Gruppen. Människans grupper  Flockdjur  Kan ej klara oss de första levnadsåren…  …men behovet av andra fortsätter hela livet (med några undantag)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
FASER I ARBETSGRUPP.
Puberteten.
Estetisk kommunikation
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Estetisk kommunikation
Organisationskultur, makt och konflikt
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
arbetskooperativ Luleå
Socialpsykologi.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Tillsammans.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Gruppen.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Föreläsning 4 Grupper och grupputveckling
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
IV1021 Fö 2 – Människor i projekt
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Samhällets ojämlikhet
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Tränarträff 10/ Mästerskap 2011  VM ind Rotterdam 8-15/5  JEM Kazan 15-24/7  EM Gdansk 8-16/10  SOC 19-23/10  JVM Bahrein 13-20/11.
Bokklubben Zonta II Jönköping Zonta 25 år
Välkommen! Gruppliv, en introduktion
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
En lärarhandledning från MÄN
Kommunikationsprocesser
Genus och religion.
Socialpsykologi.
VIK P03:1 Regler på träning & match
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Samhället och individen
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Vad är grupper och roller?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Workshop Arbetsplatslärande.
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Konflikt och Konflikthantering Centralt innehåll: Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
Tips för bättre kommunikation
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Gruppen

Människans grupper  Flockdjur  Kan ej klara oss de första levnadsåren…  …men behovet av andra fortsätter hela livet (med några undantag)

Vad är en grupp? Reflektera:  Vad kännetecknar en grupp?  Är vi här en grupp?

Vad är en grupp?  Ett eller flera gemensamma mål ex grupparbete, göra mål, sambo  Samhörighet - krävs någon typ av vi-känsla  Varaktighet – ju längre desto ”mer grupp”  Regelbundenhet – stärker identiteten Vilka grupper är du med i?

Hur påverkas du av gruppen?  Vår utveckling och identitet  Hur vi samspelar och kommunicerar  Hur vi ser på oss själva Reflektera: Vilken grupp har påverkat dig mest?/påverkar dig mest?  Är du dig själv?  Spelar du en roll?  Drar du dig undan? Reflektera: Hur är du i olika grupper?

Olika typer av grupper  Primärgrupp  Nära  Socialisering  Normer och värderingar  Öppenhet, omtanke, respekt – högt förtroende  Ex: familjen, nära vänner, arbetskamrater  Sekundärgrupp  Inte lika stor betydelse och svagare sammanhållning  Viktig för utveckling och kommunikationsträning  Ex: klass, bokklubben, idrottsföreningen

Olika typer av grupper  Medlemsgrupp – grupper man är medlem i  aktiv  Passiv  Referensgrupp – grupp vars normer och värderingar man delar  Medlemskap?  Vill tillhöra  Medlem/tillhör eller ej? Kanske inte ”platsar”

Glimtar av grupper och roller  8:45-10:44, 12:50-14:48)  (15:10-21) Hur tänker ni kring gruppen/grupperna? Hur tänker ni kring deltagarna? Hur är de? Känns det här som en typisk öppning i en ny grupp?

Roller  Formella  Tilldelade efter ”beslut”  t ex ordförande, ekonom, lagkapten, syskon, mamma  Informella  Roller som ”bara blir”  Ledare, ordningsman, ”den son jag aldrig fick”  Uppstår i samspelet mellan gruppdeltagarna – förväntningarna av oss själva och varandra

Rolltyper  Uppgiftsroller: informell arbetsuppgift  Initiativtagaren, infosökaren/givaren, åsiktssökaren/givaren, samordnaren, kritikern, sekreteraren etc.  Sociala roller: Vem/hur är man i samspelet? Har med gruppens arbete att göra  Uppmuntraren, medlaren, observatören, medlöparen etc.  Individuella roller: Vad vill jag få ut som individ? Har ingen direkt funktion för gruppen.  Angriparen, uppmärksamhetssökaren, dominanten, playboy/girl, hjälpsökaren  Alla är en blandning av roller från dessa tre kategorier.

Rollkonflikt  Inre:  Vem ska jag vara nu?  Vilken roll ska få mest utrymme?  T ex mamma eller tränare, partner eller lärare, artigt barnbarn eller cool kompis  Yttre:  Konflikter om roller  T ex Vem tar ledarrollen? Vem är ordförandens/ledarens ”närmaste” man/kvinna?

Att inte leva upp till sin roll Ge exempel på när du eller någon i din omgivning/någon du stött på inte levt upp till sin roll. Vad hände och hur reagerade du/de andra? Får man bryta mot sina roller? När? Vilka? Vilken roll brukar du ta i en arbetsgrupp? Har du varit med om några inre rollkonflikter?

Grupprocesser  Process = ett händelseförlopp som innebär att något utvecklas eller förändras  T ex rollfördelning, grupptryck, kommunikation  En grupps utveckling  Tillhörighet – kan präglas av försiktighet och inställsamhet  Kontroll – kan präglas av makt- och rollfördelning, konflikter  Samhörighet – präglas av koncentration på uppgiften

Grupptryck och grupptänkande  Grupptryck - påtvingat  individen vill, men kan inte stå emot  Negativt, t ex snatta, mobba, rösta mot sin vilja (”partipiskan”)  Positivt, t ex sluta röka, springa Vårruset  Grupptänkande  alla vill vara eniga, individerna slutar tänka själv  T ex militären, ett parti, en sekt

Gruppens personlighet  Den slutna: stark vi-känsla, för sig själv  ett arbetslag med lärare  Den devitaliserade: konflikter undviks, vilar, rutiner  ett företag som är ”ensamma på marknaden”

Gruppens personlighet forts.  Den splittrade: ingen samhörighet, plikt avgör, hög frånvaro  grupparbete i skolan?  arbetsplats - hög personalomsättning  Den mogna/flexibla: prioriterar, högt i tak, hög ambitionsnivå  projektgrupp med tydligt mål och deadline + engagerade medlemmar  väl fungerande grupp som sätter upp en föreställning

En bra grupp  Bra sammansättning  Trygga  Gemensamma mål  Gemensamma normer och värderingar  Trevligt Teambuilding!?

Dramatisera: Gruppen  Er grupp ska komma på en kort scen och spela upp för klasskamraterna  Börja med att prata om hur ni ska få arbetet i er grupp att fungera bra för att lösa uppgiften.  Definiera vilka typer ni är i gruppen när det gäller att komma med idéer och uppträda.  Skriv/Diskutera fram ett manus  Öva

Dramatisera: Gruppen - teman  Tema  En dåligt fungerande grupp  En inre rollkonflikt  En yttre rollkonflikt  Grupptryck

Inför analysuppgift  Typ av grupp  Roller  Formella, informella, typer, konflikter  Utveckling  Mål och normer  Grupptryck  Personlighet