Kroppsideal och mode genom tiderna. Människor har i alla tider och samhällen velat uttrycka sin identitet och sin samhällsposition med hjälp av kläder,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

Retorik – läran om talekonsten
Utredningen om män och jämställdhet
Ett Sverige i förändring
Lotusblomman är en näckrosväxt
Kallas också ”Den dansande kongressen”
Det medeltida styrelseskickets uppkomst och funktion.
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Slang, svordomar och ungdomsspråk
”Vinnarskallar och träningsnarkomaner”
Feminism Grundläggande antaganden:
Kropp och kläder En resa i tiden.
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
HINDUISM - En världsreligion.
Om Medeltiden Medeltiden är en period i Europas historia mellan antiken och renässansen från ungefär 500-talet till 1500-talet.
SYDAMERIKANSK ARKITEKTUR
Ta ställning och handla!
Buddhism by Nancy Schuster Barnes I Women in World Religions, p
Ideologier Att jämföra.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Taoismen. Av Barbara E. Reed.
Mannen och kvinnan i reklamen
FRANSKKLASSICISM.
Modet på 60-talet.
Andra perspektiv på historia
PESTEN.
Ideologier.
Genus och Kön.
Perception och visuell kultur
Samhällets ojämlikhet
Tolkningsverktyg Historia är inte “det som har hänt” utan tolkningar av det som har hänt. För att kunna organisera historisk information finns olika verktyg.
Begreppet Var i begreppets begynnelse ett nedsättande ord. Feminist var en person som inte anpassat sitt beteende och uppförande till de normer som ansågs.
Genus Manligt & kvinnligt.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Vår syn på Universum Universum kan inte vara oändligt stort & oändligt gammalt! - Då skulle det inte vara mörkt på natten….
Cecilia Jonsson Smedshagsskolan
Industriella revolutionen
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
DRAMATIK Begrepp och terminologi. En av de tre klassiska genrerna EPIK LYRIK DRAMATIK NOVELL ROMAN EPISK DIKT DIKTER SKÅDESPEL.
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Masktraditioner. Fundera på… När kan man bära en mask? Varför bär man en mask? Vad har masker för betydelser i olika kulturer?
Genus och religion.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Sveriges språkhistoria
Svenska språkets historia
Hur levde man under medeltiden
HINDUISM.
Makt, genus & normer i kärnvapenpolitiken
Människan – Guds avbild
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Tankar om konsten och skönhetens väsen
Carl Von Linné.
Kvinnligt och manligt.
Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut
Homosexualitet och Bibeln
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Romantiken Den dramatiska epoken.
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Religion.
Hjärnan Hjärnan som är skyddad av kraniet och av hjärnhinnor, omges av vätska som hjälper till att dämpa eventuella stötar mot huvudet. Hjärnan är aktiv.
Revolution Snabb förändring så att den politiska och/eller ekonomiska makten i samhället förändras.
Målarkonsten från Dalarna
Skapelsen.
Presentationens avskrift:

Kroppsideal och mode genom tiderna

Människor har i alla tider och samhällen velat uttrycka sin identitet och sin samhällsposition med hjälp av kläder, smink och kroppsspråk. Man har ägnat sig åt sin kropp och sitt utseende; förskönat, dekorerat och förändrat den. Att formulera ett skönhetsideal har i alla tider handlat om ordning och kontroll. Kläder, utseendet har varit och är viktiga för att markera och upprätthålla sin sociala status. Hur viktigt är utseende, mode och uttryck/stil för dig? Tror du att det finns olika krav och förväntningar inom olika grupper i samhället?

Antiken En sund själ i en sund kropp. Den som lyckades behärska och kontrollera sin kropp ansågs också äga en stark själ. Där skönhet ansågs som något gudomligt. Symmetri och proportion Manskroppen var normen Kvinnan och hennes kropp ansågs under antiken vara en ofullbordad människa. Kvinnan kopplades till kroppsliga, jordbundna och passiva; formbar, underlägsen och omoralisk.

Renässansen Antikens skönhetsideal återupptäcktes. Föreställningen om den ideala och matematiskt beräknade kroppen. Da Vinci och proportionsläran. Manskroppen fortfarande norm. Trender, könsnormer och smak verkar ha styrt mer. Skönhetsidealet som rådde för män inom överklassen var puffbyxor och silkesstrumpor. Benen och vaderna tecken på manlig styrka. Kvinnor ses ofta avbildade med platt byst, långsmal kropp och med en rund mage. Både män och kvinnor skulle ha så ljus hy som möjligt. Konstnären Cennino Cenni skrev i sin bok om målarkonsten från 1437 ”Lägg märke till människo-kroppens exakta mått (…) Om kvinnans mått skall jag icke tala, hon har intet fullkomligt mått.” Ur Kroppen, konst vetenskap.

Kläder för män och kvinnor relativt lika trots att viss könsnorm kunde anas. Kläderna signalerade med social roll än kön. Funktion viktigt Könsrelaterade markörer började synas tex. Blygdkapseln & korsetten.

1600-tal Barockens överlastade, pampiga och dramatiska stil genomsyrar både arkitektur och inredning, men också adelns kläd- och livsstil. Kroppsidealet var också stort, runt och kraftigt och motsvarade tidens stilideal. I Sverige, precis som i Europa, på 1600-talet gällde kläderna som statussymbol. Den utgick från samhällets ståndsindelning i adel, präster, borgare och bönder.

1700-tal På 1700-talet var modet främst en ståndsmarkör mer än en könsnorm. Både män och kvinnor, de som hade möjlighet och tillhörde det övre skiktet i samhället, smyckade sig, bar färggranna, dekorerade dräkter i siden och sammet. Ett komplicerat system av sociala ritualer och ett utstuderat rörelsemönster skulle visa på den sociala statusen. Danslärare lärde ut de rätta rörelserna. Det var sociala och ideologiska förändringar i samhället mot slutet av perioden (fr. rev.). Korsetterna försvann tillfälligt ur modet för kvinnorna.

1800-tal Under slutet 1800-talet slog gradvis ett nytt synsätt på könen igenom som motsatser och biologiskt olika. Innan dess hade den sociala hierarkin varit viktigare än de biologiska skillnaderna. Den manliga kostymen dyker upp och färgskalan för mannen begränsas till mörka färger Färgen blir genusladdad. Massproduktionen gjorde det möjligt till en större konsumtion för fler antal människor. Gamla statussymboler blev tillgängliga för en större grupp.

1900-tal Framhävde kroppslig olikhet mellan könen Människor hade en garderob, kläder för olika tillfällen Kläder inte bara status utan även identitet Idag mer lika kläder mellan kön – dock skillnader i snitt. Könsöverskridande rebeller provocerar (Lasse-Maja, Bowie, Morrissey. Dock redan Jeanne d´arc) ”Fast food-fashion”

Kommande veckor ska vi djupdyka i detta spännande tema. All information hittar ni på följande portal: