Ärenden vid det senaste KTN-mötet den 31/5 Karlborgsbanan Funktionshinderstrategi Aktuellt från Kollektivtrafiknämnden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Advertisements

Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Aktuellt från Västtrafik
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Goda kommunikationer med omvärlden
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Samarbetsformer med regionen
Västsvenska paketet.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
FOSSILFRI KOMMUN 28 mars 2007 Sala kommuns klimatarbete Lisa Granström
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Beredningen infrastruktur - summering Ordförande: Monica Hanson, Trollhättan Beredningsansvarig: Christian Martins.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Val av transport till resmålet.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Vattenförsörjningsplaner
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Möte i det regionala kollektivtrafikrådet Dagordning: Föregående mötesanteckningar Rollfördelning VGR/VT i kommunsamverkan Aktuellt från Västtrafik,
Regionalt Kollektivtrafik Pris- och sortimentstrategi.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Verksamhetsutveckling Samverkan mellan beredningsgrupperna, Kollektivtrafiksekretariatet och Västtrafik.
Information från Västtrafik Trafikverkets tågplanering Resandeutveckling Resultatutveckling Prognos Budget 2014 Förenklad försäljning.
Norrlandstingen blir Region Norrland - förberedelsearbete
Utredning – gemensam organisation i Norrland
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Kollektivtrafiken
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Miljömålen består av tre slags mål
Aktuellt från Västtrafik
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Halvtid GrönBlå Samverkan.
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Introduktion till processen för balanserad styrning
Miljömålen består av tre slags mål
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Revidering av Regionala Utvecklingsstrategin (RUS)
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Ärenden vid det senaste KTN-mötet den 31/5 Karlborgsbanan Funktionshinderstrategi Aktuellt från Kollektivtrafiknämnden

Ärenden KTN 31/5 Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västra Götaland Tidigarelagd prisjustering (indexkostnader, trängselskatten, resandeökningar) Allmän trafikplikt Öresundståg Strategi för funktionshinderanpassning Kommande remiss Karlsborgsbanan m fl

Karlsborgsbanan

Utredningsdirektiv (RUN) 1.Potential för personresor 2.Potential för gods 3.Turist – och besöksnäringen 4.Miljöeffekter 5.Kommunernas utvecklingsplaner

Historik Persontrafiken upphörde 1986 Godstransporter pågick in på 2000-talet Underhållet på sträckan Tibro – Karlsborg drogs in 2003 Underhållet på sträckan Skövde – Tibro drogs in 2008 Beslut om nedläggning av sträckan Tibro – Karlsborg togs 2008 Trafikverket vill ha besked inför beslut angående nedläggning av sträckan Skövde – Tibro

Underlag för remissvar 1.Förutsättningar I den genomförda utredningen förutsätts en modern järnväg med km/tim och moderna tåg direkt till Göteborg. 2.Jämförbart resandeunderlag Genomförd marknadsbedömning visar att stråket har jämförbart resandeunderlag med flera andra lågtrafikerade banor i Västra Götaland. 3.Ekonomi Även den ekonomiska täckningsgraden är jämförbar med flera andra banor. Underskottet ökar dock med ca mnkr/år jämfört med buss. 4.Busstrafiken/resandemålen Dagens busstrafik i stråket ger god tillgänglighet till/från berörda kommuner. Resandemålen (+ 40 % år 2025) skulle kunna uppnås även med en utbyggd busstrafik.

Underlag för remissvar 5.Karlsborgsbanan - stora investeringar Det krävs stora investeringar i järnvägen Karlsborg-Skövde km/tim, kontaktledningar, ställverk, signalsystem, mötesspår, stationer. 6.Hypotetiskt exempel Om Karlsborgsbanan hade funnits idag med 160 km/tim hade det inte varit orimligt att bedriva tågtrafik på banan. 7.Investeringsbehov i Västsverige Begränsad ekonomisk ram för järnvägsinvesteringar. Det finns ett stort investeringsbehov i Västsverige som har högre prioritet än Karlsborgsbanan. Karlsborgsbanan har begränsad regional nytta. 8.Befintligt järnvägsnät Nämnden anser att man i första hand bör fokusera på att utveckla kapaciteten i det befintliga järnvägsnätet där det idag bedrivs tågtrafik.

Aktuellt från Kollektivtrafiksekretariatet 1.Rollfördelning VGR/VT i kommunsamverkan 2.Tågstrategi 3.Pris- och sortimentstrategi 4.Omläggning av Kinnekulletåget? 5.Sammanträdesdatum Förberedelseinför upphandling av tågtrafik i Västsverige 7.Kommunernas remiss av översiktsplaner 8.Hemsidan 9.Uppdatering av miljö- och klimatstrategi

Principiell skiss Tidshorisont detaljeringsgrad 10 år –5 – 10 år2 – 5 år3 mån – 1 år Hög verksamhets- frågor Medel Låg Ramar, mål strategierl. MYNDIGHETEN Västtrafik Myndigheten: Ramar, m ål, strategier, Västtrafik Verksamhetsfrågor: trafikförändringar depåer försäljningsställen upphandlingar, SIU, mm

Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling Trafikföretag

Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling Trafikföretag Kommunernas dialog med Västtrafik ang: årliga trafikförändringar, depåer marknadsföring, försäljningsställen upphandlingar, statistik, mm

Tågstrategin

Tidplan Hösten 2012 Trafikupplägg Produktionsberäkningar Fordonsdimensionering (storlek, antal) Ekonomiska kalkyler Dokumentation Förankring (politiskt, Västtrafik ledning, Trafikverket ledning) Våren 2013 Fortsatt politisk förankring - Kollektivtrafikråden DKR/RKR - Kollektivtrafiknämnd - RS/RF

Nuvarande tågtrafik 2011 Antal dubbelturer/vardag MÅL: tredubbla tågresandet Kategorisering 15, 30, 60, 120 Knutpunkter Kinnekulletåget Vättertåg Skövde-Gbg Örebro Karlstad Landvetter flygplats

Infrastruktur Västra stambanan Göteborg – Skövde 1,7 mdr Kvarvarande plattformar 225 m Förbigångspår Alingsås-Laxå Fyrspår Gbg-Partille Fyrspår Partille-Floda ARBETSMATERIAL

Infrastruktur Kinnekullebanan/Älvsborgsbanan Triangelspår Uppgraderad hast. 160 Älvsb.banan ERTMS-R signalsystem Elektrifiering Lidk-Håkantorp Ny mötesplats Grästorp-Vargön Uppgraderad hast 120 K-banan Elektrifiering Lidk-Gårdsjö ARBETSMATERIAL

Infrastruktur Jönköpingsbanan Samtidig infart vid stationer Uppgraderad hastighet 160 ARBETSMATERIAL

Pris- och sortimentstrategi

Lägesrapport DKR: Pris- och sortimentstrategi 1.Resultatet från tillämpningen av bedömningsmodellen och i referensgrupperna var ganska jämnt. 2.Bedömningskriterium enkelhet: Alt 1: Personliga zoner och alt 2: Fasta cirkelzoner fick bäst. 3.Bedömningskriterium rättvisa: Alternativ 1 låg bäst till. 4.Övriga kriterier var mindre utslagsgivande. 5.Arbetsgruppen har bett om en fördjupad analys kring Robusthet (förändring i teknik, förutsägbarhet för kunden samt intäktspåverkan). De ville också ha översiktlig bedömning av kostnader och tidplan innan man går vidare. 6.En genomgång av arbetet hittills kommer att göras hos varje partigrupp i regionfullmäktige den 17/9. 7.Ambitionen är att den politiska arbetsgruppen lägger förslag om vilken (eller vilka) modell(er) vi ska arbeta vidare med i höst, för dialog i kollektivtrafikråden och därefter beslut i Kollektivtrafiknämnden. 8.När hela arbetet är klart blir det Regionfullmäktige som fattas beslut om genomförande. Alternativ Personliga zoner Fasta cirkelzoner Kommun/område(n)/Region Nollalternativ Bedömningskriterier 1.Enkelhet 2.Rättvisa 3.Robusthet 4.Tillköp 5.Investeringsbehov

Omläggning av Kinnekulletåget

Omläggning av Kinnekulletåget innan triangelspåret dec 2014?? - Utredning görs i höst - Västtrafik redovisar i kollektivtrafikråden

2 v 2-3 v 2 v

11/ Förannonsering gjordes Vinter 2012/13 SIU Våren 2013 Trafikpliktsbeslut Vår/sommar 2013 Framtagning av förfrågningsunderlag Oktober 2013 Publicering förfrågningsunderlag Våren 2014 Tilldelning 1 november 2015 Trafikstart Förberedelser för upphandling och trafikpliktsbeslut av Västtågen

Kommunernas översiktsplaner

Hemsidan

Uppdatering av miljö- och klimatstrategi

Miljö- och klimatstrategi Varför göra en uppdatering? -KTN tar över ansvaret för strategier -Trafikförsörjningsprogrammet anger riktlinjer -Nuvarande strategi är 4 år, nya fakta och förutsättn.

A. Transportsektorn miljöpåverkan Personresandet negativa miljöpåverkan ska minska. B. Kollektivtrafikens egen miljöpåverkan 1.Fossilfritt minst 95 % 2.Mindre energianvändning 3.Mindre utsläpp av kväveoxider och partiklar 4.Mindre buller 5.Ökad energieffektivitet i Västtrafiks fastigheter. Miljömål i trafikförsörjningsprogrammet

Andel biodrivmedel i kollektivtrafik med buss och icke eldrivet tåg 30

Nuvarande strategi uppdateras - Kvantifiera målnivåer enligt Trafikförsörjningsprogrammet - Anpassa mål efter branschrekommendationer, även båtar, Kinnekulletåget och anropsstyrd trafik - Fastställa ungefärlig nivå för biogasanvändning hela regionen - Ange inriktning för elektrifiering av bussar

Processen för att uppdatera strategin - Tjänstemannaförslag 4 sept - Delregionala råd - Regionalt kollektivtrafikråd - KTN (ev. beslut 1 november 2012)