Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av 13-17 förtroendevalda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.
Advertisements

Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Kommunfullmäktige hur gör man ?. Frågor och interpellationer Rätten för fullmäktiges ledamöter att ställa interpellationer och frågor är viktig från demokratisk.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Mina vårdkontakter blev 2015……
Visning av webbtidboken i Cosmic via Mina vårdkontakter
Demokratiberedningen
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
SKL Trygghet & säkerhet
Inför det muntliga nationella provet i svenska
SÅ STYRS SVERIGE.
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Lärarstöd för att använda 1177.se
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Klassifikation av vårdåtgärder
Wordgenomgång.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 1
Personcentrerade E-tjänster
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Vi vill veta vad du tycker!
Webbtidbokning Designa användning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Information till alla regionens medarbetare
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Delregionaltmöte Nordväst
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
En välinformerad patient är en trygg patient
Nu bildar vi region i Dalarna
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Nationell patientöversikt - NPÖ
Valet 2018.
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Nationell patientöversikt
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
LSA-uppdrag del 2: förskrivningsdata
Diagnos och delaktighet
Enkät i gymnasieskolan
SÅ STYRS SVERIGE.
Nästa steg regionkalmar.se.
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Samverkan mot våld i nära relationer i Jönköpings län
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Samordnad individuell plan (SIP)
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Så följs Sveriges arbete upp
Mobil incheckning och betalning
Led- och muskelmottagning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Catha Glaas Herrängens skola
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
1177 Vårdguidens e-tjänster Halland
Enkät i gymnasieskolan
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Presentationens avskrift:

Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda från varje beredningsområde. Ledamöterna samlar in fakta och har dialog med norrbottningarna. Beredningarna skriver en rapport som redovisar norrbottningarnas behov. Landstingsstyrelsen svarar på rapporten och ger förslag på åtgärder. Landstingsfullmäktige beslutar. BILD 1

Uppdrag 2016: Medborgardialog Vilket behov har norrbottningarna av dialog med landstingspolitikerna? Hälso- och sjukvårdsberedningarna ska inrikta sig på frågan om hur norrbottningarna idag och i framtiden vill ha sin medborgardialog med förtroendevalda vad gäller hälso- och sjukvård samt tandvård. I uppdraget ingår även att samtala om människors behov av invånartjänster och på vilket sätt tjänsterna möter norrbottningarnas behov av information och kommunikation med hälso- och sjukvården? Beredningarnas rapporter ska redovisa utvecklingsområden för landstingets medborgar- och patientdialog. BILD 2

Medborgardialog BILD 3

Vilka frågor har du? Behöver du dialog/kontakt med landstingspolitiken? Vilka områden/ämnen är viktiga för dig att ha dialog om? Vilka områden/ämnen är viktiga att landstinget har dialog om? BILD 4

Hur ska dialogen gå till? På vilket sätt kommer du i kontakt med landstingspolitiken idag? På vilket sätt tycker du att dialogen ska gå till? Några exempel: En förtroendevald eller politisk grupp besöker dig eller ett möte som du är på. Du besöker ett möte eller en förtroendevald. Du ingår i en referensgrupp som träffar förtroendevalda regelbundet. Stormöte/ting. Chatt. Du skriver till en eller flera förtroendevalda. Landstingets förtroendevalda skickar frågor till dig att besvara. På vilket sätt vill du ha information om vad som har hänt efter dialogen? BILD 5

Invånartjänster BILD 6

Exempel på hälso- och sjukvårdens invånartjänster Kommande webbtjänster Tidbokning Se vaccinationer Tillgång till journal via nätet Rådgivning och information Förnya recept Kontakta mig Av/omboka tid Beställa tid Begära intyg Beställa journalkopia Fråga om remiss Se intyg för sjukskrivning Förlänga sjukskrivning Se recept och uthämtade läkemedel Se högkostnadsskydd för läkemedel Via telefon och webb BILD 7

Frågor kring hälso- och sjukvårdens invånartjänster Hur vill du ha kontakt med hälso- och sjukvården? Vad är bra och vad kan bli bättre med dagens invånartjänster? Vad kan landstinget göra för att fler ska upptäcka invånartjänsterna? BILD 8

Tack för att vi fick prata med dig! BILD 9

Extramaterial Film om den påhittade personen Jeanette som jobbar i vården och först är skeptisk till journal via webben men ändrar syn över tiden. Besök 1177 på webben. Länk till filmen (ca 6 minuter) Länk till filmen (ca 6 minuter) Besök landstingets hemsida där 1177 uppmärksammas tydligt i röda rutor. BILD 10

Olika grader av delaktighet BILD 11

Landstingets politiska organisation BILD 12

Hälso- och sjukvårdsberedningarnas samtalsstöd 2016 Detta är hälso- och sjukvårdsberedningarnas samtalsstöd för uppdraget Man måste inte visa eller gå igenom alla bilder i samtalsstödet. Måste inte heller inte använda alla underfrågorna eller gå igenom alla exempel i samtalsstödet. Dessa kan användas som hjälp i dialogen för de ledamöter som önskar. De bilder som används kan visas i valfri ordning. BILD 13