Gruppen
Människans grupper Flockdjur Kan ej klara oss de första levnadsåren… …men behovet av andra fortsätter hela livet (med några undantag)
Vad är en grupp? Reflektera: Vad kännetecknar en grupp? Är vi här en grupp?
Vad är en grupp? Ett eller flera gemensamma mål ex grupparbete, göra mål, sambo Samhörighet - krävs någon typ av vi-känsla Varaktighet – ju längre desto ”mer grupp” Regelbundenhet – stärker identiteten Vilka grupper är du med i?
Hur påverkas du av gruppen? Vår utveckling och identitet Hur vi samspelar och kommunicerar Hur vi ser på oss själva Reflektera: Vilken grupp har påverkat dig mest?/påverkar dig mest? Är du dig själv? Spelar du en roll? Drar du dig undan? Reflektera: Hur är du i olika grupper?
Olika typer av grupper Primärgrupp Nära Socialisering Normer och värderingar Öppenhet, omtanke, respekt – högt förtroende Ex: familjen, nära vänner, arbetskamrater Sekundärgrupp Inte lika stor betydelse och svagare sammanhållning Viktig för utveckling och kommunikationsträning Ex: klass, bokklubben, idrottsföreningen
Olika typer av grupper Medlemsgrupp – grupper man är medlem i aktiv Passiv Referensgrupp – grupp vars normer och värderingar man delar Medlemskap? Vill tillhöra Medlem/tillhör eller ej? Kanske inte ”platsar”
Glimtar av grupper och roller 8:45-10:44, 12:50-14:48) (15:10-21) Hur tänker ni kring gruppen/grupperna? Hur tänker ni kring deltagarna? Hur är de? Känns det här som en typisk öppning i en ny grupp?
Roller Formella Tilldelade efter ”beslut” t ex ordförande, ekonom, lagkapten, syskon, mamma Informella Roller som ”bara blir” Ledare, ordningsman, ”den son jag aldrig fick” Uppstår i samspelet mellan gruppdeltagarna – förväntningarna av oss själva och varandra
Rolltyper Uppgiftsroller: informell arbetsuppgift Initiativtagaren, infosökaren/givaren, åsiktssökaren/givaren, samordnaren, kritikern, sekreteraren etc. Sociala roller: Vem/hur är man i samspelet? Har med gruppens arbete att göra Uppmuntraren, medlaren, observatören, medlöparen etc. Individuella roller: Vad vill jag få ut som individ? Har ingen direkt funktion för gruppen. Angriparen, uppmärksamhetssökaren, dominanten, playboy/girl, hjälpsökaren Alla är en blandning av roller från dessa tre kategorier.
Rollkonflikt Inre: Vem ska jag vara nu? Vilken roll ska få mest utrymme? T ex mamma eller tränare, partner eller lärare, artigt barnbarn eller cool kompis Yttre: Konflikter om roller T ex Vem tar ledarrollen? Vem är ordförandens/ledarens ”närmaste” man/kvinna?
Att inte leva upp till sin roll Ge exempel på när du eller någon i din omgivning/någon du stött på inte levt upp till sin roll. Vad hände och hur reagerade du/de andra? Får man bryta mot sina roller? När? Vilka? Vilken roll brukar du ta i en arbetsgrupp? Har du varit med om några inre rollkonflikter?
Grupprocesser Process = ett händelseförlopp som innebär att något utvecklas eller förändras T ex rollfördelning, grupptryck, kommunikation En grupps utveckling Tillhörighet – kan präglas av försiktighet och inställsamhet Kontroll – kan präglas av makt- och rollfördelning, konflikter Samhörighet – präglas av koncentration på uppgiften
Grupptryck och grupptänkande Grupptryck - påtvingat individen vill, men kan inte stå emot Negativt, t ex snatta, mobba, rösta mot sin vilja (”partipiskan”) Positivt, t ex sluta röka, springa Vårruset Grupptänkande alla vill vara eniga, individerna slutar tänka själv T ex militären, ett parti, en sekt
Gruppens personlighet Den slutna: stark vi-känsla, för sig själv ett arbetslag med lärare Den devitaliserade: konflikter undviks, vilar, rutiner ett företag som är ”ensamma på marknaden”
Gruppens personlighet forts. Den splittrade: ingen samhörighet, plikt avgör, hög frånvaro grupparbete i skolan? arbetsplats - hög personalomsättning Den mogna/flexibla: prioriterar, högt i tak, hög ambitionsnivå projektgrupp med tydligt mål och deadline + engagerade medlemmar väl fungerande grupp som sätter upp en föreställning
En bra grupp Bra sammansättning Trygga Gemensamma mål Gemensamma normer och värderingar Trevligt Teambuilding!?
Dramatisera: Gruppen Er grupp ska komma på en kort scen och spela upp för klasskamraterna Börja med att prata om hur ni ska få arbetet i er grupp att fungera bra för att lösa uppgiften. Definiera vilka typer ni är i gruppen när det gäller att komma med idéer och uppträda. Skriv/Diskutera fram ett manus Öva
Dramatisera: Gruppen - teman Tema En dåligt fungerande grupp En inre rollkonflikt En yttre rollkonflikt Grupptryck
Inför analysuppgift Typ av grupp Roller Formella, informella, typer, konflikter Utveckling Mål och normer Grupptryck Personlighet