Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Europeiska Unionen Organisation och verksamhet. Koppling till innehåll och kunskapskrav Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Ökad studentdemokrati på internationella masterprogram Anders Berglund 1, Arnold Pears 1, Michael Thuné Uppsala Computing Education Research Group, Uppsala.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Kommunfullmäktige hur gör man ?. Frågor och interpellationer Rätten för fullmäktiges ledamöter att ställa interpellationer och frågor är viktig från demokratisk.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson.
Svenska som andraspråk 1
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Välkommen till Uppsala universitet!
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolförbättring o skoleffektivitet fokuserar olika
Sociala medier & högskoleutbildning
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Gymnasiearbete 100 p.
Verksamhetsplan och budget 2016
Religion och vetenskap
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Ny utbildning till Vårdbiträde
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
PKBs novembermöte 2017.
Ny lärarutbildning start ht-11
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
På G-Dagen Främmande Språk Engelska Franska Italienska Spanska Tyska
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Malmö högskola - försöksverksamhet med
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Uppföljning folkhögskola
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
vårdnära administration
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Budget- och uppföljningsprocessen
Process för att ta fram nästa strategi?
Kanslimöte
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Fortbildning för pedagoger
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Vuxenutbildningsnätverket
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer

Bakgrund Global Utbildning – Språk och Litteraturer Möjligheter till dialogiskt lärande ▫Lärare ▫Studenter Mötespunkt - Genus

Kursutveckling Två nya språkområdesövergripande kurser ▫SPL131, Litteratur från olika språkområden, tema genus, 7,5 Hp ▫SPL132, Teoretiska och metodiska perspektiv från olika språkområden, tema genus, 7,5 Hp

Erfarenheter och Utmaningar Organisatorisk nivå

Erfarenheter och Utmaningar Organisatorisk nivå ▫Nya kopplingar vs Gammal struktur  Kursplanearbete  Studentrekrytering

Erfarenheter och Utmaningar Pedagogisk nivå

Erfarenheter och Utmaningar Pedagogisk nivå ▫Språkövergripande vs Språkspecifika moment

Språkövergripande vs Språkspecifika moment SPL131 Kursplan 4. Innehåll Kursen är tvärspråklig (engelska, franska, latin, spanska, tyska) och innehåller såväl språkområdesövergripande som språkspecifika moment. Kursen ger övning i analys av skönlitterära texter från olika språkområden med fokus på genus. Studenterna läser texterna på originalspråk i de fall detta sammanfaller med deras målspråk. Övriga texter studeras i översättning. Texterna som studeras på originalspråk behandlas dels språkspecifikt varvid språkfärdigheten i aktuellt målspråk tränas i samband med textanalys; dels i språkområdesövergripande grupper varvid frågor kring översättningsproblematik och liknande behandlas. I såväl de språkspecifika som de språkområdesövergripande momenten diskuteras texternas likheter och särskilda drag utifrån genusperspektiv och med utgångspunkt i geografiska, språkliga och kulturella aspekter.

Erfarenheter och Utmaningar Pedagogisk nivå ▫Språkövergripande vs Språkspecifika moment ▫Lärarlaget – pedagogiskt samarbete över språkgränserna

Samarbete i Lärarlaget - Co-Teaching

Co-Teaching SPL131 Gemensam planering och delat ansvar Gemensam ståndpunkt och mål: Genus Unika och kompletterande kunskaper Peer-coaching

Co-Teaching SPL131 Gemensam planering och delat ansvar Gemensam ståndpunkt och mål: Genus Unika och kompletterande kunskaper Peer-coaching ▫Aktivt deltagande ▫Uppföljning – respons ▫Alternerande roller – ömsesidighet ▫Stöd och utveckling

Erfarenheter och Utmaningar Pedagogisk nivå ▫Språkövergripande vs Språkspecifika moment ▫Lärarlaget – pedagogiskt samarbete över språkgränserna ▫Studenterfarenheter

Studenterfarenheter Interkulturell dialog Komplement och variation Helheten större än de enskilda delarna

Framtidsvisioner Vårterminen 2013, läsåret Inordning i befintliga utbildningar Fler språkområdesövergripande kurser med tematiskt innehåll – angelägen del av framtidens globala utbildning

Avslutningsvis... Tack till PIL för projektstöd Ser fram emot fortsatt pedagogisk dialog