Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession
Kursens utgångspunkter Tar utgångspunkt i verksamheten Använder kunskap från vardagen Ser arbetsplatsen som en plats för utveckling Utveckling sker i samverkan med andra Lärande och förändring går hand i hand
Kursens två spår Litteraturstudier/teori Aktionsforskningens idé och teoretiska förankring Olika perspektiv på lärande för hållbar utveckling Aktion/Praktisk tillämpning Verktyg Analys Dokumentation Handledning Reflektion (individuell och kollektiv)
Kursens form Deltagare indelade i grupper om ca 8 Handledning ca 5 tillfällen under 2 terminer 7 föreläsningar Genomföra eget projekt i praktiken Tid för aktionsforskning på den egna skolan Berätta om eget projekt i kommunen (?) Hur använda ny kunskap i praktiken (chefen?)
Kursens centrala innehåll Individuell reflektion Kollektiv reflektion Anknytning till litteratur, styrdokument, teorier Systematisk kunskapsutveckling Kommunikation av kunskap
Lärandemål ha orienterat sig om olika perspektiv av undervisning och lärande för hållbar utveckling kunna förankra, initiera och genomföra ett aktionsforskningsarbete i praktisk verksamhet ha deltagit i diskussioner som problematiserar etik i aktionsforskning ha färdighet i dokumentation av aktionsforskningsarbete och i denna särskilt uppmärksamma det egna lärandet
Former för bedömning Tre skriftliga uppgifter som utgör grunden för en slutlig rapport om hur undervisning och lärande för en hållbar framtid utvecklat sig. Betyg: Väl Godkänd / Godkänd / Underkänd
Kursvärdering Tidigare kursvärderingars resultat kommuniceras med nya studenter Obligatoriskt moment Skall användas i planering av fortsatta kurser
Litteraturen Bläddra, läs det som är intressant först Läs på tvären / som skönlitteratur Diskutera litteraturen med varandra
Förutsättningar för kursen Tid Förankring i arbetslaget Stöttande ledning