckling  Skolledning informerar studenten om organisation, ledning, styrning, verksamhet m.m.  Att LLU:arna skriver och skickar in bedömningsunderlag på sina studenter.  Genomförande ansvar för de obligatoriska utbildningarna Steg 1 och Steg 2. Ge tid, litteratur och resekostnad.

Miun + S-valls kommuns ansvar Att studenterna i huvudsak skall tillhöra ett partnerområde hela utbildningstiden. Verka för att examensarbetena skall vara problem och behovsinriktade utifrån partnerkommunen/partnerområdet. Organisera och upprätthålla ett regionalt utvecklingsnätverk, RUN Organisera didaktiska nätverk med LLU - Miuns lärarutbildare – Forskare - Doktorander. Tjänsteväxling LLU – Miuns lärarutbildare Uppföljning 1ggr/år Utvärdering 1ggr/ var 3:e år

Att fundera över ute på skolorna Vem ska vara LLU ? Hur organiserar vi vfu´n på skolan utifrån avtalet? - Tid för uppdraget? - Obl utbildningar för LLU? Skolans behov av ex- jobbs studier?