Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkommen till högstadiet på Sävar skola!
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
verksamhetsförklaring
Praktisk arbetslivsorientering
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Elevhälsan - nyckeln till goda resultat
Hälsa, lärande och trygghet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Sofielundsskolans Ordningsregler
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Hjärtligt välkomna till oss på Hörningsnässkolan Föräldramöte september 2016.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Kunskap genom engagemang och kompetens
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Välkomna på föräldramöte
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Välkommen på föräldraråd
Enkät i gymnasieskolan 2015
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Personen från Skolverket
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan

Grimstaskolan – Organisation 12/13 LGR Lag 49ÖstSydVästNordStudion Kompassen Åk 7,9 Åk 6,8

Grimstaskolan - Nuläge Små undervisningsgrupper 22 st Fullständigt elevvårdsteam Bibliotek i samarbete med lärarna Fritidsgård en stor del av skoldagen Höga betyg och en rättssäker betygsprocess Behöriga lärare

Grimstaskolan - Mål Grimstaskolans huvudmål 11/12 Kunskapsutveckling Trygghet och studiero Öka elevers delaktighet

Nyheter på Grimstaskolan Hälsa 4 ggr/vecka Fotbollsalternativ Gymnasiesatsning år 9 Nyheter på Grimstaskolan

Nyheter på Grimstaskolan Flexibla undervisningsgrupper Livskunskap – social träning Ämnesplaneringar med tydliga mål och kriterier Lärarcoaching Gemensamma planeringar

Grimstaskolan - Hälsa Hälsa 4 ggr/vecka Syfte: Våra elever ska ha verktygen att själva lugnt och metodiskt ta ansvar för sin hälsa i framtiden.

Grimstaskolan - Hälsa 2 extra Hälsolektioner: Må bra lektioner; styrka/smidighet, jogga/löpa, powerwalk/stavgång, yoga, aeorobics/friskis, kost & hälsa, bollekar & bollspel mm. Personal leder dessa verksamheter Även elever kan leda verksamheter Även kulturella aktiviteter och stöd kan förekomma Valbara perioder under skolåret.

Grimstaskolan - Hälsa 2 extra Må bra-lektioner: Föreningskontakter - Fotboll med Bollstanäs SK och deras samarbete med Väsby United/AIK Ytterligare föreningskontakter

Grimstaskolan - Framtiden Gymnasiesatsningen år 9 Syfte: Vi vill säkra att eleverna får en längre tid att förbereda sitt gymnasieval, att eleverna gör rätt förstaval av gymnasieprogram, att eleverna får chans att arbeta för önskad poängnivå och dessutom möjlighet att fördjupa sig kring framtida studieval.

Grimstaskolan – Flexibla UG Fler kontakt ytor Ökad arbetsro Ökad social kompetens Möjlighet till pedagogiska grupperingar Ger effektivare trygghetsarbete

66 st elever 3 st UG 7:1 7:2 Har samma lärare i resp. ämne 7:3Ger stora möjligheter till flexibla lösningar Flexibla undervisningsgrupper

Fördelar – fler kontaktytor eleverna känner till fler elever vilket gör att de tar större ansvar för varandra det är inte lika lätt att faktiskt vara taskig mot någon annan man får fler kompisar eleverna får en fantastisk träning kring social kompetens som de kommer att ha stor nytta av i framtiden då inte minst inför gymnasiet där många elever hamnar själva i en klass eller till och med på en skola man får ökade chanser till nya kompisar då det på "högstadiet" händer att man kommer ifrån sina gamla kompisar Flexibla undervisningsgrupper

Grimstaskolan – Ansvar i skolan Ansvar Först tar du ansvar för dig själv – sedan kan du hjälpa andra Berätta för vuxen personal om du som elev har idéer eller tycker att något kan förbättras, förändras eller ej är schysst

Grimstaskolan – Social kompetens Arbete i handledargrupp: - diskussioner om aktuella ämnen -diskussioner utifrån eget etikmaterial - Speciellt utbildad personal knyts till skolan Varierande arbetssätt för att låta alla komma till tals

Grimstaskolan – Skollunchen Satsning på skollunchen: - Vi satsar extra på en bättre salladsbuffé -Vi satsar extra på mjukt bröd, fil och flingor (om man inte skulle tycka om just den dagens rätt) - Två gånger per månad får eleverna välja maträtt

Hur lyckas vi på Grimstaskolan? Under en lång följd av år har våra elever nått höga betyg. Vi överträffar hela tiden Skolverkets förväntade resultat Genom att följa upp våra ”gamla elever” vet vi att de kom väl förbereda till gymnasieskolan Vi får allt bättre betyg på frågorna om elever känner sig trygga och om det finns vuxna i skolan att vända sig till

Kunskapsutveckling Vi arbetar tillsammans i ämneskonferenser för att hjälpa varandra till tydliga och relevanta målformuleringar Vi hjälper varandra att hitta bra uppgifter Vi har aktiva lärare som letar efter att förbättra undervisningen Vi hittar individuella lösningar för våra elever

Grimstaskolan – HT 2012 Hur många elever tar vi in? - Vi har kapacitet att ta 6 klasser med 22 elever i varje - Om inte alla som söker till Grimstaskolan får plats gäller den ”relativa närhetsprincipen”, en variant på närhetsberäkning utifrån ett kommunalt helikopterperspektiv = att så få elever som möjligt ska behöva resa långt till skolan.

Grimstaskolan Skolvalet pågår till den 2 februari. Varmt välkomna att söka till GRIMSTASKOLAN