Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Caj Skoglund Direktiv Närsjukvård NLL Vissa övergripande förutsättningar –Demografi och befolkningsutveckling Från invånare år 1995.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Klimat och transporter
Långsiktigt hållbart samhälle Miljöstrateg Margareta Örn-Liljedahl.
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Västsvenska paketet.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Inriktningsplanering för
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Vägar till en jämlik hälsa
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Miljönyckeltal för landsting och regioner Nämil 5 nov 2013 Anna Bostedt, Landstinget Västernorrland Sara Eriksson, Västra Götalandsregionen.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Regionstyrelsen
Resepolicy Jesper Johansson.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
 Antogs av regionfullmäktige i april 2005  Ersätter RUS  Ett visionsdokument – den övergripande ramen för det gemensamma utvecklingsarbetet i Västra.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
BIOGAS VÄST Vision och strategi för omläggning till biogas i transportsektorn Sören Kviberg, Ordf i Miljönämnden, Västra Götalandsregionen.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Stadens prioriterade mål Minskad fossilbränsleanvändning Anders Roth Anette Thorén Petter Kjellgren.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
E-post tfn (vxl)
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
TILLSAMMANS FÖR ETT FOSSILOBEROENDE VÄSTRA GÖTALAND
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Målsättningar för ett samgående Västergötland-Väst 1 Idrotten i Västra Götalandsregionen ska ha ett tydligt inflytande över utvecklingen av svensk idrott.
Dagordning 20 april  Val av sekreterare  Deltagande tvärsektoriella gruppen  Klimatsmarta dagen 23 april (Anna Strand)  Cykelpool  Koldioxidutsläppen.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Samrådsförslag.
Mål- och åtgärdsområden för ny klimat- och energistrategi för Skåne
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
PILA Praktik, Introduktion, Lärande, Arbete
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Vad innebär regionbildningen?
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Halvtid GrönBlå Samverkan.
Projektet Hållbara resor
Cykelplan
Region Västerbotten.
Presentationens avskrift:

Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR

Klimatarbetet måste tas på allvar -Klimatutmaningen är global och ett gemensamt ansvar! -Ett hållbart samhälle tillgodoser dagens behov utan att inteckna kommande generationers behov. -Visionen ”Det goda livet” förutsätter en hållbar utveckling.

Vårt resande har stor klimatpåverkan Vi reser nästan 1000 varv runt jorden med bil och flyg per år: -Bil: km -Flyg: km Målet är energieffektiva och fossiloberoende transporter senast 2020

Vad är klimatväxling? Modell anpassad för offentlig verksamhet Avgift för resor med flyg och bil: 250 kr för enkelresor med flyg inrikes 500 kr för enkelresor med flyg utrikes i Europa kr för enkelresor med flyg i övriga världen Används till åtgärder för minskad klimatpåverkan

Tjänsteresor som omfattas NEJ Regionens bilar Tåg Kollektivtrafik Cykel Gång JA Flyg Egen bil

Fakturering tre gånger per år Mars (nov-feb) Juli (mar-jun) November (jul-okt)

Hur fungerar det praktiskt? -Avgift för tjänsteresor med privat bil och flyg -Ingen administration för medarbetaren -Allt hantering av de som ansvarar för ekonomi och redovisning -Avgifterna till centralt konto

Användning Information -Infrastruktur för ladd- och elfordon. -Insatser för minskad verksamhetsel -Ökad andel förnybara drivmedel för ambulans- och sjuktransporter -Inköp av elcyklar

En positiv spiral Klimatarbetet gynnas på två sätt: Minskad andel klimatpåverkan från resor Tidigarelagda miljöåtgärder Dessutom bidrar det till bättre hälsa i en organisation där hälso- och sjukvård är största verksamheten

Vill du veta mer? Hållbart resande Sara Eriksson regionutvecklare Avd kollektivtrafik och infrastruktur Koncernkontoret Tel: Klimatväxling Jenny Sjöstedt miljöstrateg Miljöavdelningen Koncernkontoret Tel: Resepolicy Niklas Hjelte handläggare Koncernstab HR Koncernkontoret Tel: