Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Handlingsplan för matematikutveckling
Policy för miljö och hållbar utveckling
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Läroplansträff Välkomna.
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Tillgänglighets- uppdraget
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Välkommen till ESF:s seminarium
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Utbildning för utbildningsledare inom Yh
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Lärande, kommunikation och IT
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Förskoleklassen Torpshammar
Uppföljning och utvärdering
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Huvudämnesstudier KME
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Skapa nya vägar. NU -03 ISBN Ca 200 kr hos Adlibris och Bokus.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Fördjupning och examination av VFU
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
L3VU20.
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Design, strategi, management
Mediepedagogiskt projekt
Workshop Arbetsplatslärande.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession

Kursens utgångspunkter Tar utgångspunkt i verksamheten Använder kunskap från vardagen Ser arbetsplatsen som en plats för utveckling Utveckling sker i samverkan med andra Lärande och förändring går hand i hand

Kursens två spår Litteraturstudier/teori Aktionsforskningens idé och teoretiska förankring Olika perspektiv på lärande för hållbar utveckling Aktion/Praktisk tillämpning Verktyg Analys Dokumentation Handledning Reflektion (individuell och kollektiv)

Kursens form Deltagare indelade i grupper om ca 8 Handledning ca 5 tillfällen under 2 terminer 7 föreläsningar Genomföra eget projekt i praktiken Tid för aktionsforskning på den egna skolan Berätta om eget projekt i kommunen (?) Hur använda ny kunskap i praktiken (chefen?)

Kursens centrala innehåll Individuell reflektion Kollektiv reflektion Anknytning till litteratur, styrdokument, teorier Systematisk kunskapsutveckling Kommunikation av kunskap

Lärandemål ha orienterat sig om olika perspektiv av undervisning och lärande för hållbar utveckling kunna förankra, initiera och genomföra ett aktionsforskningsarbete i praktisk verksamhet ha deltagit i diskussioner som problematiserar etik i aktionsforskning ha färdighet i dokumentation av aktionsforskningsarbete och i denna särskilt uppmärksamma det egna lärandet

Former för bedömning Tre skriftliga uppgifter som utgör grunden för en slutlig rapport om hur undervisning och lärande för en hållbar framtid utvecklat sig. Betyg: Väl Godkänd / Godkänd / Underkänd

Kursvärdering Tidigare kursvärderingars resultat kommuniceras med nya studenter Obligatoriskt moment Skall användas i planering av fortsatta kurser

Litteraturen Bläddra, läs det som är intressant först Läs på tvären / som skönlitteratur Diskutera litteraturen med varandra

Förutsättningar för kursen Tid Förankring i arbetslaget Stöttande ledning